Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 20

Vraag Kolomboormachine

Goedenavond allen,

Heb een kolomboormachine gekregen en vroeg mij af of jullie mij kunnen helpen, het gaat om een Ferm 13 volgens mij.
    Een mooie kleine machine, waar ik het eerst prima mee kan doen.

Nu is mijn vraag of er een diepteaanslag op zit, of dat ik de hefboom kan vastzetten op een bepaalde hoogte? Ik kan hem namelijk niet vinden.
    Hebben jullie een idee?

Zou me erg helpen

Hierbij wat foto's

Bedankt!

Met vriendelijke groet,
    Klaas

Aan de linkerkant hoort de diepte aanslag te zitten: je ziet de schaalverdeling nog op het label zitten. Maar zo te zien is die eraf gehaald.

Hoi Leon

Bedankt voor je snelle reactie.

Door de schaalverdeling heb ik inderdaad het vermoeden dat deze functie erop hoort te zitten. Maar hij is er dus waarschijnlijk afgehaald.
    Zat hij op de 2 moeren?

Is dit iets dat ik eventueel weer werken kan krijgen / zelf maken?

Zelf maken is denk ik niet echt heel makkelijk. Je kunt op google foto's zoeken hoe het hoort te zitten, bijv. deze: https://www.onlineveilingmeester.nl/...1165/kavels/40

Ik zie het inderdaad, jammer. Zal even kijken of ergens nog onderdelen te krijgen zijn.

Het simpelst is het om de tafel als diepteaanslag te gebruiken. De slag van de machine is niet zo heel groot, dus je draait de tafel naar beneden tot je de gewenste diepte hebt.

bij deze kun je aardig zien hoe het zou moeten zitten:
    images.jpg 315_3.jpg
    er hoort een ring om de bus, waar de kop inzit , te zitten met een lip waar dan een draadeind aan vast zit wat door het oog aan de zijkant van het frame steekt waarop je dan de moer zou moet stellen om je diepte vast te zetten. De 2de foto geeft een nog beter beeld, dit is waarschijnlijk de vernieuwde versie met schermkap.
    Laatst gewijzigd door fantic; 09-02-16 om 19:35. Reden: nog een betere fot.
    If you can't fix it with a hammer, it must be electrical.

Goedemorgen

@Chevy; bedankt voor de tip.

@Fantic; Duidelijk! Lijkt inderdaad lastig om zelf te maken.

De onderdelen zijn niet te vinden op internet. Denk dat de tip van Leon het makkelijkst werkt om de hoogte van de tafel per keer in stellen.
    Laatst gewijzigd door KlusserKlaas; 10-02-16 om 09:56. Reden: /

Wat je ook nog kan doen is een schuifmaat er op monteren. HBM heeft ook schuifmaten met kunstof/glasvezel bekjes dit zal makkelijker boren. Of je zou een houten klem ring moeten maken zoals in onderstaande foto.

http://oldshop.electronsmith.com/con...ill-press-stop

HBM heeft ook een liniaal voor dat je geen gaatje hoeft teboren:
    https://www.hbm-machines.com/index.p...itale-linialen

Dat is wel een gaaf idee! Een houten klem ring moet goed te doen zijn. Weet je hoe het mechanisme in elkaar zit om het vervolgens op en neer kan ?

Forum Rechten