mijn hobbylintzaag voldoet niet, maar wat dan wel?

Annemiek

Nieuw lid
7 feb 2016
22
0
Ik weet natuurlijk niet hoe hard je tegen het zaaglint drukt, maar een speling van een -2mm lijkt me erg weinig.
In acht genomen dat je zegt dat je zaag breekt, lijkt het me dat je deze te strak hebt liggen.
Ik weet niet waar je woont, maar misschien wil er wel een lid met je kijken.
Het is vreemd dat de zaag opeens niet meer goed zaagt.
Je moet er wel aan denken dat de zaaglinten welke er standaard bij worden geleverd meestal niet van de beste kwaliteit zijn.

Ik denk ook dat het lint nu te strak ligt, maar ik heb dat pas later aangepast, na het instructieboekje nog weer eens te hebben doorgelezen. Dus ook als ie losser zit, zaagt ie niet goed. Bedankt voor het meedenken. ik ga er inderdaad iemand bij halen die er kijk op heeft, ik ken wel een aantal mensen gelukkig. Maar ik vermoed toch dat het aan het apparaat ligt.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
Mocht je de zaag langs Zwolle kunnen brengen dan wil ik er wel even naar kijken. Niet dat ik een enorme kenner ben op het gebied van lintzagen maar misschien kan ik vinden wat er mis mee is.
 

Zjerardo

Actieve deelnemer
10 mrt 2014
48
0
Bespaar je de moeite Rick ;)

Ik ben zelf ook de niet zo trotse bezitter van een powermin X180 lintzaagje. (er is niks plus aan)
Het merendeel van de problemen herken ik dan ook meteen.
Met een smal zaaglint wijkt hij enorm uit naar rechts.
Geprobeerd om dit met de spanning op te lossen maar met ongeveer de correcte spanning loopt hij van de wielen af.
Dus maar met minder spanning verder geknoeid. Na een paar weken ging bij mij ook het zaaglint stuk. Dat dit komt door teveel spanning durf ik te betwijfelen. Het is gewoon rotzooi.
Toch maar een nieuw zaaglint gaan halen wegens garantie maar de smalle waren niet in stock dus ik kreeg een breder zaaglint mee.
Ook op dit zaaglint is duidelijk te zien waar het lint aan elkaar is gezet dus dat is ook maar een kwestie van tijd voordat dit uit elkaar vliegt.
Met dit brede zaaglint wijkt hij niet langer uit naar rechts... wel ontzettend hard naar links.

Zoals met alle powerplus materiaal dat ik ondertussen in handen gehad heb valt er niet nauwkeurig mee te werken. En als je er toch al een heleboel tijd in hebt gestopt om het wel fatsoenlijk te krijgen gaat hij vanzelf wel tegenstribbelen... Ontzettende miskoop en ik koop nooit nog iets van powerplus.
Heb dezelfde ervaring met een afkortzaag (van m'n vader) en met een lamellenfrees.
Met de lamellenfrees 5 uur verspild met het proberen van dat ding fatsoenlijk recht te laten frezen. Eerste frees lukt en is perfect horizontaal, elke volgende frezing gaat hij schuiner staan.... van pure frustratie terug naar de winkel en mijn geld terug geëist ipv de waardebon die je normaal gezien krijgt. Eerst weigerden ze nog tot ik in de winkel zelf liet zien dat het met al die apparaten hetzelfde was. Ik heb dan toch mijn geld teruggekregen en ik ben direct in de winkel ernaast een Makita lamellenfrees gaan kopen en m'n hele mftc frame was op een paar minuten gefreesd.

Heb ondertussen echt een bloedhekel aan dat merk.

Matthias Wandel heeft een gelijkaardige zaag eens onder handen genomen :

Volgens mij is dit praktisch helemaal hetzelfde apparaat maar dan met een andere kast errond.
 

tuoh

Oud hout
Dat uitwijken van het lint gaat niet aan de machine liggen maar wel aan het zaaglint zelf, daarom ook de verschillen in uitwijken tussen de verschillende linten. Vermoedelijk is de zetting van de tanden niet gelijk L en R. Met wat aandacht zou dat machientje toch in staat moeten zijn om een blokje Linde van 40mm door te zagen op een aanvaardbare manier volgens mij. Dat zal dan vermoedelijk ook wel het maximaal haalbare zijn bij dit type.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Dat uitwijken van het lint gaat niet aan de machine liggen maar wel aan het zaaglint zelf, daarom ook de verschillen in uitwijken tussen de verschillende linten. Vermoedelijk is de zetting van de tanden niet gelijk L en R. Met wat aandacht zou dat machientje toch in staat moeten zijn om een blokje Linde van 40mm door te zagen op een aanvaardbare manier volgens mij. Dat zal dan vermoedelijk ook wel het maximaal haalbare zijn bij dit type.

