Inzagen splinterbescherming

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ik zou wel een strip in voorraad nemen voor dat tientje.
Ik heb mijn Festo (zo heette dat voorheen) ik denk al vijftien jaar. Ik heb al vijf of 6 keer een strip vervangen. Of ze gaan los of ze raken beschadigd.
Van de week een nieuwe fs 800/2 gehaald. Nieuw freud zaagblad erop. Paar keer recht gezaagd, toen onder 45 (wat niet meevalt met een oude) en de strip is iets geraakt.
Gelijk een nieuwe fs 800/2 besteld en een nieuw lint gehaald. De ene liniaal is voor 45 graden en de ander voor recht.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.113
241
Goeree-Overflakkee
Bij mijn zaag kantelt de zaag helaas anders. Dus onder 45 graden zagen kan niet langs de antisplinterstrip. Het is ook geen invalzaag, dus het beste is de zaag pas van de lineaal af te halen als deze stil staat. Bij m'n eerste lineaal is ie daar flink van gesleten. Ha, toch wat nadelen ontdekt :rolleyes:

Ik zou wel de gehele strip inzagen, want je legt deze langs de aftekenlijn. Dat lijntje staat ook wel eens buiten het te zagen deel, bv. bij invallen.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
89
West-Friesland
Beste mensen hierbij wil ik de beginneling met een invalzaag die ook voor de eerste keer een splinterstrip inzaagt behoeden voor de fout die ik gemaakt heb.
Omdat helaas niemand mij voor deze valkuil heeft gewaarschuwd ben ik in blind vertrouwen aan de gang gegaan.
Hup de geleiderail op een houten plaat, invalzaag erop afstellen zodat ie mooi strak heen en weer glijd en gaan met die banaan en roets splinterstrip ingezaagd.
Daarna nog even een plankje op maat gezaagd en dat was pico bello in orde.
Nu had ik ook nog een korte geleiderail van 80 cm, die heb ik vandaag ingezaagd om een paar korte stukjes te zagen.


Maar nu komt het, ik wil de 80 cm rail netjes op de afgetekende lijntjes plaatsen en zie dat de splinterstrip niet mooi is ingezaagd aan het einde maar ook niet aan het begin van de rail.
Hoe kan dat nu, dus nog even naar de 140 cm rail gekeken en ja hoor daar is ook het begin en het einde niet helemaal goed.
Ik de invalzaag weer op de rail gezet en heen en weer met dat ding, de afstelling is goed en het glijd mooi strak maar op het einde voelde ik toch wat speling.
Hoe kan dat nou dacht ik, dus nu maar eerst even beter kijken en ja hoor daar zat het probleem…

Achteraf is het natuurlijk logisch maar als je de splinterstrip tot het einde inzaagt gaat de voorste afstelknop uit de rails en de zaag gaat uit zijn koers.
Dat is natuurlijk ook aan het begin gebeurd toen ik de invalzaag daar achteruit heb geschoven.
Ik ga dit nu oplossen door een zaagblad bij ecotools te kopen die is 2,6 mm dus zaag ik er weer een stukje van de splinterstrip af maar dit keer met de koppelstukken er tussen aan het begin en einde.

Mvg,:).
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Je kan ook de splinterstrip eraf halen, 1 mm opschuiven, weer opplakken en opnieuw inzagen. Nu je de 80cm rail hebt kan je die een het begin en het eind als verlenging gebruiken. Als je de railkoppelstukken niet hebt kan je de 2 rails ook tegen een balkje aan leggen en ze zo in 1 lijn leggen.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.766
738
Enschede, Twente
Rails koppelen is geen goed idee & zeker niet met de koppelstukken die Festool daarvoor heeft — te kort, te slap, te onnauwkeurig. Die van Makita zijn al beter en in de VS zijn er slimmeriken die nog betere oplossingen hebben verzonnen… Als ik rails koppel leg ik er nog een lange plak recht staal langs om te checken, druk de rails vooral niet strak tegen elkaar en ben heel voorzichtig met zijdelingse druk bij het zagen & dan nog kun je zomaar een halve millimeter ernaast zitten op een plaatlengte.

Vandaag las ik een goede tip: koop een rail voor de lengte die je nodig hebt.

En uit de praktijk van het splinterstrip-zagen: als je een beetje handig werkt kun je die eindstukjes ook goed afzagen. Je maakt een soort zwaai naar boven als je bij het eind bent en het omgekeerde bij het begin. Is me vorige week nog gelukt!
 

