Freesas combiné/toupie met gleuf voor freesmes

sampie

Actieve deelnemer
6 mrt 2015
38
0
Gullegem, België
Hoi allemaal,

ik heb een Mecanils combiné machine waarmee ik kan schaven, zagen, op dikte schaven, gaten boren en frezen. De eerste vier functies heb ik al veel gebruikt en werken heel goed.
Voor het frezen zit ik echter met volgende vraag. De freesas heeft een diameter van 50mm en heeft een gleuf. Ik heb een grote bak met een heleboel messen en de verkoper (tweedehands) wist me te zeggen dat hij die messen in de gleuf vastzette.

Wat ik vooral wil weten of dit veilig is en zoja hoe zet je het mes dan veilig vast? Het is dan wel zo dat er maar één kant van het mes kan gebruikt worden. Omdat ik graag veilig wil werken wil ik jullie mening horen of dit aan te raden is of dat het toch veiliger is met een freeskop met wisselmessen? Dit is natuurlijk weer een stuk duurder om zo één aan te schaffen.

Bedankt voor de reacties!
 

tuoh

Oud hout
Als je niet vertrouwd bent met het werken op een "oudere" topie met losse messen zou ik die bak met messen bij het oud ijzer zetten en een freeskop aanschaffen. Tenminste als de freesas is uitgerust met vulbussen, is dit niet het geval dan word het lastig.
Topiemessen zijn een stuk gevaarlijker om mee te werken dan frezen, ze vragen ook een bepaalde kennis om de messen aan te zetten, de snede moet voorzien worden van een braam, identiek als bij een schraapstaal. De "standtijd" van een topismes is kort en om een mooi gefreesd oppervlak te bekomen moet je een zeer goed afgewerkte "snede" hebben anders trekt het eindresultaat op niks. Frezen met topiemessen is ook een stuk trager dan met freesblokken omdat er maar één werkende snede is en de spindel op een relatief laag toerental moet draaien. Gevolg hiervan, de bediener moet nogal wat klappen opvangen, maw. er is een serieuze terugslag bij het frezen van grotere profielen, maarje krijgt er wel sterke armspieren van:p

Voor je eigen veiligheid zou ik je toch wille aanraden om alvorens te beginnen werken met een topie ergens een (deel)opleiding te gaan volgen. De freesmachine is NIET vergevingsgezind voor zijn gebruiker, elke fout word ongenadig afgestraft! Sta je onzeker aan de machine dan ga je ook nooit het volle potentieel van de machine kunnen gebruiken, het blijft dan wat klooien in de marge. Deze bewerking is geheel anders dan schaven of zagen, hier heeft zelfs de meest onervaren gebruiker wel een zekere mate van vertrouwen. Echter, bij frezen komen er heel andere krachten en gevaren om het hoekje kijken.
 
Laatst bewerkt:

sampie

Actieve deelnemer
6 mrt 2015
38
0
Gullegem, België
Ja hoor, ik heb ook vulbussen. Daarom vraag ik het, ik heb geen zijn om een vinger of hand te verliezen ;-)
Maar misschien is er een veilige manier om de oude wijze van losse messen te gebruiken? Ik heb alleen het gevoel dat ze er evengoed kunnen uitvliegen en dan ben je gezien natuurlijk...
 

tuoh

Oud hout
Er is geen veilige manier om met losse messen te werken, het is en blijft een los mes in een draaiende as. Bij een topismes geen spaarbegrenzer bijvoorbeeld, als het hapt neemt het ineens alles. Zijn de messen lang genoeg om door de as te steken en ze langs onder van een inkeping te voorzien die even breed is als de as dik dan is er al wat meer veiligheid op uitvliegen, maar dat doet aan het werken ermee niks, dat blijft even gevaarlijk.

Zet tien oude houtbewerkers bijeen en tel het aantal aanwezige vingers en duimen eens, dat totaal (10x10) gaat nooit kloppen, er mist altijd wel wat! Vroeger was de topie samen met de vierkante schaafas de grootste vingerdief.

Vroeger had ik ook altijd topiemessen liggen om bij restauratieklussen snel bepaalde profielen te kunnen aanmaken maar tegenwoordig zet ik het gewenste profiel op papier en laat de slijper twee blanco messen profileren voor in de freeskop.
Veel veiliger en mooier werken zo, en dat het wat kost nemen we er met de glimlach bij.
 

sampie

Actieve deelnemer
6 mrt 2015
38
0
Gullegem, België
Hoi Tuoh,

bedankt voor je reactie! Je hebt natuurlijk gelijk, ik was er zelf al geen echte voorstander van. Ik ga mezelf wel eens een freeskop aanschaffen als mijn budget dit toelaat. De freesmessen zal ik alvast zeker niet gebruiken, bij mij gaat veiligheid zeker voor alles.

En geen vrees: ik volg al vier jaar houtbewerking dus met een gewone toupie en de juiste freeskop heb ik al heel veel gewerkt onder veilige omstandigheden, tot nu toe hier nog geen problemen gehad.
 

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
ongeveer 25 jaar geleden heb ik op school zo een mes in een deur zien steken , de deur stond zeker op 10 meter
van de topie...
Zoals tuoh reeds zei: een mes met onderaan een uitsparing die over de as schuift kan er niet uitvliegen. Als het op de juiste manier vastgeklemd is natuurlijk. Maar het blijft gevaarlijk!!
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Enkele weken geleden nog een verhaal gehord van een gepensioneerde leraar houtbewerking. Hoewel het losse mes met alle macht was vastgezet was het toch losgekomen. De leraar voerde de bewerking uit en de leerling stond toe te kijken. toch kwam het mes los en sloeg in de buik van de leerling. Gelukkig is het mes plat tegen die jongen geslagen en is hij er zonder verwondingen mee weggekomen.
Maar zaterdag zelf nog mogen ondervinden dat de toupie weinig vergevingsgezind is. Een happer met een bossingfrees heeft het werkstuk weggeslagen en heeft mijn vingers geraakt. Resultaat: twee kapotte nagels, een reeks hechtingen in mijn ringvinger en een handschoen aan flarden.
 

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
Enkele weken geleden nog een verhaal gehord van een gepensioneerde leraar houtbewerking. Hoewel het losse mes met alle macht was vastgezet was het toch losgekomen. De leraar voerde de bewerking uit en de leerling stond toe te kijken. toch kwam het mes los en sloeg in de buik van de leerling. Gelukkig is het mes plat tegen die jongen geslagen en is hij er zonder verwondingen mee weggekomen.
Maar zaterdag zelf nog mogen ondervinden dat de toupie weinig vergevingsgezind is. Een happer met een bossingfrees heeft het werkstuk weggeslagen en heeft mijn vingers geraakt. Resultaat: twee kapotte nagels, een reeks hechtingen in mijn ringvinger en een handschoen aan flarden.

Handschoenen dragen en werken met elektrische machines is ook niet echt veilig....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.