figuurzaagmachine

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
hallo forummers,

ik heb een figuurzaagmachine gekregen van het "fantastische"aldi-huismerk, topcraft.
heeft iemand wel eens met een dergelijke machine gewerkt? wat is de maximale zaagcapaciteit?
alle tips zijn weer enorm welkom

rick
 

Rudolf

Actieve deelnemer
28 jun 2010
262
0
Ik heb zelf een Ferm figuurzaagmachine. (kostte ongeveer 70-75 euro).
Ik ben er niet echt tevreden over. De machine kan wel 22 mm zagen, maar dan trekt het zaagje scheef en dan kun je de lijn niet goed meer volgen. Dus eigenlijk kan ik er niet meer dan 6 mm mee zagen. Ik heb zelf een lintzaag dus als ik echt iets wil maken koop ik wel een andere zaag in die machine, vandaar koop ik geen andere figuurzaag.

Groeten Rudolf.
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
Een figuur zaag is maar geschikt voor maximaal 8 mm.
Dit is echter niet eens aan te raden!

de zagen zijn gemaakt voor een materiaal dikte van 3,2 en 4 mm.

Voor de dikkere soorten gebruik je een decoupeerzaag of een lintzaag!

Deze zagen zijn meer gemaakt voor trekpoppetjes en derg. te maken!
 

Rudolf

Actieve deelnemer
28 jun 2010
262
0
Ik werk ergens anders met een figuurzaag en daar zaag ik er 15 mm met gemak mee, maar dat is dan ook een zaag van 400 euro als nieuw ;)

Groeten Rudolf.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
ik denk dat ik de figuurzaagmachine maar snel aan de kant zet. ik had gehoopt er 20mm mee te kunnen zagen. dit moet dan toch maar op de lintzaagmachine met een dun lint. allemaal bedankt voor de info

rick
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Hallo,
Ik zie hier informatie staan over figuurzaagmachine's die niet goed bevallen.
Zijn er ook positieve ervaringen over figuurzaagmachines bij forumleden.
Ik zit er namelijk aan te denken zo'n machine te kopen voor een beginnend hobby-ist. Omdat ze natuurlijk wel enthousiast moet worden wil ik wel een goede machine aanschaffen waar ze een tijd meer vooruit kan.

gr,
gandel
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
dat wordt dan een hegner lijkt me. er staat bij mij thuis nu tijdelijk een topcraft(jaja een echte) :D :D

een hegner zaagt echter veel prettiger

rick
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
Heb er een van hegner en 1 van Ferm,

qua gebruik zijn het goede machines,
maar ik gebruik deze bijna nooit.
Zijn ook van mijn vrouw
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
Ik vind niet dat er veel verschil in zit.
De hegner heeft een pompje onder de arm die de stof van het werkstuk afblaast.
Ze maken net zoveel herrie.
Trillen net zo erg.

Alleen de Ferm is veel goedkoper en lichter waardoor je deze sneller vast moet zetten.
De onderdelen kan je niet zo maar los kopen.
Maar als deze kapot gaat is het toch goedkoper een nieuwe kopen als de hegner.

Hegner is zwaar.
Duur in aanschaf en dit geld ook voor de losse onderdelen.

Mijn conclusie is als ik deze moest kopen zou ik voor de ferm gaan.
Gezien de prijs kwaliteit verhouding.

Maar ja, wij hebben de Hegner voor niets gekregen.

Mijn schoonmoeder werkt op een school en als de machine's afgekeurd worden.
Krijgen wij de vraag als wij deze willen hebben.
Voor sommige dingen moeten wij een kleine vergoeding betalen.


Pas geleden een borrmachine afgekeurd.
Ivm Aarding.
zij mogen geen nieuwe snoer aanzetten waardoor deze geheel wordt afgekeurd.
En verkopen levert meer op dan terugsturen naar de leverancier want deze repareert dit niet en geven maar weinig geld terug voor de machine's.
 

schrijnwerker

Actieve deelnemer
11 aug 2008
543
56
Oostzaan
Dank voor je antwoord.
Ik heb zelf ook een Ferm maar ik was benieuwd of je de Hegner nou echt beter vond.
Ik hoef dus niet uit te kijken naar een andere machine
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
Voor het geld. NEE

Kwalitief zal hij wel beter zijn als Ferm.

Maar in die tijd heb je zeker al 6X een nieuwe gekocht.
 

tuoh

Oud hout
De ene Hegner figuurzaag is de andere niet, er is een groot verschil in gebruik tussen de verschillende modellen.

Het beste werkt de Multicut SE, zaagkapaciteit in hout 65mm dikte!!!!!! volgens de folder, in werkelijkheid is 50mm in Sipo realistischer.

Een traploos regelbaar toerental is een must om met dergelijke machines mooi werk werk te leveren.

