Record afzuiging of een alternatief

RobvA

Nieuw lid
30 dec 2012
21
0
Goede middag.

Sinds deze week heb ik een nieuwe vlak vandiktebank (Dewalt d27300) aangeschaf om voortaan mijn eigen hout te kunnen schaven.

Erg mooi speelgoed alleen het nadeel is dat het erg veel rommel geeft.... Nu heb ik op mijn afkort en tafelzaag een stofzuiger met geschakeld stopcontact zitten maar dit is natuurlijk niet voldoende voor een 100mm aansluiting. Ik ben al flink aan het zoeken geweest op het forum en google maar ik kom er niet aan uit. Een goede optie lijkt mij de afzuiger van Record de cx2000 of de cx2600.

Hoeveel m3 per uur zou voor deze machine voldoende zijn? Ook vraag ik me af of een micro stoffilter nodig zou zijn voor alleen verspanend werk. Ik zou wel graag een model aanschaffen waar deze later als optie op aan te sluiten is (cx2600 ?).

Ik heb nog niet het idee om de afzuiger in een vaste opstelling met buizensysteem te gaan verwerken omdat ik in mijn huidige ruimte geen vaste opstelling kwa machines wil maken. Dit omdat ik graag de ruimte (40 m2) indeel aan de hand van het werkstuk wat ik op dat moment maak.

Graag zou ik wat advies willen om zo tot een aankoop over te gaan:D
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Hoewel het al heel vaak aan de orde is geweest op dit forum heb ik ondanks alle meningen (of juist daardoor) net als de TS nog geen keuze kunnen maken (hobbyist met gehuurd klein werkplaatsje. De site die 3dmaster noemt zit boordevol informatie en meningen maar heeft, althans mij, niet geholpen. Integendeel :).

Dus ik hoop op veel reacties van ervaringsdeskundigen en zal het met belangstelling volgen.

mvg
klaas0639
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Ten eerst, Je hebt nooit te veel zuigkracht.
vaak wel te kort.
Ik kan me voorstellen dat je in de toekomst meerdere machines zou willen aansluiten en dan zou de door jouw genoemde machine al snel te klein kunnen zijn.
De vandiktebank maakt op het eerste gezicht alleen grote spaanders maar als je hem maar 0,5mm zou laten afschaven wordt dat al snel een fijn stof wat vrij komt.
En dat je niks ziet betekend niet dat het er niet is.
als je op marktplaats kijkt komt daar geregeld een aantal afzuigers langs waar je uit zou kunnen kiezen.
omdat je geen buizen aanlegt maar de afzuiger direct naar de machine rijdt en aansluit zou je met 1000m3/u genoeg moeten hebben.
Dit is omdat je geen weerstand hebt van alle buizen en bochten.
Probeer wel de flexibele slang zo kort mogelijk te houden.

Ik heb even voor je gekeken en het volgende gevonden.
1000m3/u
http://www.marktplaats.nl/a/doe-het...285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

vermoedenlijktussen 750 en 1000m3/u (even navragen)
http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zelf-en-verbouw/gereedschap-overige-machines/m1019009896-afzuiging-afzuiger-stofafzuiging-merk-typhoon-op-220-volt.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

1,6kw is 2 pk is 2500m3/u
http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zelf-en-verbouw/gereedschap-overige-machines/m1018556066-afzuiger-voor-zaagbank.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

success
wat wel aan te raden is buiten een fijnstoffilter is een cycloon om het grootste deel van het stof af te filteren voor het de eindfilter raakt.
Scheelt veel nieuwe filters.
En wat wil het geval.
http://www.woodworking.nl/showthread.php?16924-super-dust-deputy-cycloon-filter
 
Laatst bewerkt:

RobvA

Nieuw lid
30 dec 2012
21
0
Bedankt voor de informatie. Ik heb net even gebeld naar de afzuiger in eindhoven. Dat is niet te ver weg om eens te gaan kijken of het wat is. Het liefst zou ik hem nieuw kopen maar voor 60 euro durf ik de gok nog wel te wagen.
 

RobvA

Nieuw lid
30 dec 2012
21
0
Ik ben toch maar gegaan voor een nieuwe.. Als het goed is komt hij morgen binnen :D Het is de Record cx2600 geworden bij baptist.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Goede keuze.
Al is de 1130m3/u vrij optimistisch bij een motor van 400 watt.
Maar meer dan genoeg voor jouw doel
Vergeet niet de fijnstoffilter als die weer beschikbaar is.
Hierdoor krijg je meer vermogen doordat de afzuiger zijn lucht beter kwijt kan.
 

RobvA

Nieuw lid
30 dec 2012
21
0
Hier heb ik met baptist contact over gehad. Ze zijn bezig om een passende fijnstoffilter in het assortiment op te nemen. Deze wil ik tzt ook een aanschaffen.
 

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
Hallo,
Even een vraag over de eerder genoemde stationaire afzuigers, hoe ver kan je deze knijpen voor dit tot problemen komt?
Ik zou heb een afzuiging nodig echter heb ik de ruimte niet voor een stationaire afzuiging voor de vandiktebank als een gewone stofzuiger voor mijn bovenfrees en schuurmachine.
Met vriendelijke groet,
Gert-Jan
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Ik begrijp je vraag niet helemaal.
Bedoel je of een gewone stofzuiger gebruikt kan worden voor de vvdbank?
Of wil je een stationaire machine op je schuurmachine of bovenfrees aansluiten?

In geval 1 je kan de slang van een gewone stofzuiger niet te dik maken dan werkt hij niet meer.
Een 1500 watt stofzuiger kan met een korte 55mm slang nog prima zuigen.
Zou niet langer dan 2 meter gaan.

In geval 2.
Je moet zo min mogelijk knijpen.
100mm is wel het minimum.
Een bovenfrees en schuurmachine wordt helemaal niks.
 

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
Hallo 3dmazter,

Het gaat inderdaad om het 2e verhaal,

Ik heb een grotere afzuiger nodig voor mijn radiaal-armzaag en vlak-vandiktebank, echter hou ik dan te weinig ruimte over om daarnaast ook nog een stofzuiger in de ruimte er bij te hebben.
Kan ik hem wel splitsen? (dus een dunne slang aan de bovenfrees 55mm?, en een slang loos om de overtollige onderdruk aan te kunnen vullen)

Met vriendelijke groet,
woody
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Als je een loze slang gebruikt heb je helemaal geen zuigkracht meer.
Het beetje wat je hebt gaat via de loze slang omdat daar de minste weerstand is.
Wat je kan doen is een lang verloopstuk maken van 100 naar 55mm hoe langer hoe geleidelijker de luchtstroom gaat.
Maar een stofzuiger hoeft toch niet zo groot te zijn?
Een simpele aszuiger is al voldoende en niet veel groter dan een emmer.
Heeft alleen geen autostart
 
Laatst bewerkt:

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
Een loze slang met een kraan op het eind om de luchtstroom / onderdruk te regelen was het idee,
Een aszuiger, levert zo iets wel voldoende zuigkracht om een bovenfrees / afkortzaag bij te houden?
Die zou ik desnoods nog wel aan het plafond kunnen hangen xD

Met vriendelijke groet,
woody
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.