eiken balk verzagen

Staf van Asper

Nieuw lid
14 dec 2014
7
0
Dag, hierbij mijn eerste vraag!

Ik heb de kans om een eiken balk (18x18x3200) te verkrijgen. Deze zou ik willen verzagen tot planken om een bijzettafel mee te maken.
Dit zijn de foto's die heb gekregen van de balk.
balk kopsekant.jpg

balk langs.jpg

Zou dit lukken om hier nog planken uit te halen?

Verzagen op lintzaag of tafelzaag?
Daarna recht en haaks schaven en op dikte brengen.

Ik zie op de kopse kant enkele scheuren, ik weet niet of deze over de volledige lengte doorlopen.
Ook zit het hart er in, dus zal wel wat verlies hebben om verder te bewerken.
Het is voor mij mijn eerste poging om dit te doen, dus leergeld betalen zal er zeker bij zijn ;)

Wat is jullie mening hierover?
Staf.
 
P

Pel

Guest
Welkom op het forum. Wat voor een lintzaag heb je i.v.m 18 cm hoogte? zo te zien zit het hart rechts van de balk op de kopse kant bekeken, is het droog eikenhout?

Groet Pel.
 

Staf van Asper

Nieuw lid
14 dec 2014
7
0
Volg opleiding houtbewerking en hebben daar redelijk wat materiaal te beschikking. Maat van de zaag nog niet genomen maar kan er wel onder.

Het is droog eikenhout, is een balk van in een woning.
 
P

Pel

Guest
Kijk zeer goed naar spijkers, nieten en wat al niet meer in een balk is geslagen, zagen en nog een tijdje laten liggen zodat het hout de spanning kwijt kan.

Groet Pel.
 
Een lengte van 3200 mm op een lintzaag zagen zal niet mee vallen, ook gelet op het gewicht.
Beter zou zijn om het zaagwerk op een woodmyzer te doen.
Veelal heeft de eigenaar van een woodmyzer ook een goede detector om te controleren op ijzer in het hout.
Zeker in gezaagde balken die gebruikt zijn komt vaak ijzer voor.
Bij onze houtzaagmolen zagen we ook wel eens balken uit een boerderij.
Daar zit soms zo veel ijzer in dat we moeten af zien om te zagen.
Het is een beetje ver voor je om naar Leidschendam te komen om te zagen.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Ik zou, in lijn met wat Jan voorstelt, kijken naar een mobiele zagerij. Deze kan dan de balk mooi in planken zagen van de dikte die je wilt.

Als je het zelf wil doen, dan is het wel listig en ook een beetje link, zo'n balk is niet echt lekker handelbaar op een normale zaagtafel of lintzaag. :)
 
Laatst bewerkt:

Staf van Asper

Nieuw lid
14 dec 2014
7
0
Ik heb soziezo niet de volledige lengte nodig, dus de balk eerst halveren en dan pas verder bewerken. Dit lijkt me wel mogelijk op de lintzaag.

@ Jan, is idd een beetje ver voor mij uit België.

Maar het is dus te doen om vanuit een balk te vertrekken - eerst checken op nagels e.d. , planken te zagen, tijdje laten liggen voor de spanning, hoelang is een tijdje? Week, maand of nog langer? En dan te bewerken.

Is de balk die ik op het oog heb hiervoor geschikt? Og toch het proberen waard?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
Goedkoop zaagblad op je cirkelzaag. Rustig doorvoeren, dan zaag je al het ijzer gewoon mee. Als je twee rolbokken hebt ,een voor de zaag een erachter, het gaat maar om vier of vijf planken. Van twee kanten inzagen. Zie je het ijzer daarna zitten, kan je het eruit halen voordat je gaat schaven. Heb zo al meerdere keren eiken balken verwerkt, die boven openhaarden uit de vroege jaren tachtig gezeten hebben. Zaagblad wordt wel snel bot op deze manier, maar als het hout goedkoop is, is het een optie.
 
Maar het is dus te doen om vanuit een balk te vertrekken - eerst checken op nagels e.d. , planken te zagen, tijdje laten liggen voor de spanning, hoelang is een tijdje? Week, maand of nog langer? En dan te bewerken.

Is de balk die ik op het oog heb hiervoor geschikt? Og toch het proberen waard?

Zelfs als je de balk in twee stukken op deelt zal het op de lintzaag lastig te doen zijn.
Zeker om dat eiken toch behoorlijk hard kan zijn en het zaaglint makkelijk gaat wandelen.
Bij eiken letten op zwart/blauwe plekken dat is een teken dat er ijzer aanwezig is.
IJzer roets in eiken door het looizuur in eiken.
Als ik de balk zie dan lijkt het mij om droog hout te gaan, dus dan hoeft het niet te drogen gelegt te worden.
Mocht er spanning in het hout zitten dan zie je dat direct tijdens en na het zagen.
Mocht het om nat hout gaan ga dan uit dat het per jaar 2 centimeter droogt.
Dus een deel van 4 centimeter dik zou met een jaar winddroog zijn.
Wil je het binnen gaan gebruiken dan zal het nog zo'n 4 a 6 maanden binnen moeten aclimatiseren.
Mijn advies is om het zaagwerk toch op een woodmyzer te doen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.