Je kan er ook non-ferro metalen mee zagen. Sleutelplaatjes in messing uitzagen naar een eigen ontwerp of een kopie van een bestaand model voor restauratie is geen enkel probleem.

De prijs voor de machine is inderdaad om van omver te vallen.

Zelf heb ik een Hegner Multicut 1, en deze machine werkte standaard niet opzienbarend, maar met een traploze toerenregeling erbij werd dit een compleet andere machine.

De unit voor de toerenregeling heb ik gerecupereerd uit een labo :D het ding doet zijn werk zonder morren.


Mvg,

André
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Dank voor de reacties.
Ik ben zelf ook wat op internet aan het struinen geweest en de meeste informatie geeft me toch wel het gevoel dat Hegner de standaard is op dit gebied.
Op Americaanse sites wordt de DeWalt DW788 aangeraden als een perfecte machine voor niet al te veel geld, maar helaas is die in Nederland volgens mij niet te koop.

Zit ik alleen met het feit dat het een kado is voor mijn vriendin, en hoe lief ook, ruim 500 euri voor een Hegner met variabel toerental is veel geld. Met name omdat ik niet weet of ze het wel echt leuk vindt. Ik zoek dus een goedkopere optie.

@Tuoh, zo'n toerental regeling op die M-1. Hoe heb je dat geregeld? Is dat een losse unit ?
(labo zegt me niks :?: )

Zijn er ook goedkopere goede alternatieven met toerenregeling? Ik zat zelf te denken aan een scheppach deco-2 of zoiets. Alleen vind ik daar geen info over op het net.
gr, gandel
 

tuoh

Oud hout
De voeding met de traploze toerenregeling is inderdaad een losse unit, deze werd vroeger gebruikt in een laboratorium maar was overbodig geworden :D die heb ik nu een tweede jeugd bezorgd.

Er zijn hier ten lande nog twee merken van figuurzagen die naast Hegner geen mal figuur slaan en ook qua prijs beter te verteren zijn.
Namelijk Proxon ( kost een 190€) maar geen traploze toerenregeling, en Axminster heeft ook een degelijke machine in het gamma, deze is wel traploos regelbaar wat zich ook vertaalt in de aankoopprijs
(450€)

Beide machines gebruiken dezelfde zaagjes als Hegner.

Ps: Hegner is inderdaad DE standaard op gebied van figuurzagen.



Mvg,

André
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Nou het is toch een Hegner SE geworden.
Kon ik geschikt 2e hands kopen.

Weten jullie ook wat een leuk boek is om mee te starten. Waarin bijv. iets over techniek verteld wordt of waarin wat voorbeelden staan voor bijv. de kinderkamer o.i.d.

En iets anders. De machinetafel van deze figuurzaag is van gietijzer. Hier zat een roestaanslag op die ik verwijderd heb. Maar om roest te voorkomen is het dan handig om de tafel in de WD-40 te zetten? Mijn werkplaats is niet vochtig (verwarmd, met spauw en vloerisolatie).
gr,
gandel
 

temmink

Nieuw lid
19 apr 2015
10
0
Overigens heb ik inderdaad ook zo'n fijne topcraft figuurzaagmachine met variable toerental. Deze machine zaagt vanaf de fabriek gewoon slecht.
Het zaagje trekt bij het minste of geringste schuin, waardoor het moeilijk is om recht te zagen, of een lijn te volgen.

Echter wanneer je een zero-tolerence inzetblokje maakt, dan zaagt hij gewoon goed, en een stuk prettiger.
Ik heb een eenvoudig hardhouten stukje hout op maat gemaakt en in het rode inzetstuk gezet. Het zaakje heeft zijn eigen snede gezaagd in het hout, en blijft nu dus mooi recht.
Ook kan ik nu zonder problemen wat dikker hout zagen 40 mm geen probleem. Hoger heb ik nog niet geprobeerd :)
 

flyer

Actieve deelnemer
26 dec 2013
445
1
Meerssen
Als een Hegner op een stabiele ondergrond staat (een echt stevige werkbank, waar GEEN doorbuiging kan plaats vinden) doet'ie stil zijn werk.
En ja, met het juiste zaagblad ook door 20mm.
Zwaar? gelukkig wel..
Ik heb lang geleden ook een 'echte Aldi' gehad...Pfff
Maar er zijn best wel andere goede machines, kijk ook eens naar Excalibur
 

J.art

Actieve deelnemer
18 dec 2015
519
91
Limburg België
Even een oud topicje naar boven halen.
Denken jullie dat ik met een Powerplus of Ferm figuurzaagmachine van 85 of 90Watt onderstaande stukken speelgoed kan uitzagen?
Knipsel.JPG

Groetjes Jolien
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.