Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 12

Onderwerp: eiken balk verzagen

eiken balk verzagen

Dag, hierbij mijn eerste vraag!

Ik heb de kans om een eiken balk (18x18x3200) te verkrijgen. Deze zou ik willen verzagen tot planken om een bijzettafel mee te maken.
    Dit zijn de foto's die heb gekregen van de balk.
    balk kopsekant.jpg

balk langs.jpg

Zou dit lukken om hier nog planken uit te halen?

Verzagen op lintzaag of tafelzaag?
    Daarna recht en haaks schaven en op dikte brengen.

Ik zie op de kopse kant enkele scheuren, ik weet niet of deze over de volledige lengte doorlopen.
    Ook zit het hart er in, dus zal wel wat verlies hebben om verder te bewerken.
    Het is voor mij mijn eerste poging om dit te doen, dus leergeld betalen zal er zeker bij zijn

Wat is jullie mening hierover?
    Staf.

Senior Member
    Ingeschreven
    Aug 2014
    Lijkt mij een werkje voor de lintzaag.
    Check wel eerst op spijkers of schroeven.
    Ronny

Is dat niet het hart van de stam? Juist het deel dat niet gebruikt wordt voor meubels?

Zou kunnen, net daarom dat ik de vraag hier stel om wat meer te weten te komen of het het werk waard is.

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Welkom op het forum. Wat voor een lintzaag heb je i.v.m 18 cm hoogte? zo te zien zit het hart rechts van de balk op de kopse kant bekeken, is het droog eikenhout?

Groet Pel.
    Hout wirktj.

Volg opleiding houtbewerking en hebben daar redelijk wat materiaal te beschikking. Maat van de zaag nog niet genomen maar kan er wel onder.

Het is droog eikenhout, is een balk van in een woning.

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Kijk zeer goed naar spijkers, nieten en wat al niet meer in een balk is geslagen, zagen en nog een tijdje laten liggen zodat het hout de spanning kwijt kan.

Groet Pel.
    Hout wirktj.

Een lengte van 3200 mm op een lintzaag zagen zal niet mee vallen, ook gelet op het gewicht.
    Beter zou zijn om het zaagwerk op een woodmyzer te doen.
    Veelal heeft de eigenaar van een woodmyzer ook een goede detector om te controleren op ijzer in het hout.
    Zeker in gezaagde balken die gebruikt zijn komt vaak ijzer voor.
    Bij onze houtzaagmolen zagen we ook wel eens balken uit een boerderij.
    Daar zit soms zo veel ijzer in dat we moeten af zien om te zagen.
    Het is een beetje ver voor je om naar Leidschendam te komen om te zagen.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2012
    Ik zou, in lijn met wat Jan voorstelt, kijken naar een mobiele zagerij. Deze kan dan de balk mooi in planken zagen van de dikte die je wilt.

Als je het zelf wil doen, dan is het wel listig en ook een beetje link, zo'n balk is niet echt lekker handelbaar op een normale zaagtafel of lintzaag.
    Laatst gewijzigd door Klaas; 09-02-16 om 18:40.

Ik heb soziezo niet de volledige lengte nodig, dus de balk eerst halveren en dan pas verder bewerken. Dit lijkt me wel mogelijk op de lintzaag.

@ Jan, is idd een beetje ver voor mij uit België.

Maar het is dus te doen om vanuit een balk te vertrekken - eerst checken op nagels e.d. , planken te zagen, tijdje laten liggen voor de spanning, hoelang is een tijdje? Week, maand of nog langer? En dan te bewerken.

Is de balk die ik op het oog heb hiervoor geschikt? Og toch het proberen waard?

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten