mijn hobbylintzaag voldoet niet, maar wat dan wel?

Annemiek

Nieuw lid
7 feb 2016
22
0
Vorig jaar zomer heb ik een Powerplus POWX180 Bandzaag 350 watt gekocht. Leek perfect voor het uitvoeren van mijn hobby: Ontwerpen en maken van marionette poppen van lindehout. Nadat ik de lichaamsdelen uit het hout heb gezaagd, bewerk ik ze verder met mesjes en gutsen. Ik werk met stukjes hout van 4 a 5 cm dikte. De eerste pop ging fantastisch en ik was de koning te rijk, maar nu merk ik dat de zaag niet alleen ontzettend scheef gaat, naar rechts wegloopt, maar de snede loopt ook niet recht omhoog. Ook zijn er in korte tijd twee zaagjes gebroken. Een stukje van 2 cm kaarsrecht zagen lukt niet (!!) tot mijn grote frustratie. Kortom een puinhoop. Juist met die kleine onderdelen is precisie belangrijk, ze moeten goed op elkaar aansluiten.
Ondertussen veel gelezen op forums, de afstelling van de zaag steeds weer langs gelopen. Het enige dat ik nog niet heb geprobeerd is een wat bredere zaag. Dat zou aan te bevelen zijn ivm de dikte van het hout waarmee ik werk. Ik gebruik nu: 6,25 mm bladbreedte, wat eigenlijk perfect is voor die kleine stukjes waar ik mee werk.
Ik wil wel accepteren dat ik een miskoop heb gedaan, maar wat heb ik dan wel nodig? Het kan toch niet zo zijn dat ik een loodzware machine in huis moet halen om blokjes ter grootte van een lucifersdoos te kunnen zagen haha.....
Kortom, alvast bedankt voor de tips.

Annemiek
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Welkom Annemiek!

Mooi dat je wilt accepteren dat je een miskoop hebt gedaan, maar ik zou nog even wachten met die conclusie.
De eerste pop ging fantastisch zeg je, dat is gunstig. Nu doet ie het niet meer goed, maar hoeveel km zaagsnedes zitten daartussen?
Ik heb zelf nog weinig ervaring met mijn lintzaag, ( heb 'm alleen uitgepakt:D) maar er komen vast wel ervaringsdeskundigen met tips.

Is er nog garantie? De wet strekt wat verder dan het jaar garantie wat de winkelier geeft.


edit: zocht het apparaat even op, en dit was de tweede treffer: https://www.zaagmachineshop.nl/product-reviews/182711/review/4414103/powerplus-powx180-lintzaag.html
Volgens mij hetzelfde probleem?
 
Laatst bewerkt:

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Als hij het in het begin goed deed is misschien de lint niet scherp meer (spijker of nietje in het hout?), lint te strak of niet strak genoeg? Lijkt mij dat deze machine dit soort werk prima aan moet kunnen. Heb zelf een poosje een ferm gehad en 5cm hardhout was wel te doen. Werk nu alweer een jaar of 5 met een oude scheppach en die doet het ook niet fijn als het lint bot is...

Probeer eens een lint van tuff-saw, ik en vele anderen zijn er zeer enthousiast over.

Groeten,
Patrick
 

Annemiek

Nieuw lid
7 feb 2016
22
0
Iemen, bedankt voor je reactie. Ik heb er nog maar heel weinig mee gezaagd. Na het eerste werkstuk, knapte de zaag. En nu ben ik aan het tweede werkstuk begonnen, wat dus veel problemen geeft.
Ja dat soort recensies heb ik ook veel gelezen inderdaad.
Die garantie zal vast nog van toepassing zijn. ik heb m pas sinds juni.
 

Annemiek

Nieuw lid
7 feb 2016
22
0
Patrick, bedankt voor je reactie. Nee, ik werk met een nieuw zaaglint. Het zaaglint is zo gespannen dat er 1 a 2 mm speling is als ik er met mijn vinger tegen aan druk. Ik heb alles volgens een tutorial gedaan, tot en met de passen van bankbiljetten tussen de geleiders aan toe. Bedankt voor de tip van het tuff-saw lint, ga ik proberen!
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Ik heb zelf ook een powerplus/Gude/ einhell achtige lintzaag gehad en die was ook met geen mogelijkheid goed in te stellen. Uiteindelijk weer kunnen verkopen voor hetzelfde bedrag maar het was wel een beetje teleurstellend:( Ik heb toen een heel weekend eraan besteedt maar niks hielp, ik hoop dat het je lukt om goed af te stellen maar je hebt kans, zoals bij die van mij, dat het niet gaat lukken. In ieder geval succes!
 

Annemiek

Nieuw lid
7 feb 2016
22
0
Dank je Lars. Gelukkig dat je hem nog hebt kunnen verkopen. Heb je nu een andere lintzaag?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.502
Gaanderen
Ook mijn lintzaag basato 4 zaagt met eenbot lint niet recht. Als je een goede lintzaag wil kijk dan eens naar een incra zaag , Zwitsers en zeer gewild op ons forum. Een van onze leden reviseert deze machines.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Dank je Lars. Gelukkig dat je hem nog hebt kunnen verkopen. Heb je nu een andere lintzaag?

Nee ik heb toen een tafelzaag gekocht voor 15 euro maar dat was (logisch denk ik) een rotding. Ik heb toen van de onderdelen zelf een tafelzaag in elkaar geknutseld en die werkte nog best goed. Een compactere lintzaag staat op mijn verlanglijstje maar mijn budget is nu te klein voor een goede machine, dus wie weet over een paar maanden:) De Inca lintzaag machines schijnen erg goed te zijn. Nieuw worden ze niet meer verkocht en tweedehands kosten ze iets van 200-300 euro.
 

Annemiek

Nieuw lid
7 feb 2016
22
0
Ook mijn lintzaag basato 4 zaagt met eenbot lint niet recht. Als je een goede lintzaag wil kijk dan eens naar een incra zaag , Zwitsers en zeer gewild op ons forum. Een van onze leden reviseert deze machines.
Ga ik doen Wim, bedankt voor de tip!
 

Annemiek

Nieuw lid
7 feb 2016
22
0

J.art

Actieve deelnemer
18 dec 2015
519
91
Limburg België
Advies over een lintzaag heb ik helaas niet, en het budget ervoor ook niet haha. Maar ben wel benieuwd naar foto's van jouw werkstukken Annemiek? :D
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Patrick, bedankt voor je reactie. Nee, ik werk met een nieuw zaaglint. Het zaaglint is zo gespannen dat er 1 a 2 mm speling is als ik er met mijn vinger tegen aan druk. Ik heb alles volgens een tutorial gedaan, tot en met de passen van bankbiljetten tussen de geleiders aan toe. Bedankt voor de tip van het tuff-saw lint, ga ik proberen!
Ik weet natuurlijk niet hoe hard je tegen het zaaglint drukt, maar een speling van een -2mm lijkt me erg weinig.
In acht genomen dat je zegt dat je zaag breekt, lijkt het me dat je deze te strak hebt liggen.
Ik weet niet waar je woont, maar misschien wil er wel een lid met je kijken.
Het is vreemd dat de zaag opeens niet meer goed zaagt.
Je moet er wel aan denken dat de zaaglinten welke er standaard bij worden geleverd meestal niet van de beste kwaliteit zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.