WR1944

Oud hout
Er zitten aan de zaag twee afstelknoppen om de zaag strak op de geleiding te laten lopen. Het lijkt me daarom ook logisch dat je de strakke geleiding kwijt bent zodra één van de twee glijpunten van de rail los komt. Als je twee stukken rails hebt kun je die koppelen. Dan kun je de einden van beide rails inzagen. Door de rails andersom te koppelen heb je uiteindelijk de hele lengte van beide rails te pakken.
Dit echter is de theorie. Waarom wil je de hele strip inzagen? Dit is totaal overbodig. Je hoeft de strip niet in te zagen op plekken waar je in normaal gebruik niet komt met je zaagblad. En als je met een gekoppelde rails werkt wordt automatisch dat laatste stukje meegenomen. Je hebt dan wat plastic snippers op je hout en dat is alles. En de strip is een paar keer een millimeter te verschuiven om een nieuwe gladde strip te krijgen.
Het koppelen van rails doe je op een vlakke ondergrond zodat de rails in hoogte op elkaar aansluiten en je soepel over de overgang glijdt met de zool van de zaag. Eerst zet de de verbinding aan de onderkant vast met een heel klein beetje ruimte tussen de rails. Dan zet je de bovenste vebinder vast terwijl beide rails op een vlakke ondergrond liggen met een lange waterpas of een derde lineaal om de achterkant precies uit te lijnen. Zet de schroeven niet te vast om vervorming van het aluminium te verkomen. Maar behandel de gekoppelde rails ook met beleid om uit de lijn raken te verkomen.
Bij de TS55 zijn alle zaagbladen 2,2 mm dik dus je kunt probleemloos van zaagblad wisselen zonder de uitlijning kwijt te raken. Mijn ervaring is dat je op tienden van een millimeter zuiver kunt zagen als je met beleid te werk gaat.
 

RDE

Actieve deelnemer
9 nov 2015
65
0
the westflaanders
Vandaag las ik een goede tip: koop een rail voor de lengte die je nodig hebt.

Dat is ook datgene wat ik een tijd geleden heb gedaan , en ik stel vast dat je dan best zeer nauwkeurig werk kan afleveren ( zeker in combinatie met goed afgestelde parallelrails ) ... die lange rails zijn wel zeker bij Festool belachelijk duur... ik weet wat alu extrusie kost en de winstmarge die ze op zo'n rail nemen is eigenlijk te gek voor woorden ruim 250 voor ocharme 3m alu profiel... maar tja , zo'n rail werkt wel fijn...
ik had 2 stuks 1400 lengtes , in de ene heb ik gaatjes gefreesd en plan ik nog eens zo'n indexeersysteempje zelf te bouwen om gatenrijen te maken , de andere rail heb ik in 2 stukken gefreesd van +/- 850 en 550mm , die lengtes zijn voor wat ik doe vaak handig namelijk.
Voor inzagen splinterbescherming is het idd fijn om aan beide uiteinden van de rail een stuk aan te monteren zodat je glijschoen van de zaag lekker door kan lopen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Beste mensen hierbij wil ik de beginneling met een invalzaag die ook voor de eerste keer een splinterstrip inzaagt behoeden voor de fout die ik gemaakt heb.
Omdat helaas niemand mij voor deze valkuil heeft gewaarschuwd ben ik in blind vertrouwen aan de gang gegaan.

Da's niet helemaal waar

Op de eerste pagina word dit namelijk al aangehaald:

Daar ben ik het ook mee eens met de boven staande antwoorden, maar hoe doen jullie het aan het begin van de liniaal.
Koppel je er een tweede liniaal aan om het eerste stukje van de te bewerken liniaal te kunnen inzagen
.


Er staat geen woordelijke waarschuwing maaaaaaaaaar, een goed verstaander heeft maar een half woord nodig ;)
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
89
West-Friesland
@Toxiq, ja je heb gelijk nu ik het nog een keer zie, maar nu is het in ieder geval duidelijk voor de beginneling (zoals ik) aangehaald.

@WR1944, de hele strip inzagen vind ik persoonlijk prettiger als je later de strip tegen de aftekenlijntjes wil plaatsen op een grotere plaat.
Als de strip niet helemaal ingezaagd is moet je er altijd rekening mee houden dat je het ingezaagde tegen de lijntjes plaatst.

