Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 21
    Junior Member
    Ingeschreven
    Mar 2015

Smile Smart splitter hout kloven

Dag allen,

ik ben op zoek naar een goede manier om grote onregelmatig gezaagde stukken stam te kloven. Het gaat om wilgenhout, dus behoorlijk hard. Met mijn kliefhamer is dit heel zwaar omdat ik ze niet goed kan vlak zetten.
    Iemand ervaring met de Smart splitter (http://www.scandicshop.nl/producten/...KLOVEN&id=5262) ? Is dit een goed toestel, hierbij denk ik ook aan het comfort voor de rug.

Alvast bedankt

Ik geloof er niet in
    het eerste stammetje dat zij klooft zou bij mijn bijl al in twee stukken vallen als ik hem er op laat vallen, en ik heb niet eens een hele dure (hou hem wel goed scherp !)

Als je een topbijl wil zou ik deze kopen: Fiskars X27
    Dat is echt een topper waarmee hakken vele malen makkelijker gaat

Overigens bij de 2e stam moet zijn meerdere keren aardig wat kracht zetten, het gewicht van dat ding lijkt me veel te laag
    Als je een dergelijk hulpmiddel zoekt zou ik eerder een electrische kloofmachine kopen, kom je ook vaak zat 2e hands tegen voor redelijke bedragen
    Met een hamer past alles...

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2013
    Ik ken iemand die hem getest heeft en al dit soort dingen werken niet. Beter een goede kloofbijl zoals toxiq zegt.
    Ik ben nog wel interessant naar dit fenomeen:

https://www.youtube.com/watch?v=s2JCmw4xsCs

Door de impact zouden meerde blokken uiteen vallen?

Hallo sampie,

Ik denk dat het een redelijk veilig alternatief is voor als je niet goed met een bijl om kan gaan. Of het effectief is heb ik net als Toxiq mijn twijfels over. Zelf heb ik van het goedkope "einhell" merk een kloofmachine gekocht voor ongeveer 200,- die is best sterk en effectief en bij het juiste gebruik ook nog veilig. Maar ik vind het met een scherpe bijl ook wel lekker werken hoor, alleen mijn rug iets minder.....

Junior Member
    Ingeschreven
    Mar 2015
    Hoi allen,

bedankt voor de reacties. Mijn broer heeft zo'n Fiskars en ik heb die al eens gebruikt. Die gaat inderdaad heel lekker. Maar voor je rug is het toch een zware belasting. Maar om hout te hebben moet je er iets voor over hebben zeker?

Enige vraag nog: mijn schoonvader heeft de stammen verzaagd maar niet mooi met horizontale snedes (vraag me niet waarom) maar dit maakt het heel lastig om het blok goed op het kapblok te zetten zodat hij stabiel blijft staan. Ook zijn er een aantal blokken met nog stukken tak aan. hoe pak ik dit best aan: kettingzaag maar lijkt me ook gevaarlijk? Of bestaat er een manier met een goede bijl?

Ik sta iedere winter een redelijke hoeveelheid wilgenhout te kloven en doe dat altijd met bij zware kloofhamer. Ik hou hem goed scherp en meestal is "laten vallen" al voldoende om de wilg te kloven (dunne & dikke stukken). Het is wel onhandig als je de blokken niet goed neer kunt zetten, maar meestal lukt het wel met een wat hulpstukjes. Omdat ik de bijl niet echt met kracht hoef te laten vallen, is dit ook niet per se onveilig.

Ik kan mij niet voorstellen dat een dergelijk apparaat het leven makkelijker maakt. Het geeft mij een hoog tell-sell gevoel. Maar ik laat mij graag overtuigen, dus mocht je ermee aan de slag gaan , dan hoor ik graag een review.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sampie Bekijk Berichten
    Hoi allen,

bedankt voor de reacties. Mijn broer heeft zo'n Fiskars en ik heb die al eens gebruikt. Die gaat inderdaad heel lekker. Maar voor je rug is het toch een zware belasting. Maar om hout te hebben moet je er iets voor over hebben zeker?

Enige vraag nog: mijn schoonvader heeft de stammen verzaagd maar niet mooi met horizontale snedes (vraag me niet waarom) maar dit maakt het heel lastig om het blok goed op het kapblok te zetten zodat hij stabiel blijft staan. Ook zijn er een aantal blokken met nog stukken tak aan. hoe pak ik dit best aan: kettingzaag maar lijkt me ook gevaarlijk? Of bestaat er een manier met een goede bijl?
    De takken kun je er met een klein (scherp) bijltje makkelijk afmeppen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door yoek Bekijk Berichten
    Ik ken iemand die hem getest heeft en al dit soort dingen werken niet. Beter een goede kloofbijl zoals toxiq zegt.
    Ik ben nog wel interessant naar dit fenomeen:

https://www.youtube.com/watch?v=s2JCmw4xsCs

Door de impact zouden meerde blokken uiteen vallen?

Yoek waar doel je op, dat gele ding aan het eind ? werkt ook niet, hij moet wel 3 a 4x inzetten op 1x te kloven, met een bijl had je het hele blok al klein

Sampie, voor het neerzetten kun je een oude autoband gebruiken (heb ik eens op youtube gezien)
    2 of 3 stukken er in, paar keer slaan, alles is klein en je kunt de volgende lading doen
    Met een hamer past alles...

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2015
    Inderdaad, Toxiq, ik was ook juist aan de autobandtruuk aan het denken voor ik zelfs je bericht las. Hier vanaf minuut 9:
    https://www.youtube.com/watch?v=138532JYNWI
    Sampie, als je toevallig in West-Vlaanderen (België) woont, mag je altijd langskomen met je hout om het hier te splijten (gratis) met onze Balfor houtkliever. Dat beest heeft kracht van 8 ton.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2013
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Toxiq Bekijk Berichten
    Yoek waar doel je op, dat gele ding aan het eind ? werkt ook niet, hij moet wel 3 a 4x inzetten op 1x te kloven, met een bijl had je het hele blok al klein

Sampie, voor het neerzetten kun je een oude autoband gebruiken (heb ik eens op youtube gezien)
    2 of 3 stukken er in, paar keer slaan, alles is klein en je kunt de volgende lading doen
    Dat gele ding bedoelde ik inderdaad , maar dat kan ik ook afstrepen dus!
    Denk dan inderdaad een band en hakken maar.

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten