Kwaliteit Westers vs Chinees nav de schroeventes

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Naar aanleiding van de schroeven test van Pine ontstond een discussie aan het eind die interessant is maar eigenlijk niet meer met de schroeventest te maken heeft dus ik dacht om deze discussie hier verder te voeren.
Om nog even een balletje op te gooien en benieuwd wat jullie ervan denken?
Naarmate de globalisering toeneemt zullen de verschillen steeds kleiner worden omdat de techniek simpelweg steeds meer wereldwijd hetzelfde zal zijn of in ieder geval goed zolang je ervoor wilt betalen en trouwens ook goedkoper worden omdat de techniek steeds goedkoper wordt.
Daarnaast zullen er altijd verschillen blijven in niches en innovatieve fabrikanten/produkten waarbij gezegd dat momenteel de Oosterse wereld misschien nu nog wat minder creatief is maar dit verschil zal de komende generatie steeds minder worden omdat ook men in het oosten steeds meer individualiseert en daarmee steeds meer een eigen denktrant erop na zal houden.
Simpel gezegd; volkeren convergeren steeds meer naar elkaar toe al hoop ik dan wel dat we niet steeds meer een verBlokkerisering van de wereld krijgen.
Daarnaast wil ik nog zeggen dat ik erg van innovatieve merken hou, zeker als het kwalitatief ook nog 'ns op een goed niveau staat maar ik hou evengoed van een misschien op het eerste gezicht simpel maar wel heel doordacht ontwerp wat misschien daardoor niet altijd heel duur is maar wel heel lang meegaat en voor de meesten meer dan voldoende zal zijn.
Als ik soms zie hoe goed sommige oude gereedschappen zijn waar niet veel aan verbeterd kan/hoeft te worden en een leven lang meegaat dan kan ik daar heel happy mee zijn.
Blijft natuurlijk wel dat kwalitatief goede produkten die lang meegaan ook al zijn ze relatief simpel wel vaak hun prijs hebben, ik denk dan aan iets als een Japanse schaaf en de Inca's die nog steeds erg gewild zijn hier op het forum.
 
Laatst bewerkt:

Gobert

Actieve deelnemer
12 feb 2015
170
0
Omgeving Arnhem
Mss is Westers vs Chinees een te beperkte vergelijking. Je bent helemaal in de aap gelogeerd als je door een gerenormeerd Duits merk Polen productie geleverd krijgt.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Zoals eerder in dat topic gezegd is, worden er ook goede producten in China gemaakt. Kijk bijvoorbeeld naar de schaven van Dicktum.
Dat zijn goede schaven. Maar daar betaal je dan ook voor.
Er is ook een uitzending van Keuringsdienst voor Waarden geweest waar ze naar China zijn gegaan om spijkerbroeken te controleren.
En daar zag je dat de fabrieken zowel dure als goedkope broeken kunnen maken. Waarbij de dure van een betere kwaliteit zijn.

Het is maar net wat er door de importeurs besteld wordt.
En als het duurder wordt, wordt het ook aantrekkelijker om het lokaal te laten produceren.
 

DaandeW

Actieve deelnemer
22 jun 2015
61
2
Doorwerth
De strekking van die uitzending van keuringsdienst van waarde was nu precies omgekeerd. Daar worden spijkerbroeken gemaakt die in Nederland in prijs varieren van ongeveer 20 tot 200 euro (die orde van grootte), de productiekosten voor beiden lopen echter nauwelijks uiteen, ook heeft een dure spijkerbroek geen 10 keer hogere kwaliteit. Kortom, wat je in Nederland betaald voor een spijkerbroek is geen afspiegeling van de gemaakte kosten en zegt ook niet zoveel over de kwaliteit. Het zegt wel iets over het merk, een merk dat duur is is duur omdat het de status van de bezitter vergroot, namenlijk, die heeft geld over voor een dure broek.

Mijn conclusie: in China zijn ze prima in staat om alles te maken wat ze willen, het is net welke vraag er uit het westen is, en daar is o.a. vraag naar goedkoop gereedschap, wij vragen, zij draaien. Dat leidt er ook toe dat er bij een vraag vanuit het westen naar goed gereedschap zij dit prima kunnen leveren. DOor de goedkope productie daar is dat relatief goedkoop.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
En zo is dat. Ik heb hier een gitaar van het merk Eastman. Kwalitatief ontzettend goede gitaren en relatief goedkoop. 1x raden waar die gemaakt worden. De QC afdeling is groot en er wordt erg veel zorg besteed aan het eindproduct. En zo heb je in de gitaarwereld nog veel meer merken die in China gemaakt worden. Al naargelang de opdrachtgever kunnen in dezelfde fabriek Aldigitaren (jaja, weer zo'n bewering, alsof alles wat in de Aldi verkocht wordt crap is. Op het gebied van gitaren iig wel) worden gemaakt of goede gitaren. Je had vroeger een hele rits Merken die in dezelfde fabriek in Japan gemaakt werden. Crap, maar ook heel goed. En daar ergens tussenin. Nu hebben de meeste gitaren uit die fabriek een cultstatus gekregen, wellicht gebeurt dat ook met de Chinese schroeven.. :)
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Wat ik grappig vind aan dit topic, is dat juist Gobert direct zegt westers vs chinees een te beperkte vergelijking is:confused:
Was het niet juist Gobert die in de andere draad bouwmarkt schroeven als chinese meuk wegzette? En dat willens en wetens bleef verdedigen.

Het is geen persoonlijke aanval, maar precies hetgeen vaker gebeurd op dit forum: veel te makkelijk roepen 'chinese rommel'

En Rizz begint over gitaren, ik heb meerdere gitaren: 2x €piphone. Een daarvan gemaakt in....jawel china, de andere in Indonesie. Allebei prima gitaren.
Dan is er een Italiaanse EKO. Een ramp, eigenlijk het meest geschikt als brandhout.
Dan is er nog een klassieke diGiorgio uit Brazilie. Prima gitaar en een 40 jaar oude noname elektrische, waarvan ik niet weet waar dat ding ooit geproduceert is.

Maar feit blijft dat het gaat om het eindproduct, en niet om het naamplaatje of het plaatje made in.
Geheel terzijde, ik stap net van mijn chinese Dong Feng tractor, die ook niet deugd. Ik kan alleen niet vinden wat er niet deugd. Maar volgens de John Deere en New Holland buren kan ie niet deugen.
Dong Feng, maakt ook auto's voor peugeot, renault en nissan.

En zoals al eens gezegd, ze kunnen leuk kopieren ook. http://sbarrkum.blogspot.no/2012/03/how-dongfeng-hummer-got-built.html
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik vind de opmerking van Raymond heel zinnig dat naarmate de prijs stijgt van produktie omdat men betere kwaliteit wil het verschil steeds minder wordt en uiteindelijk je net zo goed hier kan laten produceren.
Sterker nog; er zijn Nederlandse bedrijven die hun produktie weer teruggehaald hebben en in Nederland produceren.
En als de Chinese levensstandaard nog verder stijgt en dus ook de lonen zal dat steeds vaker het geval worden.
Missschien wel de wetten van het kapitalisme; je laat produceren daar waar de lonen het laagst zijn, Afrika zou in dat geval een goede kanshebber zijn het komende decennium.
Net zolang tot er ongeveer overal dezelfde levensstandaard is.
ik las 'ns in een filosofisch getint stuk dat iemand zei dat de multinationals net zolang doorgaan met concurreren tot er één wereldwijd bedrijf is en dan houdt de concurrentie op, aardige gedachte wel of niet?
Dan is uiteindelijk voor een groot deel iedereen slaaf van hetzelfde bedrijf.
Grappig dat hier de gitaren aan de beurt komen, er is op internet veel te doen over de zg Chibsons, de kopiëen die gemaakt worden en misschien wat minder in kwaliteit zijn maar ook maar een paar honderd dollar kosten ipv ergens tussen de 1500 en bijv 3500 dollar.
Ik denk dat als je een Chibson koopt en een paar goede elementen erin zet hier en daar nog een paar aanpassingen doen die bij elkaar misschien een paar honderd kosten dat je dan een hele goede gitaar hebt die heel goed de vergelijking met een Gibson made in de VS kan doorstaan, misschien is alleen de afwerking dan nog iets minder.
Je kan dan natuurlijk ook een Gibson of Fender kopen die in Mexico gemaakt is.
En het heeft zeker voor de Amerikaan ook een emotionele waarde als er een certificaat bij zit dat de gitaar American made is, mooi geval van de juiste marketing!
Zoals Rizz zegt hebben de oude in Japan gemaakte gitaren ook in sommige gevallen een cultstatus gekregen en Aria en Kawai maakte indertijd ook een aantal hele goede gitaren om maar een paar merken te noemen.
Ik heb zelf een Ibanez hollow body uit de artcore series en die kostte me ruim 400 euro met dezelfde super 58 humbuckers als de gitaren die in de range van de signature George Benson en Pat Metheny vallen en gelijk een paar duizend kosten.
Zijn dan wel gemaakt in het verre oosten (Taiwan of China) maar de meesten zijn het erover eens dat zo'n gitaar van zo'n 4 a 500 net zo goed speelt als een Gibson hollow body van een paar duizend en de 58 elementen staan bekend om hun goede sound.
Ik kan wel zeggen dat de nog goedkopere Ibanez hollow bodies ook goed klinken terwijl die nog goedkopere elementen hebben, het is dat ik een bepaald model wilde die alleen met de 58 humbuckers verkocht wordt.
Natuurlijk heeft zo'n Gibson wel een andere inruil en verzamelaarswaarde maar voor mij die af en toe wat pingelt is zo'n Ibanez een prima stuk speelgoed.
En eerlijk is eerlijk; zelfs de Les Paul kopiëen uit China spelen nog steeds heel redelijk en een stuk beter dan een imitatie van 20 jaar terug.
Wie weet komt het nog 'ns zover dat ze kopiëen maken van mensen, een imitatie willem1958 of een nep Lemen of Rizz?
Dan worden wij bij het oud vuil gezet en ingeruild voor een imitatie, die zijn niet lastig, hebben geen eigen mening, staken niet, gewoon veel makkelijker toch?
Zou een aardige sf film waard zijn.
Aardig die Hummer te zien uit China.
Ik heb al weer wat jaren geleden gelezen dat Noord Korea valse dollarbiljetten drukt die door diplomaten het land uit gesmokkeld worden.
Ze schijnen zo goed te zijn dat het zelfs voor de Amerikanen nauwelijks te onderscheiden is van de echte biljetten.
En trouwens; nepbiljetten komen pas aan het licht als iemand het ziet, wie weet drukten de Russen of Aziaten wel dollars al sinds lange tijd?
Nu met het electronisch betalingsverkeer wordt het nog makkelijker; je toetst gewoon op de computer wtat in en het staat er en zolang het enigzins nog aannemelijk is voor de andere landen wordt het geaccepteerd.
Eigenlijk heeft dit laatste stukje met electronisch betalingsverkeer niets meer te maken met kwaliteit of imitatie, het kwam eigenlijk alleen door de nepbiljetten uit N Korea.
 
Laatst bewerkt:

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Klopt mensen kicken op oude Gibsons. Vaak zijn die versleten en moeten opgeknapt. Geen mens heeft er dan nog kijk op waar de onderdelen vandaan komen die gebruikt worden.

Wat betreft Afrika als productieland: als ik goed begrepen heb maken ze daar al Toyota Hiluxen voor de europese markt. Misschien ook andere modellen geen idee.
 

Gobert

Actieve deelnemer
12 feb 2015
170
0
Omgeving Arnhem
Gobert zegt alleen dat er op de wereld meer rotzooi gemaakt wordt dan alleen in China en dat dan ook nog onder een bekende merknaam op de markt wordt gezet. Dan hoef je niet eens zo heel ver oostwaarts te rijden.
Cina outsourced overigens al volop. Vooral naar Vietnam. Idd, vanwege het prijskaartje.
 

golddigger

Actieve deelnemer
22 jul 2010
241
0
China kan hoge kwaliteitsproducten maken. Het probleem is onze mindset en economisch systeem. WIJ willen & accepteren troep als je de gamma in loopt denk ik bij 50% vd producten wat een troep.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
.
Grappig dat hier de gitaren aan de beurt komen, er is op internet veel te doen over de zg Chibsons, de kopiëen die gemaakt worden en misschien wat minder in kwaliteit zijn maar ook maar een paar honderd dollar kosten ipv ergens tussen de 1500 en bijv 3500 dollar.
Ik denk dat als je een Chibson koopt en een paar goede elementen erin zet hier en daar nog een paar aanpassingen doen die bij elkaar misschien een paar honderd kosten dat je dan een hele goede gitaar hebt die heel goed de vergelijking met een Gibson made in de VS kan doorstaan, misschien is alleen de afwerking dan nog iets minder.
Je kan dan natuurlijk ook een Gibson of Fender kopen die in Mexico gemaakt is.
En het heeft zeker voor de Amerikaan ook een emotionele waarde als er een certificaat bij zit dat de gitaar American made is, mooi geval van de juiste marketing!
Zoals Rizz zegt hebben de oude in Japan gemaakte gitaren ook in sommige gevallen een cultstatus gekregen en Aria en Kawai maakte indertijd ook een aantal hele goede gitaren om maar een paar merken te noemen.
Ik heb zelf een Ibanez hollow body uit de artcore series en die kostte me ruim 400 euro met dezelfde super 58 humbuckers als de gitaren die in de range van de signature George Benson en Pat Metheny vallen en gelijk een paar duizend kosten.
Zijn dan wel gemaakt in het verre oosten (Taiwan of China) maar de meesten zijn het erover eens dat zo'n gitaar van zo'n 4 a 500 net zo goed speelt als een Gibson hollow body van een paar duizend en de 58 elementen staan bekend om hun goede sound.
Ik kan wel zeggen dat de nog goedkopere Ibanez hollow bodies ook goed klinken terwijl die nog goedkopere elementen hebben, het is dat ik een bepaald model wilde die alleen met de 58 humbuckers verkocht wordt.
Natuurlijk heeft zo'n Gibson wel een andere inruil en verzamelaarswaarde maar voor mij die af en toe wat pingelt is zo'n Ibanez een prima stuk speelgoed.
En eerlijk is eerlijk; zelfs de Les Paul kopiëen uit China spelen nog steeds heel redelijk en een stuk beter dan een imitatie van 20 jaar terug.
Wie weet komt het nog 'ns zover dat ze kopiëen maken van mensen, een imitatie willem1958 of een nep Lemen of Rizz?

Ha dat zou wat zijn.. 😁

Het probleem met de chibsons is vooral dat je ze ook met logo kan kopen. Dat opent de deur voor mensen die ze hier als echt verkopen. Daar sta je dan met je zuurverdiende geld, bij elkaar gespaard door de auto's in de buurt te wassen als beginnend gitarist met je 'echte' Gibson, terwijl het eigenlijk een stuk brandhout is waar geluid uitkomt. Toegegeven, het zijn niet echt slechte gitaren, al denk ik wel dat je voor hetzelfde geld net zo goed een andere noname kan kopen.
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Zolang de inkopers van grote Nederlandse Retailers prijsdruk blijven zetten op de producenten, in welk land dan ook, zal de kwaliteit ondermaats blijven. In het hier al aangehaalde programma Keuringsdienst van Waarde werd dat nog maar een keer bevestigd. En waarom zet men die druk? Omdat wij graag die lage prijzen betalen en daardoor ook mindere kwaliteit kopen.

Het verschilt alleen per persoon. Bijvoorbeeld voor een goed keukenmes, betaal ik grif 150 euro, terwijl ik voor een hamer tot 2 jaar terug nog geen 5 euro uit wilde geven. Tja, dan moet je accepteren dat je geen kwaliteit in handen hebt. Is dat erg? Welnee, zolang je die hamer maar niet 25 keer per week nodig hebt. Alles blijft relatief en het is nog steeds wat de gek er wel of niet voor overheeft.

Het humanitaire aspect, oftewel de kinderarbeid en de regels daaromtrent, wil ik liever niet in deze discussie trekken, dan trekken we een behoorlijke beerput open waarmee ik zelf sinds een paar maanden al genoeg moeite mee heb. Zowel qua goed/fout en wat bedrijven er aan doen om maar om de regels heen te dansen.
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Een paar opmerkingen naar aanleiding van dit onderwerp. We schrijven wel over de Chinese markt maar het zijn westerse bedrijven die daar hun producten zo goedkoop mogelijk laten maken door mensen zonder sociale voorzieningen, uitkeringen, pensioenen, veilig werken, vakbonden en zovoort. Daar zit ook het verschil tussen "de volkeren". Dat alles om, zoveel mogelijk winst te maken. De prijs van een product wordt niet bepaald door productiekosten maar door wat de klant er voor wil betalen, en dat verschilt per land. Als ze in noord Korea perfect vlas geld kunnen drukken dan doen ze dat op apparatuur die ze in het westen hebben gekocht.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.