Zaaglinten Pepe-shop

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Nou, dat goedkoper zijn moet je nog maar afwachten. Of je moet een rol van 50m bestellen, of je moet van een bepaald type op maat minstens 3 stuks bestellen. Verder moet je de bestelde meters per lint naar boven afronden op hele meters, en vervolgens moet je iedere las berekenen. Tenslotte kom ik de varitooth van Ian niet tegen op de site.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Een lint van carbonstaal kost bij tuffsaws 22 euro, bij Pepewerkzeuge 11 euro. Dat scheelt toch wel!
Ik heb wel geluk met de Hammer NN4400 want het lint is net geen 4 meter, komt dus voordelig uit!
Dat ik drie linten gelijktijdig moet bestellen is zeker geen probleem. Als ik verbruiksmateriaal bestel is het altijd een voorraadje, anders lopen de verzendkosten te hoog op.
Ze hebben inderdaad maar één type (en geen Variotooth), maar dat is geen probleem. Ik heb een lint nodig dat zijn werk zonder morren doet in droog massief hout.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Gisteren zaaglinten besteld. Drie linten van 25 mm, 0,7 dik en 9 mm steek en drie linten van 15mm, 0,5 dik en 5 mm steek.
Bij de bestelling heb je keuze tussen verschillende diktes en tandafstanden.
Deze middag werd ik al gebeld door de winkel omdat ze wilden weten of ik bedrijfsmatig of particulier bestelde. Namiddag kwam de mail met rekening.
Ik ben benieuwd hoe de linten gaan zagen!
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Tuffsaws heeft geharde tanden dus een langere standtijd. Om met zaaglint van de Pepe-shop net veel te kunnen zagen zal je het dus een keer moeten laten slijpen of een ander zaaglint kopen. Uiteindelijk ben je net zo duur of nog duurder uit lijkt me.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Tuffsaws heeft geharde tanden dus een langere standtijd. Om met zaaglint van de Pepe-shop net veel te kunnen zagen zal je het dus een keer moeten laten slijpen of een ander zaaglint kopen. Uiteindelijk ben je net zo duur of nog duurder uit lijkt me.
Op wat baseer jij je voor dit antwoord? Heb jij de linten van Pepe-werkzeuge al getest dat je zo kan zeggen dat Tuffsaws beter (langere standtijd) is.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Tuffsaws heeft geharde tanden dus een langere standtijd. Om met zaaglint van de Pepe-shop net veel te kunnen zagen zal je het dus een keer moeten laten slijpen of een ander zaaglint kopen. Uiteindelijk ben je net zo duur of nog duurder uit lijkt me.

Afhankelijk van de tandsteek kun je ze ook prima zelf slijpen
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Het lint van 25 mm heeft een steek van 9 mm, dus dat moet eenvoudig (maar met het nodige geduld) te slijpen zijn.
Het lint van 15 mm heeft 5 mm steek, dus wel wat minder ruimte en meer tanden. Maar ik ga geen tijd spenderen aan een lint van 8,5 euro.
Als de linten meevallen kan ik wel even verder met de zes linten die ik besteld heb.
 

