Smart splitter hout kloven

sampie

Actieve deelnemer
6 mrt 2015
38
0
Gullegem, België
Dag allen,

ik ben op zoek naar een goede manier om grote onregelmatig gezaagde stukken stam te kloven. Het gaat om wilgenhout, dus behoorlijk hard. Met mijn kliefhamer is dit heel zwaar omdat ik ze niet goed kan vlak zetten.
Iemand ervaring met de Smart splitter (http://www.scandicshop.nl/producten/product.php?info=ZAGEN_en_KLOVEN&id=5262) ? Is dit een goed toestel, hierbij denk ik ook aan het comfort voor de rug.

Alvast bedankt
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik geloof er niet in
het eerste stammetje dat zij klooft zou bij mijn bijl al in twee stukken vallen als ik hem er op laat vallen, en ik heb niet eens een hele dure (hou hem wel goed scherp !)

Als je een topbijl wil zou ik deze kopen: Fiskars X27
Dat is echt een topper waarmee hakken vele malen makkelijker gaat

Overigens bij de 2e stam moet zijn meerdere keren aardig wat kracht zetten, het gewicht van dat ding lijkt me veel te laag
Als je een dergelijk hulpmiddel zoekt zou ik eerder een electrische kloofmachine kopen, kom je ook vaak zat 2e hands tegen voor redelijke bedragen
 

yoek

Actieve deelnemer
19 jul 2013
215
6
Oisterwijk
Ik ken iemand die hem getest heeft en al dit soort dingen werken niet. Beter een goede kloofbijl zoals toxiq zegt.
Ik ben nog wel interessant naar dit fenomeen:
cleardot.gif

https://www.youtube.com/watch?v=s2JCmw4xsCs

Door de impact zouden meerde blokken uiteen vallen?
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Hallo sampie,

Ik denk dat het een redelijk veilig alternatief is voor als je niet goed met een bijl om kan gaan. Of het effectief is heb ik net als Toxiq mijn twijfels over. Zelf heb ik van het goedkope "einhell" merk een kloofmachine gekocht voor ongeveer 200,- die is best sterk en effectief en bij het juiste gebruik ook nog veilig. Maar ik vind het met een scherpe bijl ook wel lekker werken hoor, alleen mijn rug iets minder.....:(
 

sampie

Actieve deelnemer
6 mrt 2015
38
0
Gullegem, België
Hoi allen,

bedankt voor de reacties. Mijn broer heeft zo'n Fiskars en ik heb die al eens gebruikt. Die gaat inderdaad heel lekker. Maar voor je rug is het toch een zware belasting. Maar om hout te hebben moet je er iets voor over hebben zeker?

Enige vraag nog: mijn schoonvader heeft de stammen verzaagd maar niet mooi met horizontale snedes (vraag me niet waarom) maar dit maakt het heel lastig om het blok goed op het kapblok te zetten zodat hij stabiel blijft staan. Ook zijn er een aantal blokken met nog stukken tak aan. hoe pak ik dit best aan: kettingzaag maar lijkt me ook gevaarlijk? Of bestaat er een manier met een goede bijl?
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Ik sta iedere winter een redelijke hoeveelheid wilgenhout te kloven en doe dat altijd met bij zware kloofhamer. Ik hou hem goed scherp en meestal is "laten vallen" al voldoende om de wilg te kloven (dunne & dikke stukken). Het is wel onhandig als je de blokken niet goed neer kunt zetten, maar meestal lukt het wel met een wat hulpstukjes. Omdat ik de bijl niet echt met kracht hoef te laten vallen, is dit ook niet per se onveilig.

Ik kan mij niet voorstellen dat een dergelijk apparaat het leven makkelijker maakt. Het geeft mij een hoog tell-sell gevoel. Maar ik laat mij graag overtuigen, dus mocht je ermee aan de slag gaan , dan hoor ik graag een review.
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Hoi allen,

bedankt voor de reacties. Mijn broer heeft zo'n Fiskars en ik heb die al eens gebruikt. Die gaat inderdaad heel lekker. Maar voor je rug is het toch een zware belasting. Maar om hout te hebben moet je er iets voor over hebben zeker?

Enige vraag nog: mijn schoonvader heeft de stammen verzaagd maar niet mooi met horizontale snedes (vraag me niet waarom) maar dit maakt het heel lastig om het blok goed op het kapblok te zetten zodat hij stabiel blijft staan. Ook zijn er een aantal blokken met nog stukken tak aan. hoe pak ik dit best aan: kettingzaag maar lijkt me ook gevaarlijk? Of bestaat er een manier met een goede bijl?

De takken kun je er met een klein (scherp) bijltje makkelijk afmeppen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik ken iemand die hem getest heeft en al dit soort dingen werken niet. Beter een goede kloofbijl zoals toxiq zegt.
Ik ben nog wel interessant naar dit fenomeen:
cleardot.gif

https://www.youtube.com/watch?v=s2JCmw4xsCs

Door de impact zouden meerde blokken uiteen vallen?