Ik wil mijzelf ook niet schoon praten het is gewoon een fout maar als je voor de eerste keer bezig bent met het inzagen kijk je meer waar je zaagblad is en voor je het weet ben je er uit gefloept. Maar het zal mij geen tweede keer gebeuren anders ben ik een geen ezel:D

Ik denk toch dat alle tips die weer door iedereen zijn gegeven waardevolle informatie is voor het forum. (als het er nog niet op staat;))

Mvg,:).
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Opzich is het natuurlijk ook een belabberd systeem, die linialen zijn best aan de prijs en ik kan me voorstellen dat er heeeeeel veel mensen zijn die er maar 1 hebben, dan is het inzagen ten alle tijden gedoemd een afwijking aan het begin en eind te hebben
 

WR1944

Oud hout
Voor degenen die een rail als van Festool te duur vinden is er altijd nog de simpele oplossing. Neem een strook hardboard, een paar centimeter breder dan de zool van je (inval)zaag. Lijm een smalle strook hout aan één kant zodanig dat er nog wat hardboard overblijft om in te zagen. De rechtheid van die strook hout bepaalt hoe recht je zaagsnede wordt. Als je nu de hardboard strook inzaagt met de zool strak tegen de houten strook aan heb je hetzelfde gemaakt als een geleiderail. Je moet wel zorgen dat de zool tegen de houten strip aan blijft lopen.

@Toxiq, zoals ik al zei, met één rail zal je met beide glijders op de rail blijven en daardoor geen behoefte hebben aan een doorlopend ingezaagde rail. De eerste en laatste paar centimeters worden gewoon niet gebruikt.
 
Laatst bewerkt:

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
En als je die houten lat dan in de maten neemt van de 'rug' op de Festool rail dan kan je de Festool zaag over die lat heen zetten en ben je van het probleem af dat je steeds richting de lat moet duwen om te voorkomen dat de zaag wegloopt.
 

WR1944

Oud hout
En als je die houten lat dan in de maten neemt van de 'rug' op de Festool rail dan kan je de Festool zaag over die lat heen zetten en ben je van het probleem af dat je steeds richting de lat moet duwen om te voorkomen dat de zaag wegloopt.

Ik denk dat het aanbrengen van een kaarsrechte strook al een flinke opgave is. Het kaarsrecht aanbrengen van een relatief dun latje is dan een stuk moeilijker. Dat latje moet in de breedte dan ook nog goed evenwijdig zijn om niet te klemmen of te veel speling te hebben. En dan praten we nog niet eens over de effecten van fluctuerende vochtigheid. Tegen de tijd dat je dit goed werkend hebt gekregen is er al zoveel werk verzet dat de aanschaf van een aluminium rail misschien goedkoper uitpakt. ;)
 

ernstjan91

Actieve deelnemer
27 mei 2013
146
1
Veenkoloniën
Voor degenen die een rail als van Festool te duur vinden is er altijd nog de simpele oplossing. Neem een strook hardboard, een paar centimeter breder dan de zool van je (inval)zaag. Lijm een smalle strook hout aan één kant zodanig dat er nog wat hardboard overblijft om in te zagen. De rechtheid van die strook hout bepaalt hoe recht je zaagsnede wordt. Als je nu de hardboard strook inzaagt met de zool strak tegen de houten strook aan heb je hetzelfde gemaakt als een geleiderail. Je moet wel zorgen dat de zool tegen de houten strip aan blijft lopen.

@Toxiq, zoals ik al zei, met één rail zal je met beide glijders op de rail blijven en daardoor geen behoefte hebben aan een doorlopend ingezaagde rail. De eerste en laatste paar centimeters worden gewoon niet gebruikt.

dat werkt inderdaad prima. Alleen heb ik 18mm multiplex ipv hardboard gebruikt.
 

Clements

Actieve deelnemer
11 okt 2014
194
18
Dordrecht
Www.the-woodpecker.nl
Ik heb pas ook mijn plakstrip op de 1400 en 800 vernieuwd, geen probleem met inzagen. Gewoon bij het inzagen en uitzagen de druk dezelfde kant ophouden (naar buiten)
daarvoor was de splinterstrip erg versleten, op de plekken waar die wel aan de maat was met potlood een markering op de lineaal aangebracht. Hoef je ook niet te gokken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.