tuoh

Oud hout
Met die tandsteek zijn dat linten die prima te vijlen zijn, driehoekvijlen met ronde hoeken zijn daar geknipt voor. Eens je een opstelling hebt gaat vijlen sneller en beter dan (uit de hand) slijpen. Vroeger had ik voor het vijlen en handmatig zetten van een prof. zaaglint van een 6m lengte een kleine drie kwartier nodig:p Om het zaaglint van een grote boomzaagmachine terug aan te scherpen en te zetten was ik al gauw 2uur verder:(
Als je de zagen niet te bot laat worden kost het per tand maar één vijlstreek om terug een scherp lint te krijgen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
André,
Is dat een gewone zagenvijl wat je gebruikt?
En hoe wordt een zaaglint dan opgespannen? Een klem gelijkaardig voor een gewone handzaag of wordt daar een andere constructie voor gebruikt?
Voor een lint van 25 mm kan het de moeite zijn om een uurtje aan vijlen te spenderen, maar voor een lint van 16 mm dat nog bijna het dubbel van de tanden heeft gaat een vijl bijna evenveel kosten als het lint.
Maar dan heb ik nog een vraagje over de tandzetting. Hoe worden de tanden normaal gezet? Is dat eentje links, eentje rechts? Of wordt telkens een tand overgeslagen. Bij het lint van Felder wat er nu op zit is daar geen lijn in te trekken. Die tanden wijzen alle richtingen uit.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Ik denk dat het tijd wordt dat André hier een filmpje gaat plaatsen 'Hoe vijl en zet ik de tanden van een zaaglint'.
Bijv. welke vijl te gebruiken, welke vijlhoek t.o.v. het lint of tand, vijlen dan zetten of andersom, enz., enz.
Tot nu toe doe ik het zelf met de methode van Matthias Wandel, 'n Dremel met een diamantwieltje, maar realiseer me dat met een vijl het nauwkeuriger zal zijn.
Misschien ook een idee voor een workshop op de Open Dag Hout 2016?
 

tuoh

Oud hout
André,
Is dat een gewone zagenvijl wat je gebruikt?
En hoe wordt een zaaglint dan opgespannen? Een klem gelijkaardig voor een gewone handzaag of wordt daar een andere constructie voor gebruikt?
Voor een lint van 25 mm kan het de moeite zijn om een uurtje aan vijlen te spenderen, maar voor een lint van 16 mm dat nog bijna het dubbel van de tanden heeft gaat een vijl bijna evenveel kosten als het lint.
Maar dan heb ik nog een vraagje over de tandzetting. Hoe worden de tanden normaal gezet? Is dat eentje links, eentje rechts? Of wordt telkens een tand overgeslagen. Bij het lint van Felder wat er nu op zit is daar geen lijn in te trekken. Die tanden wijzen alle richtingen uit.

Het zaaglint ligt plat op een tafel, of zoals wij gebruikten, twee schragen met daarop twee balken waar telkens enkele houten pennen in zaten die het lint min of meer geleiden. Halverwege de ene balk zat een klos gespijkerd van 300mm lang en 30mm hoog, deze kwam gelijk met de rand van de balk te zitten en vormde zo de ene bek van de zaagklem. Onder de balk zat een korter stuk hout, dit was ongeveer 80 mm hoog en 30mm dik en diende om de "schroefspindel in op te nemen. De schroefspindel was gewoon een gepaste houtbout met een moer, waar aan één zijde een stukje rondstaal zat tegen gelast als hendel. De losse bek kon hiermee aangespannen worden, onderaan (en onder de spindel) van de losse bek zat een latje gespijkerd zodat bij het dichtdraaien van het ding de klemkracht zich bovenaan concentreerde. Het geheel vormde een zaagklem vast gemonteerd op een geschaafde balk. Links en rechts van de klem zaten ook een paar blokjes die je in de hoogte kon verstellen, zo kwam gelijk welk zaaglint altijd perfect van hoogte te zitten in de klem.
Zetten van de lintzagen deden we alttijd door telkens drie tanden links en drie tanden rechts te zetten en dan eentje recht te laten staan. Door telkens deze tanden recht te laten staan konden we de tanden iets te wijd zetten, het middenhout dat anders zou blijven staan werd dan door deze rechte tanden meegenomen! Dit garandeerde een ruime zaagsnede waar toch snel mee te zagen was. Tot voor enkele jaren waren al mijn lintzagen op deze manier getrokken, nadien heb ik het licht gezien en ben overgestapt op Tuffsaws:p
Als een lint enkel moet gevijld worden en je staat makkelijk gesteld dan duurt dat hoogstens een 20min. Het zetten kost meer tijd, maar dat hoeft niet elke keer te gebeuren bij een scherpbeurt, zeker niet als je de linten iets breder zet.
Zaagvijlen voor (lint)zagen hebben afgeronde hoeken en dat is nodig om de tandholte onderaan een mooi rond verloop mee te blijven geven, een scherpe hoek hier verhoogt het risico op zaagbreuk!