Yoek waar doel je op, dat gele ding aan het eind ? werkt ook niet, hij moet wel 3 a 4x inzetten op 1x te kloven, met een bijl had je het hele blok al klein

Sampie, voor het neerzetten kun je een oude autoband gebruiken (heb ik eens op youtube gezien)
2 of 3 stukken er in, paar keer slaan, alles is klein en je kunt de volgende lading doen
 

yoek

Actieve deelnemer
19 jul 2013
215
6
Oisterwijk
Yoek waar doel je op, dat gele ding aan het eind ? werkt ook niet, hij moet wel 3 a 4x inzetten op 1x te kloven, met een bijl had je het hele blok al klein

Sampie, voor het neerzetten kun je een oude autoband gebruiken (heb ik eens op youtube gezien)
2 of 3 stukken er in, paar keer slaan, alles is klein en je kunt de volgende lading doen

Dat gele ding bedoelde ik inderdaad , maar dat kan ik ook afstrepen dus!
Denk dan inderdaad een band en hakken maar.
 

sampie

Actieve deelnemer
6 mrt 2015
38
0
Gullegem, België
Allemaal bedankt voor de reacties.
@ewoudk: ik heb dit ook al bekeken (oa op Youtube) maar lijkt me iets heel raars en de meeste commentaren die ik gezien heb zijn niet zo positief...
@bossyrangs: bedankt voor het aanbod, ik ben van Gullegem dus niet zo ver. Volgend weekend zie ik mijn broer en dan vraag ik zijn goede bijl nog eens. als het daarmee niet beter gaat, dan laat ik zeker iets weten.
 

sampie

Actieve deelnemer
6 mrt 2015
38
0
Gullegem, België
hey Bossyrangs,

het zou heel leuk zijn als ik eens kon langskomen. Ik heb gisteren de hoop nog eens overschouwd en mijn schoonvader, niettegenstaande ik hem dankbaar ben voor het brandhout, heeft de stukken echt niet mooi afgezaagd. Het gaat om berk en wilg. Ik gooi ze in mijn aanhangwagen en kan tot bij jou komen. Laat maar weten wanneer het voor jou kan, ik kan 's avonds op maandag, donderdag en vrijdag en in het weekend (maar niet komend weekend).

gr, sampie
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
Die Leveraxe lijkt me bijzonder slecht voor je rug en polsen. Ik heb een grote (normale) bijl waar de kop een klein beetje scheef zit. Bij elke klap krijg je een zijwaartse klap op je polsen.

Dat ding met vallend gewicht gaat denk ik niet werken als er een zijtak in het blok hout zit/heeft gezeten. Dat geldt voor meer kloof-oplossingen, dan is brute kracht nodig :)
 

aloga

Actieve deelnemer
1 mei 2015
104
1
Dag allen,

ik ben op zoek naar een goede manier om grote onregelmatig gezaagde stukken stam te kloven. Het gaat om wilgenhout, dus behoorlijk hard. Met mijn kliefhamer is dit heel zwaar omdat ik ze niet goed kan vlak zetten.
Iemand ervaring met de Smart splitter (http://www.scandicshop.nl/producten/product.php?info=ZAGEN_en_KLOVEN&id=5262) ? Is dit een goed toestel, hierbij denk ik ook aan het comfort voor de rug.

Alvast bedankt
Hallo Sampie en allen
Het probleem met onregelmatige stukken is dat ze vrijwel nooit recht onder de klover te plaatsen zijn .
Is de ouderwetse manier met KLOOFWIGGEN soms een optie ?
Die zijn zowel horizontaal als verticaal en ook voor héél dikke stukken hout te gebruiken .
Met één of twee stalen wiggen en/of een bijl maak je de eerste aanzet , daarna volgen eventueel zelfgemaakte hardhouten wiggen , daarna verplaats je de losgekomen wiggen steeds .
Op die manier kun je ook kromme/warrelige stukken hout kloven/splijten .
Alles wat je nodig hebt zijn een (kloof)bijl/hamer één of twee stalen kloof wiggen en een paar houten wiggen .
Voor het gemak denk ik dat je het horizontaal te kloven hout in een Yvormig blok hout kan leggen , dit tegen het wegrollen .
Veel succes er mee .
Mvrgr
Adr Louwerse
 

eug3ne

Actieve deelnemer
15 mei 2015
199
5
naarden
paar weken terug getest met autobanden en grote blokken; de bijl blijft regelmatig hangen achter de binnenring van de band.
wij vonden het niks in het gebruik en zijn weer gewoon verder gegaan op de oude manier: grote bijl met een dikke kop en genoeg gewicht.
Niet hard slaan maar gewoon laten vallen; werkt eigenlijk nog het beste.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ik heb een tijd geleden ook een flinke wilg tot brandhout verwerkt. Die boom was wel in de zomer gekapt vanwege stormschade. Vers was het hout niet te klieven, maar enkele maanden later ging het veel gemakkelijker.
Het zwaaien met de bijl of hamer geeft mij weinig klachten aan rug of polsen. Wel het telkens bukken of tillen van zware blokken.
Een kloofhamer moet het vooral hebben van snelheid, niet van kracht. Flink zwaaien en loslaten als hij neerkomt zodat de klap niet op je handen en polsen terecht komt
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.