figuurzaagmachine

P

Pel

Guest
Dat zal waarschijnlijk wel gaan denk ik Jolien, je kunt de rondingen er ook eerst met een boor van ongeveer die ronding uitboren, dan hou je alleen nog wat bolle en enigszins rechte lijntjes over, die je ook met een decoupeerzaag kunt zagen. Maar met die figuurzaagmachine kun je ook kleine rondingen zagen, mits het hout niet te dik en te hard is! Anders kost het zaagjes, maar daar schijnt ook kwalitatief verschil in te zitten, echter het fijne weet ik daar ook niet van.

Groet Pel.
 

J.art

Actieve deelnemer
18 dec 2015
519
91
Limburg België
Dat zal waarschijnlijk wel gaan denk ik Jolien, je kunt de rondingen er ook eerst met een boor van ongeveer die ronding uitboren, dan hou je alleen nog wat bolle en enigszins rechte lijntjes over, die je ook met een decoupeerzaag kunt zagen. Maar met die figuurzaagmachine kun je ook kleine rondingen zagen, mits het hout niet te dik en te hard is! Anders kost het zaagjes, maar daar schijnt ook kwalitatief verschil in te zitten, echter het fijne weet ik daar ook niet van.

Groet Pel.
Bedankt voor je reactie Pel. Heb zoiets van twee centimeter of 23mm in mijn hoofd ongeveer. Maar het is dus niet omdat de motor maar zo weinig vermogen heeft dat ie beuk niet aankan? Betekent misschien gewoon dat het aan een trager tempo zal gaan?
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Jolien, met beuken en eikenhout van ± 22 mm zal hij grote moeite hebben denk ik, de zaagjes zijn maar heel weinig gezet. En als je de grofste zaagjes gebruikt denk ik dat je te weinig motor vermogen zult hebben? Voor triplex en multiplex van 10 mm gaat zo'n machine wel maar voor hardhout moet je toch aan een professionele machine denken.

Groet Pel.
 

J.art

Actieve deelnemer
18 dec 2015
519
91
Limburg België
Jolien, met beuken en eikenhout van ± 22 mm zal hij grote moeite hebben denk ik, de zaagjes zijn maar heel weinig gezet. En als je de grofste zaagjes gebruikt denk ik dat je te weinig motor vermogen zult hebben? Voor triplex en multiplex van 10 mm gaat zo'n machine wel maar voor hardhout moet je toch aan een professionele machine denken.

Groet Pel.

Hm, dat is jammer! Zou het zo fijn vinden moest ik voor mijn project wat meer gevarieerd speelgoed kunnen maken. En daarbij zou een figuurzaagmachine dan een heel handig iets zijn, wat de mogelijkheden al ruim vergroot. Dus dacht ik dan kijk ik uit op kapaza en tweedehands voor een ferm of powerplus rond de vijftig euro. Omdat dat toch het maximum is wat ik eraan wil geven dan. Aangezien het opzet was om zo min mogelijk ervoor te moeten kopen. Omdat het ook gerust zonder figuurzaag kan mijn project, met beperkte speelgoedmodellen wel. Maar zou het zo fijn vinden dus ik dacht misschien met een goedkope tweedehands figuur zaagmachine. Die ik na mijn project desnoods weer terug kan doorverkopen
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
Ik zou zeggen: koop een goedkope tweedehands lintzaag. Die kun je zonder veel verlies later doorverkopen, en zaagt die dikte meestal toch met redelijk gemak.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
Ik heb zelf een oude ferm figuurzaagmachine van 110watt, omdat ik er een heel fijn zaagje op heb zitten is 10mm wel de max. Pak je grovere zaagjes dan kom je wel door 20mm beuken heen denk ik. De zaagsnede is zelfs bij goedkope zaagjes best wel goed en het schuren kost dan aanzienlijk minder tijd dan bij een decoupeerzaag. Mijn machine was iets van 25 euro en werkt prima. Zelf gebruik ik de machine niet heel vaak eigenlijk alleen om mallen te maken om daarna mee te frezen:)
 
P

Pel

Guest
@Jolien, ik heb hier nog een oud decoupeerzaagje liggen kun je gratis voor niks hebben, ik heb er ook nog wat zaagjes bij, ik meen black & Dekker. Als je interesse hebt stuur me maar een PB dan geef ik je mijn adres.

Groet Pel.
 