Hoe vijl je op de juiste manier de tanden van een lint? Hou de vijl haaks en horizontaal ten opzichte van het lint en zorg ervoor dat je wel de tandholte en de volledige rug van de tand meeneemt maar niet de tandborst van de vorige tand! Zo blijft gedurende de hele levensduur de tandsteek ongewijzigd. Verder is het bij het vijlen van zagen ook belangrijk om altijd het zelfde aantal halen per tand te hebben om min mogelijk verschillen te krijgen in tandhoogte. Evenwel, na een enkele vijfbeurten ga je toch "toppen" en "dalen" krijgen, dat is het moment om alvorens de botte zaag van de machine te nemen eerst eens, bij een draaiende machine, een oude wetsteen tegen de tanden te houden, zo wordt alle toppen eraf gehaald en is het lint klaar om te vijlen. hier moet dan goed gekeken worden dat tijdens het vijlen alle "afgetopte" tanden terug een puntje krijgen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Alweer wat bijgeleerd!
Nu is me de functie van het kleine tandje bij de Supertuff Fastcut ook duidelijk.
Ik heb het Felder lint nog eens goed bekeken en daar staan de tanden beurtelings links, rechts en recht.
 

tuoh

Oud hout
Tegenwoordig is het niet eenvoudig meer om een geschikte driehoeksijl op de kop te tikken, gelukkig is er een perfect alternatief dat je nog wel makkelijk vind, namelijk de molenzaagvijl. Deze platte vijl heeft minimaal één ronde zijkant, geschikt voor de tandholte, met het vlakke gedeelte word de rug onderhanden genomen. Voor lintzagen heb je geen al te grote vijl nodig, eentje van 15cm lang is al ruim voldoende, liefst een halfzoetvijl met enkele kap.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik ben aan de slag gegaan met het botte Felder lint. Twee plankjes in de klem op mijn werktafel waren het enige wat ik nodig had om een geschikte opstelling te krijgen.

IMAG2093 [25819].jpg

Ik had nog een gewone zaagvijl van Dictum liggen. Het vijlen ging verrassend snel. Op minder dan een half uur was ik rond. Nadeel van een gewone zaagvijl is dat de tandholte een hoek wordt ipv van een afronding. Volgende keer op zoen naar een meer geschikte vijl en kijken of ik een door André genoemde molenzaagvijl kan vinden (had dit woord nog nooit gehoord!).
Omdat de tanden nogal onregelmatig stonden heb ik de zetting er uit geklopt.
En als laatste de tanden terug gezet met een oude zettang.

IMAG2100 [25818].jpg

Ik heb drie tanden links, drie rechts en eentje recht gelaten. Er waren al enkele tanden afgebroken en bij het zetten zijn er nog enkele gesneuveld. Het zetten kost iets meer tijd dan het vijlen en vraagt ook wat meer concentratie.
Maar het lint zaagt terug prima. Een plankje Padouk van 12 cm is kaarsrecht doormidden gezaagd. Zowel afkorten als schulpen gaat prima.
Nu alleen even afwachten hoelang het lint scherp gaat blijven. Maar het is een werkje dat zeker te doen is.
 

tuoh

Oud hout
Yep, dat is de manier om linten te scherpen:D Nog even de juiste vijl scoren en het proces gaat nog wat sneller verlopen. Daarstraks even de cataloog van Bahco opengeslagen, en jawel, hier vind je nog "lintzaagvijlen" zijn dus driehoeksvijlen met afgeronde hoeken. Dit is een heel andere manier van scherpen dan dat geklooi met een dremeltje, lukt wel alleen bij ongeharde linten, bij de geharde is de enige optie klooien met een dremel:p
Bestelnummer Bahco: 4-192-06-2-2 = driehoeksijl van 150mm lang met kap2 (half zoet) Of 4-192-08-2-2 = driehoeksijl van 200mm lang met kap2. De betere gereedschapswinkel zou deze zonder probleem moeten kunnen bestellen.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.