Fein multimaster of supercut

whugos

Actieve deelnemer
8 aug 2014
37
0
Hallo allemaal,

Heb al veel info op internet gevonden maar ben er nog niet helemaal uit. Ik overweeg de aanschaf van een multitool. Fein is/lijkt mij het beste merk. Fein heeft de multimaster en de supercut. Verschil is volgens mij power. MM is 250 of 350 en SC 400 watt. Nou wordt in vergelijking SC met MM de SC als beter genoemd, maar dan gaat het vooral om vergelijking tussen de oude mm (van 250) en de sc. Vermogen van nieuw model mm (350) ligt dichtbij sc.

Iemand ervaring met beide machines? Of weet iemand of ik iets anders over het hoofd zie?

SC wordt ook geleverd in wood editie. Ik werk inderdaad vooral/alleen met hout. Dat kan ook voordeel zijn tov MM, al zie ik niet goed of er veel verschil in zaagbladen is.

Bij voorbaat dank!
Groet,
Hugo
 

pw64kleinmeubel

Actieve deelnemer
15 dec 2015
105
0
Apeldoorn
Fein mm 350 en sc 400 maakt inderdaad niet veel uit echter mijn groothandel vertelde me dat bosch Makita fein en Festool komen met nieuwe aansluiting voor de zaagbladen met een nieuw patent zodat we de eerste 10 jaar weer vasthangen aan dure zaagjes.
Dus inderdaad nu een machine kopen met oude aansluiting of voor een ander merk gaan
Groetjes Peter-Willem
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Gewoon een van beide kopen. Zorg dat er universele zaagjes op kunnen. Zaagblaadjes van de action of ecotools doen nauwlijks voor de dure merkblaadjes onder.Ze gaan er meestal aan door warmteontwikkeling. Festo had in het begin ook een cirkelzaag waar alleen hun eigen zaagbladen oppasten. Heeft het ook niet gehaald. Mensen willen best veel geld betalen voor een machine die lang meegaat,of veel gebruiksgemak bied. Maar ze willen hun verbruiksmaterialen overal kunnen kopen. Fabrikanten proberen steeds een stukje van die lukratieve verbruiksmarkt te claimen door mensen op te zadelen met verplichte nering. Bosch heeft een afwijkend systeem voor gatenzagen ontwikkeld, maar zoiets is een doodgeboren kindje. Het bestaande systeem werkt goed genoeg en je kan overal een set gatzagen kopen. Topkraft van de aldi tot heller van de bouwgroothandel.
 

pw64kleinmeubel

Actieve deelnemer
15 dec 2015
105
0
Apeldoorn
Echter Fein heeft al eerder een patent gehad op deze machine en daarom heeft het zolang geduurd dat de andere merken deze machines mochten maken.
Bij mijn groothandel maakten de verkopers mij er op attent dat 3 grote merken nu een patent hebben gekregen op de aansluiting. Als je nieuwe machine dan deze aansluiting heeft ben je veroordeeld tot de duurdere merken zaagbladen. Dus mijn tip is nu kopen met de oude aansluiting of voor een ander merk gaan.
Zelf met de Bosch GOP zeer slechte ervaringen.
Heb een accu multitool van Milwaukkee en die is super Fein 350 heb ik als elektrische en die is ook goed.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ik ben bij de kleine nog nooit vermogen tekort gekomen. Ben wel benieuwd bij wat voor werkzaamheden de grote zinvol wordt.

Overigens ben ik het niet eens met dat goedkope zaagjes (bijna) even goed zijn. Ik gebruik nu bij voorkeur zaagjes van WSE. Die zijn echt véél beter dan goedkope en zelfs een stuk beter dan die van Fein zelf. Alleen als er steen of staal in de buurt van het hout zit, gebruik ik goedkope zaagjes, omdat het dan minder erg is als er een tandje beschadigd.
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Ik ben het met bijtel eens dat het vermogen er niet zoveel toe doet ,zelf heb ik een oud model supercut en ik merk dat ik voornamelijk op standje 2 werk met zagen
De hogere standjes zijn er waarschijnlijk voor de schuurfunctie
Het verschil tussen de machines zit hem vooral in de aansluiting welke de betere is kan ik je niet zeggen aangezien ik nooit met een mm heb gewerkt
 

Gobert

Actieve deelnemer
12 feb 2015
170
0
Omgeving Arnhem
Ik heb een Fein MM 250. Nog nooit tekort gekomen. Zelfs het omzagen van een door de tuinschutting gegroeide boom ging heel redelijk (iets anders kreeg ik er niet tussen).
Gewicht is ook een factor. De goede machines zijn relatief zwaar vanwege de doorgifte van trillingen. Nog zwaarder zou ik denk ik niet handig vinden.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Ik denk dat een houtbewerker zo'n ding vooral gebruikt voor renovatie, waarbij je dus in de muur terecht komt, of spijkers , schroeven en muurankers te lijf gaat. Dus zonde van hele dure blaadjes.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Eind vorig jaar heb ik mij ook een Fein MM aangeschaft, de keuze is toen gevallen op de 350 om onderstaande redenen.