J.art

Actieve deelnemer
18 dec 2015
519
91
Limburg België
Misschien wel :) Maar voor slechts 4x het oorspronkelijke budget heb je toch wel een toestel voor het leven. En daarbij, Jolien wint die aankoop in een mum van tijd terug met de verkoop van haar figuurtjes ;)

Hm ja maar dat is net niet het opzet haha. Ben niet meteen van plan om te gaan verkopen, en dus het maximum is echt wel 50 euro wat ik eraan wil geven. Was hem ook wel al tegengekomen !

@Pel: Heb hier thuis ook een decoupeerzaag ondersteboven gemonteerd, maar dat is toch niet zo fijn werken als met een figuurzaagmachine denk ik :). Voor zo kleine stukken ook best wel gevaarlijk doordat hij nogal krachtig gaat en er dus veel druk moet uitgeoefend worden om het werkstuk naar beneden te houden, wat niet heel handig is met een klein stuk.
IMG_20160104_103436.jpgIMG_20160104_103443.jpg

Toch bedankt voor het aanbod!

Hm ja, dat is dan weer een overtuigende reactie Lars! :D En inderdaad, had ik ookal gelezen, hoe dikker het werkstuk hoe grover het zaagje zou moeten zijn.
 

flyer

Actieve deelnemer
26 dec 2013
445
1
Meerssen
Ik gebruik de Multicut-SE al diverse jaren en overigens tot volle tevredenheid.
En 30mm beuk.. met het juiste zaagblad geen enkel probleem..
Echter, en dit geldt voor alle figuurzaag machines, ze MOETEN op een stabiele ondergrond staan waar absoluut geen doorbuiging in zit.
Een schijnbaar stevige tafel kan nog steeds ongeschikt zijn voor dergelijke machines.
Staan ze te trillen of te dansen dan ligt dit voor 90% aan de ondergrond.
Er zijn ook machines die van huis uit slecht zijn uitgebalanceerd en al zet je deze op het wegdek dan nog zullen ze gaan trillen en rammelen.
Alle waar naar z'n geld, ook hiervoor
 
P

Pel

Guest
Jolien, wat ik je voorstelde om de kortste rondingen voor te boren en de rest met het decoupeerzaagje je te doen heb je dat al geprobeerd? Zo heb ik het toen ik nog heel weinig gereedschap had altijd gedaan.

Groet Pel.
 

J.art

Actieve deelnemer
18 dec 2015
519
91
Limburg België
Jolien, wat ik je voorstelde om de kortste rondingen voor te boren en de rest met het decoupeerzaagje je te doen heb je dat al geprobeerd? Zo heb ik het toen ik nog heel weinig gereedschap had altijd gedaan.

Groet Pel.

Dat heb ik al met verschillende figuren en diktes geprobeerd. 1cm gaat nog wel, maar bij 20cm gaat hij te hevig op en neer en dan kan ik het stuk ook niet goed vasthouden, welk zaagje ik ook gebruik en zelfs niet op de laagste stand van de decoupeerzaag helaas.
Groetjes
 

mcbons

Actieve deelnemer
8 sep 2015
251
4
Landgraaf
Ieder figuurzaag zaagt scheef. Dit staat ook in de handleidingen van bijv hegner dat hij ongeveer 5graden scheef kan zagen.

natuurlijk zal dit per type zaagje verschillend zijn. Ook je juiste aantal tpi gebruiken bij het juiste dikte van het hout.

ook heb je zaagjes waarvan de onderzijde ervan de tanden anders om staan om zo aan beide kanten een rechte zijde te hebben, ook hierbiji geldt het juiste aantal tpi te gebruiken bij het dikte van het hout dat je zaagt.
 

H.Katan

Actieve deelnemer
15 jan 2014
247
5
@Jolien Ik heb een figuurzaagmachine die ik je wel wil schenken op voorwaarde dat je het apparaat in Eindhoven, Nederland op komt halen .
Stuur me maar een pb als het wat voor je is ?

Het is een Huvema en te zwaar en dus te duur om op te sturen naar België, ik woon dicht bij de Belgische grens dus dat hoeft niet echt een probleem te zijn.
groetjes Hans
 

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
De Hegner van 2dehands.be is trouwens niet traploos, meer geschikt voor het zagen van dun hout. Een alternatief voor het zagen van 2cm hardhout is een Proxxon (2-speed). Minder nauwkeurig dan een Hegner maar met een goed zaagje kom je er doorheen. Ik ben wel benieuwd naar de prestaties van een oude Huvema.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.