Bestaande meubels omtoveren met steigerplanken

Nazile

Nieuw lid
9 feb 2016
3
0
Hoi
Na 8 jaar gebruik te maken van mijn donkere meubels heb ik ze omgetoverd naar wit, dus al mijn meubels (dressoir,salontafel,eettafel) behandeld met krijtverf.
Nu wil ik ze wat landelijker door op de meubels steigerplanken (nieuw goed gedroogd, geschaafd) te zetten hoe kan ik dat het beste doen??

Ik zag laats dat iemand houtlijm en montagekit op de tafel smeerde en hierboven meubelplaten "plakte" kan dat met steigerhout ook?
Zonder klemmen enz....
Ben absoluut onervaren dus vandaar dat ik eerst google en vraag voor ik echt begin.

Het krijtverf is goed gelukt mooi egaal mooi wit maar nu nog de steigerplanken erop plaatsen maar hoe :).....
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Welkom op het forum, als je hele rechte steigerplanken hebt, kan je het proberen het er zonder klemmen op te lijmen maar dat wordt denk ik niet echt een succes:( meubels bekleden kan best wel tegenvallen, op de hoeken kan het lastig worden. Kan je misschien een paar foto's laten zien van de meubels? krijgt iedereen denk ik een wat beter idee ervan.
 

Nazile

Nieuw lid
9 feb 2016
3
0
Bedankt ☺️
Hier een foto van de dressoir hierop wil ik dus gladde geschaafde gedroogde nieuwe steigerplanken die ik wel ga verven/beitsen in bruin/grijs

image.jpgimage.jpg
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Welkom op het forum.
Meubelpanelen zijn zaagselplaten dus die werken niet en kan je verlijmen.
Massief hout werkt dus dat kan je nooit verlijmen op iets anders.
Hout wat (vooral in de breedte) uitzet en inkrimpt door schommelingen in vochtgehalte en temperatuur in de kamer gaat dan barsten.
Massief hout kan je of door houtverbindingen of door schroeven vastmaken maar dan bijv in sleuven (slobgaten) zodat het hout kan werken.
Het is te uitgebreid om hier even in het kort te beschrijven maar als je op het internet gaat zoeken over houtverbindingen en filmpjes op youtube bekijkt dan wordt het allemaal een stuk duidelijker.
En als je weer vragen hebt kan je ook hier terecht.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Soms/vaak is té veel niet mooi
Het hele meubel in steigerhout zetten zal niet mooi zijn
maar als je het beperkt tot bijv. het blad zal mooier zijn én veel eenvoudiger ook
dat kun je (als je de planken onderling verbind) er los op leggen
 

Nazile

Nieuw lid
9 feb 2016
3
0
Ik wil ook alleen het blad bekleden, met het liefst steigerhout☺️
Onderling verbind..... Houdt in??
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dat de planken met elkaar verbonden zijn, bijv met deuvels of domino's
dit voorbeeld staat haaks op elkaar, bij jou liggen ze naast elkaar, maar zo snap je misschien wel wat ik bedoel
Blad los op je kast leggen, dan kun je het er ook altijd weer af halen als je steigerhout zat bent
Wolfcraft_Deuvel_Houtpluggenbox_4645000_ext_3.jpg
 

Joerai

Actieve deelnemer
28 jan 2015
39
0
Het nadeel van alleen verlijmen of verbinden aan de kopse kanten is wel dat het geheel nog wel eens krom kan gaan trekken, ik zag laatst ergens een salontafel waarbij de steigerplanken alleen op de lange kant verbonden waren en dit was bijna een hoepel geworden. Als je het geheel met een aantal dwarslatten or regels aan elkaar maakt voorkom je dit grotendeels. De plakken kunnen nog wel een beetje krom trekken maar doen dit dan afzonderlijk.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Als het hout een beetje vlak is kan je het eventueel proberen te lijmen met High Tack van den Braven, dat blijft flexibel dus dan kan het hout nog enigszins werken. Hoef je ook niet te klemmen, wat gewicht erop is genoeg. Of het op de lange termijn ook goed zal gaan durf ik niet te zeggen.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik wil ook alleen het blad bekleden, met het liefst steigerhout☺️
Onderling verbind..... Houdt in??

Dit betekent dat het echt nog onbekend is voor je.
Zoals ik al eerder berichtte, kijk op youtube om een aantal essentiële zaken te leren begrijpen en let vooral niet op sites zoal van Praxis en dat soort flauwekul want die schroeven bladen vast, dat gaat geheid problemen geven, hier op dit forum krijg je de goede tips zodat je iets maakt wat na een paar jaar ook nog steeds netjes blijft.
Koop ook bij de bouwsupers niet je hout want dat is vaak inferieure kwaliteit.
Hier vindt je een overzicht van houthandelaren; http://www.woodworking.nl/showthread.php?2290-Overzicht-houthandels&highlight=houthandels
Door te doen leer je en ik weet niet waar je woont maar in een aantal plaatsen in Nederland heb je stadswerkplaatsen waar je kan leren meubelmaken en de bediening van machines.
Ook kan je zoeken naar meubelmakers bij jou in de omgeving die cursussen geven.
Simpelweg een paar planken ergens kopen en verlijmen dat werkt niet.
Je hebt gereedschap nodig om planken met elkaar te verlijmen.
Ook het goed haaks en vlak krijgen voor het verlijmen kan je bij een houthandel laten doen maar dit garandeert niet dat als je gaat verlijmen dat het nog steeds haaks en vlak is omdat bij jou thuis de temperatuur en vochtigheidsgraad anders is dan bij de houthandel en daardoor het hout gaat werken.
Ook moet je rekening houden met de jaarringen van de planken, die moeten om en om want anders trekt je blad krom.
Daarnaast denk ik dat het bij een kast zoals je hebt beter is om die kaal te schuren en te fineren maar ook dit zal zo z'n vragen opleveren als je dit nog nooit gedaan hebt.
Maar dan ben je goedkoper en sneller klaar en heb je ook een houtstructuur.
Om je een idee te geven hoe je planken verbind/verlijmt hier een paar voorbeelden;
https://www.youtube.com/watch?v=Jk7EHOQOZIQ
https://www.youtube.com/watch?v=hFqRhN-zRqo
https://www.youtube.com/watch?v=6idZEeFGfB8
Als je hier op het forum gaat zoeken op tafelblad dan vindt je een schat aan informatie over hoe je planken verlijmt.
Ook kan je zoeken op manieren van construeren zodat het ook goed vast zit en netjes blijft.
Succes.
 
Laatst bewerkt:

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
180
29
Ik snap dat we graag iedereen willen enthousiasmeren om hoogwaardig meubels te maken. Maar als ik goed denk te lezen wat de TS wil zou ik het eenvoudig houden en de steigerplanken er opleggen in een lijmkit zoals polymax of hightack. Hier even wat zwaars op leggen en laten uitharden. Andere opties is ze van binnenuit aan de kast schroeven. Eventueel de gaten in de kast groot voorboren en bolkopschroeven met ringen gebruiken zodat het hout kan werken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.