Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 22

Fein multimaster of supercut

Hallo allemaal,

Heb al veel info op internet gevonden maar ben er nog niet helemaal uit. Ik overweeg de aanschaf van een multitool. Fein is/lijkt mij het beste merk. Fein heeft de multimaster en de supercut. Verschil is volgens mij power. MM is 250 of 350 en SC 400 watt. Nou wordt in vergelijking SC met MM de SC als beter genoemd, maar dan gaat het vooral om vergelijking tussen de oude mm (van 250) en de sc. Vermogen van nieuw model mm (350) ligt dichtbij sc.

Iemand ervaring met beide machines? Of weet iemand of ik iets anders over het hoofd zie?

SC wordt ook geleverd in wood editie. Ik werk inderdaad vooral/alleen met hout. Dat kan ook voordeel zijn tov MM, al zie ik niet goed of er veel verschil in zaagbladen is.

Bij voorbaat dank!
    Groet,
    Hugo

Fein mm 350 en sc 400 maakt inderdaad niet veel uit echter mijn groothandel vertelde me dat bosch Makita fein en Festool komen met nieuwe aansluiting voor de zaagbladen met een nieuw patent zodat we de eerste 10 jaar weer vasthangen aan dure zaagjes.
    Dus inderdaad nu een machine kopen met oude aansluiting of voor een ander merk gaan
    Groetjes Peter-Willem

Gewoon een van beide kopen. Zorg dat er universele zaagjes op kunnen. Zaagblaadjes van de action of ecotools doen nauwlijks voor de dure merkblaadjes onder.Ze gaan er meestal aan door warmteontwikkeling. Festo had in het begin ook een cirkelzaag waar alleen hun eigen zaagbladen oppasten. Heeft het ook niet gehaald. Mensen willen best veel geld betalen voor een machine die lang meegaat,of veel gebruiksgemak bied. Maar ze willen hun verbruiksmaterialen overal kunnen kopen. Fabrikanten proberen steeds een stukje van die lukratieve verbruiksmarkt te claimen door mensen op te zadelen met verplichte nering. Bosch heeft een afwijkend systeem voor gatenzagen ontwikkeld, maar zoiets is een doodgeboren kindje. Het bestaande systeem werkt goed genoeg en je kan overal een set gatzagen kopen. Topkraft van de aldi tot heller van de bouwgroothandel.

Echter Fein heeft al eerder een patent gehad op deze machine en daarom heeft het zolang geduurd dat de andere merken deze machines mochten maken.
    Bij mijn groothandel maakten de verkopers mij er op attent dat 3 grote merken nu een patent hebben gekregen op de aansluiting. Als je nieuwe machine dan deze aansluiting heeft ben je veroordeeld tot de duurdere merken zaagbladen. Dus mijn tip is nu kopen met de oude aansluiting of voor een ander merk gaan.
    Zelf met de Bosch GOP zeer slechte ervaringen.
    Heb een accu multitool van Milwaukkee en die is super Fein 350 heb ik als elektrische en die is ook goed.

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Ik ben bij de kleine nog nooit vermogen tekort gekomen. Ben wel benieuwd bij wat voor werkzaamheden de grote zinvol wordt.

Overigens ben ik het niet eens met dat goedkope zaagjes (bijna) even goed zijn. Ik gebruik nu bij voorkeur zaagjes van WSE. Die zijn echt véél beter dan goedkope en zelfs een stuk beter dan die van Fein zelf. Alleen als er steen of staal in de buurt van het hout zit, gebruik ik goedkope zaagjes, omdat het dan minder erg is als er een tandje beschadigd.

Ik ben het met bijtel eens dat het vermogen er niet zoveel toe doet ,zelf heb ik een oud model supercut en ik merk dat ik voornamelijk op standje 2 werk met zagen
    De hogere standjes zijn er waarschijnlijk voor de schuurfunctie
    Het verschil tussen de machines zit hem vooral in de aansluiting welke de betere is kan ik je niet zeggen aangezien ik nooit met een mm heb gewerkt

Het vermogen komt ter sprake als je langdurig kit gaat uitsnijden of uitzagen van sponningen bij het glaszetten

Senior Member
    Ingeschreven
    Feb 2015
    Ik heb een Fein MM 250. Nog nooit tekort gekomen. Zelfs het omzagen van een door de tuinschutting gegroeide boom ging heel redelijk (iets anders kreeg ik er niet tussen).
    Gewicht is ook een factor. De goede machines zijn relatief zwaar vanwege de doorgifte van trillingen. Nog zwaarder zou ik denk ik niet handig vinden.
    La Passione Passa dal Cuore

Ik denk dat een houtbewerker zo'n ding vooral gebruikt voor renovatie, waarbij je dus in de muur terecht komt, of spijkers , schroeven en muurankers te lijf gaat. Dus zonde van hele dure blaadjes.

Eind vorig jaar heb ik mij ook een Fein MM aangeschaft, de keuze is toen gevallen op de 350 om onderstaande redenen.

Tussen de 250 en de 350 zitten een aantal verschillen in het voordeel van de 350 de ophanging van de motor in de behuizing is anders waardoor de trillingen die doorgegeven worden wat minder zijn, er kan een hulpstuk aan geschroefd worden en hij maakt minder geluid al maken ze nog best herrie

Van de Action had ik ook een set zaagjes gekocht deze zijn nieuw stomper dan een gebruikte fein (die ook al in aanraking is geweest met metaal en steen).

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten