Van rijschaaf tot profielschaaf

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Voor een boekenkast had ik een kroonlijst nodig
Dus ik heb een oude rijschaaf omgevormd tot profielschaaf
Mvg Leroy image.jpgimage.jpgimage.jpgnimage.jpg
 
Laatst bewerkt:

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Oké alsof je een boterham smeert zo simpel. Hoe krijg je dat profiel in die rijschaaf. Met oude profiel schaven of modern spul ??? Dan de beitel, die staat onder een hoek dus het profiel is anders dan het uiteindelijke profiel ???
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Dat is nog eens roeien met de riemen die je hebt !
Ben ook benieuwd hoe je dit heb aangepakt
Goed bezig !
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Ik hoop dat de foto's voor zich spreken
Het is inderdaad roeien met de riemen die je hebt
Ik ben nogal klein behuist
Dit soort profielen. Worden normaal met een freestafel gemaakt
Maar die heb ik niet dus dan maar zo
Rijschaaf koste 2,50 dus dat zijn de kosten niet
image.jpgimage.jpgimage.jpgimage.jpgimage.jpgimage.jpgimage.jpgimage.jpgimage.jpg
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
WAUW! Je hebt het hele profiel met kleinere profielschaven gemaakt. Petje af!!
Ik denk dat de rijschaaf van € 2,50 nu wel € 250,- waard is.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Weet je wat ik nu denk............ Al die lui met al die prachtige groene koffers. De hele discussies over beitels slijpen met de duurste waterstenen. Wetten van de beitels met wetstenen van grof tot minutieus fijn. Ambachtslieden die werkplaatsen hebben met machines waar de mogelijkheden oneindig zijn.

Je bent de held van de dag voor mij. En of die schaaf nu 2,50 kost of onbetaalbaar of wat de waarde nu voor jou ook is. Deze komt zeker in het pronken kabinet van Woodworking. Jij hebt je meestergraad voor meubelmaker hiermee wel verdiend. Ben erug benieuwd naar je volgende project.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hierbij het lopende project
Er moet nog het nodige gebeuren alleen ontbreekt de tijd een beetje
image.jpgimage.jpg
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Wat een mooi profiel lijst :)
Leuk om te zien hoe je je red met wat oude profielschaven ik merk dat ondanks mijn uitgebreide set elektrisch gereedschap toch regelmatig een van mijn antieke profielschaven ter hand neem maar jij gaat nog een stap verder door ze ook zelf te vervaardigen
Ik denk dat al die werkloze rijschaven en voorlopers gelijk meer aftrek krijgen met een goed idee als dit
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Nou ik heb zelf wel ook een behoorlijke collectie festool maar dit soort dingen maken blijft toch erg leuk om te doen met de hand
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Ik heb dezelfde slijpmachine als jij hebt, maar ik weet toch dat het me niet gaat lukken dit na te maken.
Zo zie je maar goed gereedschap is het halve werk, maar de rest moet je echt zelf doen!

Geweldig gemaakt die schaaf!
En de profielen zijn ook keurig, maar ja da's een makkie met die topschaaf:D
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo pel
Ik heb een lengte van 4,2 meter gemaakt uit vuren hout dat was een hele uitdaging het leverde ongeveer twee kliko's krullen op
Was de vuilnisman ook weer blij
Normaal staat hij stof te happen als hij onze groenbak moet legen
😀
 
P

Pel

Guest
Leroy, Hoe heb je het opgelost met de keerbeitel?

Groet Pel.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ik vind het ook prachtig! Netjes gedaan en ook inventief met die keerbeitel. Die zal nu wel niet erg als keerbeitel meer werken :D, maar natuurlijk prima om de druk van de wig over te brengen.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Trouwens, misschien een tip voor een volgende keer. Verdiep je in het fenomeen "spring angle". Dat is typisch voor Engelse profiel schaven. Daarbij wordt de schaaf niet rechtop gehouden, maar onder een hoek, zodat het profiel in de schaaf een stuk vlakker wordt. Volgens mij werd dit in Nederlandse schaven nooit gebruikt, maar het is wel een slimme ontwikkeling van die ouwe Britten.
 
P

Pel

Guest
Seek, dan zul je m.i. toch iets van een aanslag moeten hebben lijkt mij?

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.