Werkbank maken

Rob van Rotterdam

Actieve deelnemer
16 okt 2010
142
2
..., leek het me wel leuk om te eens te beginnen met wat pen/gat verbindingen. Het is dus allemaal geen ramp dat het niet zo secuur is, het gaat om de stevigheid en die zit er zeker wel in.
Even voor de volledigheid: pen en gatverbindingen ontlenen hun stevigheid juist aan de precisie. Als de verbindingen te makkelijk passen is er sprake van ruimte in de verbinding en kan de zaak op den duur gaan bewegen. Juist bij een werkbank moet je dat liever niet hebben.
rob
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Het past allemaal wel strak hoor, op sommige plaatsen had er zelfs een flinterdun stukje af gemogen, het klemt in ieder geval prima. Het wordt nog verlijmd en ik steek er op sommige punten nog een m10 bout doorheen dat gaat echt nergens heen.

Het is eerder dat het niet allemaal dezelfde afmetingen heeft per verbinding sommige zijn wat dikker dan andere. Ook heb ik er een paar balkjes bijzitten waar ik met het doorsteken met de beitel een stukje mee van de balk afstak, is uit het zicht en doet niet af aan de stevigheid maar daaraan kan je wel zien dat het werk van een beginner is.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
korte; maak je geen zorgen, pen en gat verbindingen worden bijzonder stevig als de passing oke is en een werkblad maken gaat prima zonder domino's of lamello.
De truuk is onder voorwaarde dat je planken goed haaks zijn; gewoon een paar naaldspijkertjes per plank een paar mm erin slaan en de kop afknippen zodat ze nog een mm of 2 uitsteken.
Als je dan de zijkanten insmeert met lijm en gaat klemmen zorgen die uitstekende spijkertjes ervoor dat de planken niet gaan drijven en goed op elkaar blijven zitten ipv wegglijden.
Natuurlijk wel de jaarringen om en om en het wordt een pracht van een blad.
Dit is een ouderwetse manier en goedkoper kan het niet.
Domino's zijn prima natuurlijk maar kost ook wat en in het begin heb je van alles aan te schaffen dus hanteer de goedkope manier en koop wat goed handgereedschap.
Nieuw en/of tweedehands want vrijwel al mijn beitels zijn tweedehands en een aantal houtklemmen ook. (en goede klemmen zijn nieuw behoorlijk aan de prijs)
Ook m'n schaven zijn allemaal tweedehands.
Gewoon kijken op mp en in de kringloop en op rommelmarkten is nog beter want op mp weet men vaak wat men verkoopt terwijl op een rommelmarkt je vaak heel leuk kan scoren voor weinig geld.
Kijk op het forum voor ouderwetse merken en je koopt tweedehands prima handgereedschap, daar heb je in het begin veel meer aan dan een domino en geen handgereedschap want je kan maar één keer je geld uitgeven.
Een domino is pas iets als je regelmatig tafels of andere meubels maakt of je moet geld over hebben natuurlijk.
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Het blad wordt er een van berkenplex of mdf, helaas geen echte planken ivm de kosten.
Domino had ik willen gebruiken voor het frame ipv pen/gat verbindingen, maar zoals je zegt erg duur in aanschaf. Eerst eens wat goed handgereedschap op de kop tikken.
En domino komt er vroeg of laat wel hoor, lijkt me een erg handig ding. En heb al vele dingen gezien hier waarvan ik het ook wel eens zou willen maken dus plannen genoeg. Nu eerst maar weer eens het weekend tijd vinden om weer wat te doen aan de werkbank.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Massief blad hoeft niet duur te zijn als je het van vuren maakt bijvoorbeeld, ik heb een blad van 70mm dik, 550 diep en 2000 lang gemaakt van vuren, was iets van 50 euro aan hout kwijt. Was ook nog wel wat kwijt aan lijm (buiten dus D4), maar voor binnen kan je het gewoon met houtlijm verlijmen, dat zijn de kosten niet. Moet je wel veel schaven want het is natuurlijk niet het beste hout. Multiplex of MDF is wel sneller/makkelijker.
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Ik kies toch voor mdf, dat lijkt me makkelijker om een uitsparing te maken voor de afkortzaag (die wil ik zo maken dat deze gelijk loopt met het blad, maar als ik hem niet gebruik dat er geen ruimte open blijft).
Ook voor het hangen van mijn frees aan het werkblad om zo een freestafel te maken lijkt me met mdf net wat makkelijker.
Dinsdag ga ik ff met mijn pa wat platen halen, ik krijg zelf 160/90 niet in de auto. Voor de langere zijde hoop ik komende week veel te kunnen doen. Nu lijkt het alsof ik nog vaker met spullen in mijn handen sta die weer van plaats mogen wisselen.... Erg leuk om te maken maar het is meer werk en rommel dan voorzien, gelukkig heb ik geduld en zit ik droog.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.