Tussen de 250 en de 350 zitten een aantal verschillen in het voordeel van de 350 de ophanging van de motor in de behuizing is anders waardoor de trillingen die doorgegeven worden wat minder zijn, er kan een hulpstuk aan geschroefd worden en hij maakt minder geluid al maken ze nog best herrie :)

Van de Action had ik ook een set zaagjes gekocht deze zijn nieuw stomper dan een gebruikte fein (die ook al in aanraking is geweest met metaal en steen).
 

Gobert

Actieve deelnemer
12 feb 2015
170
0
Omgeving Arnhem
Ik denk dat een houtbewerker zo'n ding vooral gebruikt voor renovatie, waarbij je dus in de muur terecht komt, of spijkers , schroeven en muurankers te lijf gaat. Dus zonde van hele dure blaadjes.

Ik gebruik het delta schuurblokje ook graag als ik mijn huis weer eens beschilder. Maar verder heb je idd gelijk.

Ik heb overigens diverse alternatieve merken geprobeerd. Incl Festool (Made by Fein) en geen enkele machine haalt het bij het origineel.
 

avh

Nieuw lid
27 apr 2014
22
0
Ik heb zelf de multitool van Dewalt op accu, de [FONT=Open Sans, sans-serif] DCS355M2. Deze werkt zeker net zo fijn als de Fein waar ik ook ervaring mee heb. [/FONT]
[FONT=Open Sans, sans-serif]Voordeel voor mij waren dat ik meerdere tools van DeWalt op accu heb en de batterijen kan uit wisselen, snelle sleutelvrije wissel van accessoires, wil zoveel mogelijk mobiel kunnen zijn met mijn gereedschap.
Nadeel is dan weer dat de zaagjes door het snelle wisselsysteem weer duurder zijn.
[/FONT]
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Ik gebruik een ding van hbm van 40 euro. Deze voldoet tot nu toe voor mij prima. Ik had hem eigenlijk gekocht om te kijken hoe vaak ik zo'n ding nou echt gebruik. Snoer van een stofzuiger er aan, zodat je niet steeds aan je haspel staat te rukken en gaan. Het zagen gaat prima, hij maakt een hoop lawaai en het schuurdriehoekje dat erbij zat, kon gelijk in de kliko. Er zit geen snelspanner op dus je moet zuinig zijn op je inbussleuteltje. Gelukkig is het dezelfde maat als van ikea kasten, ik heb genoeg voorraad.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Ik heb de oude mm vervangen door de supercut. Ik gebruik de machine regelmatig voor zagen in massief eiken op lastige plekken en dan is snelheid belangrijk. De SC gaat dan toch behoorlijk sneller door het materiaal heen.
 

whugos

Actieve deelnemer
8 aug 2014
37
0
Iedereen hartelijk dank voor de reactie! Inmiddels heb ik de mm 350 aangeschaft. Voornaamste overweging het kleine verschil in vermogen weegt niet op tegen het (ook kleine) verschil in prijs. Maar geld is geld...

Als ik m heb gebruikt zal ik wat ervaringen delen!
 

ernstjan91

Actieve deelnemer
27 mei 2013
146
1
Veenkoloniën
Echter Fein heeft al eerder een patent gehad op deze machine en daarom heeft het zolang geduurd dat de andere merken deze machines mochten maken.
Bij mijn groothandel maakten de verkopers mij er op attent dat 3 grote merken nu een patent hebben gekregen op de aansluiting. Als je nieuwe machine dan deze aansluiting heeft ben je veroordeeld tot de duurdere merken zaagbladen. Dus mijn tip is nu kopen met de oude aansluiting of voor een ander merk gaan.
Zelf met de Bosch GOP zeer slechte ervaringen.
Heb een accu multitool van Milwaukkee en die is super Fein 350 heb ik als elektrische en die is ook goed.

Welke slechte ervaringen heb jij met de GOP? Zelf heb ik de 300 die bevalt mij prima eigenlijk
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.