Tafelpoot bevestigen

  • Onderwerp starter hanstreffers
  • Startdatum
H

hanstreffers

Guest
Hoi Allemaal,

Ik wil graag een eikenhouten tafelpoot van 12x12 bevestigen aan een blad van 4,5 cm dik zonder dat je de verbinding ziet. Het moet later ook nog demontabel zijn en ik wil geen zij-latten gebruiken. Zoals op de foto moet het eruit komen te zien.

Iemand enige suggestie?

Groet,

Hans Treffers

Attached files
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Misschien lukt het met een inslagmoer en een stokschroef?

images

BM_afb_art8310_200.jpg


Stokschroef op de poot monteren, en de inslagmoer in het blad. De vraag is alleen of dit stevig genoeg is zodat de tafel niet wiebelt....

Ik zou de poot niet met de zijkant van het blad gelijk maken. Het gaat sowieso werken, gelijk is ongelijk!
 

WR1944

Oud hout
Als de slagmoer boven op het tafelblad zou zitten, zou het kunnen werken. De krachten trekken de moer dan vaster in het hout. Maar de bevestiging mocht niet zichtbaar zijn.
Jaren terug zag ik ergens een verbinding met een metalen plaat met twee sleutelgat-vormige gaten. Die plaat werd ingelaten in het hout van het blad aan de onderkant. In de kop van de tafelpoot werden twee bolkopschroeven gedraaid zodat ze precies in de gaten van de plaat vielen. Door de schroeven op de juiste diepte in te schroeven zaten ze klem door de poot een stukje te draaien tot ze over een ribbeltje schoten aan het einde van de smalle gleuf.
Omdat de plaat kleiner was dan de doorsnede van de poot zag je er niets van.
Misschien weet een kenner van meubelbeslag waar dit te koop is.
 

hakkelaar

Actieve deelnemer
14 sep 2009
34
0
hallo ik heb zelf meerder van dit soort tafels gemaakt eerst met en koper plug weet dus niet hoe dit echt heet maar in elke beter zaak tekoop maar ik was hier toch niet helemaal tevreden hier over
later met en vierkant ijzere plaat waar in het midden en moer (10MM) was verwerkt
dit plaatje freesde je in het blad en kon je met 4 schroeven vast zetten in het blad in het midden van de poot zette ik en 10 mm stokeinde en zo schroefde je de poot vast op het blad
plaatje kosten ongeveer 4 euro kocht dit bij de firma baltus in bussum zij kunnen je mischien vertellen hoe of wat de naam is ze hebben ook en vestiging in heemskerk als ik het goed heb
vr,gr
hakkelaar
 
H

hanstreffers

Guest
wauw! Dank jullie wel voor alle reacties!

Die van Geert is precies wat ik zocht! Ga het gauw bestellen!

Coco, dat Invis systeem was ik ook al tegen gekomen maar is helaas nogal prijzig...wel waanzinnig bedacht.

Nogmaals dank!

Groet,

Hans
 

M.Assen

Nieuw lid
29 jul 2010
11
0
www.martijnassen.nl
Hoi,

Wat ik altijd doe als ik een zware eiken poot onzichtbaar wil bevestigen, is een stalen plaat van ca. 4 a 5 mm dik en ong. 18x18cm. Op de bovenkant van de poot schroeven (met 4 dikke schroeven. daarna boor ik 4 gaten op de hoeken van de plaat en daar schroef ik de poot mee aan het blad. De stalen plaat kun je in het blad frezen zodat hij in het blad valt.

(edit)
Ik zie dat je de poot precies op de hoek wilt. In dat geval kun je de plaat 1 a 2 cm uit de hoek van de poot vastzetten.
 
H

hanstreffers

Guest
Hoi M.Assen,

Tja daar had ik ook al aan gedacht maar ik ben een beetje bang dat met het verschuiven de kracht te groot wordt. Het wordt een nogal hoge bar.

Dat systeem van Geert is echt geweldig maar weet nog niet wat het gaat kosten. Als het te prijzig gaat worden ga ik voor jouw idee.

Allemaal nogmaals bedankt voor het meedenken.

Hans
 

tuoh

Oud hout
hanstreffers zei:
Hoi M.Assen,

Tja daar had ik ook al aan gedacht maar ik ben een beetje bang dat met het verschuiven de kracht te groot wordt. Het wordt een nogal hoge bar.

Dat systeem van Geert is echt geweldig maar weet nog niet wat het gaat kosten. Als het te prijzig gaat worden ga ik voor jouw idee.

Allemaal nogmaals bedankt voor het meedenken.

Hans

Tja, het is niet voor niks dat er bij een stevige tafel regels geplaatst worden tussen de tafelpoten.
Een tafelpoot rechtstreeks aan het blad bevestigen blijft steeds een kwetsbare constructie,( die ook hoge eisen stelt aan het tafelblad) elke alternatieve oplossing zal qua sterkte steeds ondergeschikt zijn aan de klassieke constructie met tussenregels.


Mvg,

André
 
A

Athanor

Guest
Inderdaad, de meeste tafels die ik zie zonder onderregels zijn doorgezakt. Ik ga bij elke tafel die ik van dit type zie even door de knieen om dat te controleren. Alleen als er een staalconstructie in het blad aan de onderkant wordt ingelaten blijven ze vlak.

Fons
 
H

hanstreffers

Guest
ik ben toch voor de stalen platen gegaan....

robuuster kan het volgens mij niet, ik ben in ieder geval zeer tevreden!



Attached files
 

CDDRon

Nieuw lid
5 jan 2012
17
0
Hallo,

erg interessant, die Fixissimo. Zelf ben ik ook bezig om een tafel te maken, die tegen een stootje moet kunnen.
Maten: 1200 x 800 mm en 54mm dik
Materiaal is multiplex.
Liefst wil ik de poten zo onzichbaar mogelijk stevig bevestigen.
De poten worden ongeveer 8 cm dik.
Weet iemand wat het fixissimo systeem kost en waar je het kunt kopen?
Welke houtsoort is goed geschikt om deze poten van te maken?
Mvg, Ron
 

tuoh

Oud hout
Ja, er volledig dooreen. De verbinding is wel maar zo sterk als de zwakste schakel, dat is in dit geval de rampamoer. Door de lange hefboom (tafelpoot) breek je die zo uit het hout bij de minste dwarskracht.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ik ben toch van de 4 invis verbindingen in één poot. Dat zit wel goed vast. Of gewoon niet demontabel maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.