Tuoh, ben het met je eens. Lijkt mij ook sterk dat dit niet kan.
Als er een fatsoenlijk lint op ligt en de zaag is een beetje afgesteld dan zou dit moeten lukken.
Ik zou het zeker proberen.
 

Annemiek

Nieuw lid
7 feb 2016
22
0
Bespaar je de moeite Rick ;)

Ik ben zelf ook de niet zo trotse bezitter van een powermin X180 lintzaagje. (er is niks plus aan)
Het merendeel van de problemen herken ik dan ook meteen.
Met een smal zaaglint wijkt hij enorm uit naar rechts.
Geprobeerd om dit met de spanning op te lossen maar met ongeveer de correcte spanning loopt hij van de wielen af.
Dus maar met minder spanning verder geknoeid. Na een paar weken ging bij mij ook het zaaglint stuk. Dat dit komt door teveel spanning durf ik te betwijfelen. Het is gewoon rotzooi.
Toch maar een nieuw zaaglint gaan halen wegens garantie maar de smalle waren niet in stock dus ik kreeg een breder zaaglint mee.
Ook op dit zaaglint is duidelijk te zien waar het lint aan elkaar is gezet dus dat is ook maar een kwestie van tijd voordat dit uit elkaar vliegt.
Met dit brede zaaglint wijkt hij niet langer uit naar rechts... wel ontzettend hard naar links.

Zoals met alle powerplus materiaal dat ik ondertussen in handen gehad heb valt er niet nauwkeurig mee te werken. En als je er toch al een heleboel tijd in hebt gestopt om het wel fatsoenlijk te krijgen gaat hij vanzelf wel tegenstribbelen... Ontzettende miskoop en ik koop nooit nog iets van powerplus.
Heb dezelfde ervaring met een afkortzaag (van m'n vader) en met een lamellenfrees.
Met de lamellenfrees 5 uur verspild met het proberen van dat ding fatsoenlijk recht te laten frezen. Eerste frees lukt en is perfect horizontaal, elke volgende frezing gaat hij schuiner staan.... van pure frustratie terug naar de winkel en mijn geld terug geëist ipv de waardebon die je normaal gezien krijgt. Eerst weigerden ze nog tot ik in de winkel zelf liet zien dat het met al die apparaten hetzelfde was. Ik heb dan toch mijn geld teruggekregen en ik ben direct in de winkel ernaast een Makita lamellenfrees gaan kopen en m'n hele mftc frame was op een paar minuten gefreesd.

Heb ondertussen echt een bloedhekel aan dat merk.

Matthias Wandel heeft een gelijkaardige zaag eens onder handen genomen :

Volgens mij is dit praktisch helemaal hetzelfde apparaat maar dan met een andere kast errond.

Hahaha wat een treurig feest van herkenning.
Dat filmpje van Matthias had ik al zitten bekijken in mijn wanhoop. Respect voor die man, hij heeft er duidelijk plezier in om het ding goed functionerend te krijgen. Maar als ik zie wat hij allemaal heeft moeten uithalen.... Das weer een hobby op zich.
Ik ga nog wel op zoek naar een kwalitatief betere zaag van de zelfde breedte, als was het maar om de zaag te kunnen verkopen op marktplaats. De zaag van het eigen merk die 16 euro kost, voldoet blijkbaar niet. Ik vond 16 euro al niet goedkoop voor zo'n kleine machine. En als de kwaliteit dan ook niet goed is, tja dan heb ik er dus geen zin meer in... Maar ik val in herhaling :):mad:
Bedankt voor het meedenken:D
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Je had toch een aanbod van iemand hier voor een Inca ? daar zou ik op ingaan, is al geheel nagekeken en dan heb je zeker een fijne machine
 

Annemiek

Nieuw lid
7 feb 2016
22
0
Je had toch een aanbod van iemand hier voor een Inca ? daar zou ik op ingaan, is al geheel nagekeken en dan heb je zeker een fijne machine
Zeker! Ik heb de afspraak al gemaakt en een aanbetaling gedaan. De adviezen blijven evengoed binnen komen. Voor de verkoop van die Powerplus op marktplaats zou het wel handig zijn dat ie het iets beter doet dan nu en als dat met een beter zaaglint gaat lukken, wil zou dat mooi zijn. Vandaar
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
en dan maar iemand anders met rotzooi proberen op te zadelen

Zolang je in de advertentie eerlijk bent over wat wel en niet lukt met de machine, mag dat geen probleem zijn.

Aan de ene kant prettig voor de koper, aan de andere kant prettig voor jezelf omdat je dan achteraf geen gezeur krijgt, iets wat je echt niet wil voor die paar centen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.