Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 9 van de 9

Onderwerp: Dowelmaker

Dowelmaker

Hoihoi Allemaal,

Binnenkort ga ik voor een stoel lange deuvels maken. (ik denk rond 12mm) Ik heb gezien dat dit op meerdere manieren kan.
    Een van deze is zo`n tool als deze:
    large_13807256215124.jpg
    Heeft iemand ervaring ermee?? Lijkt me een simpele oplossing als het werkt.
    Je heb deze in een goepkope versie, duurder versie en hele dure versie bij baptist.
    https://www.baptist.nl/zoeken/tenonsnijder/1/138

Ik ben benieuwd wat jullie vinden!

Ik heb er eentje van 9,5mm, werkt perfect

heb je die van varitas?? toevalig?

Volgens mij is diegene op het plaatje een tapse pennenmaker.
    Hiermee maak je geen lange deuvels Ø12 mm.
    Dat doe je met deze deuvelplaten:

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Op You Tube staan genoeg met filmpjes om zelf deuvels te maken. https://www.youtube.com/watch?v=yUmlMtpAj9o

Groet Pel.
    Hout wirktj.

Hoi Nico,

ik gebruik zelf een deuvelplaat (zoals die Lie-Nielsen op de foto). Je zegt dat je lange deuvels wilt maken; hoe lang? het is makkelijk om op deze manier korte (tot 10 cm of zo) deuvels te maken, maar echt lange is lastig. De draad van het hout moet dan wel een beetje meewerken. Komen ze ook in het zicht? Met zo'n deuvelplaat worden de deuvels niet superglad: het houdt het midden tussen snijden en stropen.

groeten,
    Jan Anton

ik heb die van veritas idd, zoals op je foto. Ik maak er vlot lange deuvels mee... meer dan 1 meter als het stuk hout het toelaat

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2010
    Ik heb ook die van Veritas. Goed spul, en je maakt er inderdaad deuvels tot 1 meter mee, al gaat de deuvel wel een beetje slingeren eens je langer dan 40 à 50 cm draait. Wel hout met rechte draad gebruiken en af en toe even rusten, het mes wordt soms heel warm.
    gr,
    Danny

Hey hallo mathias wandel
    Heeft ook een makkelijke methode
    Holz tv heeft het gewoon met een freestafelje gemaakt gemaakt staat ergens op de site
    Mvg Leroy

Forum Rechten