Zwarte handen na werken met inlandse houtsoorten

l3nna3rt

Actieve deelnemer
16 dec 2010
156
0
Hallo iedereen,

Ik heb nogal vaak onwijs zwarte handen na het werken van eiken, maar in mindere maten toch ook wel beuk, kersen en andere inlandse houtsoorten. Het duurt toch al gauw een aantal dagen voordat het helemaal weg is. Ik heb al wel op internet proberen te vinden naar oplossingen of iets om het tegen te gaan maar tot nu toe nog niet echt iets gevonden.

Heeft er iemand tips om er van af te komen?

Groeten,

Lennaert
 
P

Pel

Guest
Dat is looizuur, en is er inderdaad moeilijk vanaf te krijgen, maar met een hard borsteltje en jif, of cif krijg je ze wel schoon, of handschoenen dragen, maar ik kan er ook niet mee werken.

Groet Pel.
 
P

Pel

Guest
Nooit geweten dat zo iets bestond, maar het is het proberen waard, bedankt voor de tip.

Groet Pel.
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Koffiedik met afwasmiddel mengen je handen goed inwrijven langzaam water toevoegen terwijl je je handen wrijft daarna afspoelen
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Gewoon niet op letten. Gaat er vanzelf af.
Als je opmerkingen krijgt ben je gewoon lid van de 'club van de zwarte hand' geworden.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Sinds ik niet meer in oude motoren zit te rommelen heb ik altijd hele schone handen na het hobbyen! Het schijnt van de zuurgraad van je handzweet af te hangen of het hout afgeeft of niet. Ik heb er dus geen last van, pfuiih
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.280
215
't hoofd van Overijssel
Koffiedik met afwasmiddel mengen je handen goed inwrijven langzaam water toevoegen terwijl je je handen wrijft daarna afspoelen

Als dat niet helpt in plaats van koffie dik suiker. Al heel wat zwarte handen gehad van autobanden wisselen onderweg en andere acties. Overal liggen wel van die zakjes suiker en zeep in het toilet.
 

l3nna3rt

Actieve deelnemer
16 dec 2010
156
0
Bedankt voor de tips iedereen! Ik heb het tot nu toe met citroensap geprobeerd en dat ging best goed.
 

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
Oude post om op te reageren, maar het is een probleem waar ik zelf extreem last van heb, althans had tot ik zelf deze oplossing heb gevonden!
Bovenstaande tips deden bij mij te truc niet. Cif, staalborstels, schuurpapier... niets hielp.

Maar toen vond ik de oplossing bij mijn slijpsteen die toevallig naast de gootsteen lag.
Je weet niet wat je overkomt; een keer licht met je hand erover en je ziet precies waar ie langs is geweest. In 20 seconden mijn handen brandschoon.

Gewoon zo'n goedkope bouwmarkt-slijpsteen (korrel 240) overigens. Ohja, en handjes heerlijk zacht, en ook na een week zijn mijn handen nog in prima staat.
 
  • Leuk
Waarderingen: FredR

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.