Werkbank maken

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Ik wil graag komende week een beginnen met het maken van een werkbank. Na vele werkbanken en topics bekeken te hebben wil ik voor een kleinere versie gaan van "toxiq's mancave werkbank" 😀
Dus een hoekbank met daarin de mogelijkheid om er een frees onder te hangen, een zaagtafel op de kopsekant, voldoende gaten voor bankhaken en de zaagsel opvangbakken.

Mijn zaagtafel staat op een onderstel en daar wil ik hem ook op laten staan, daarmee blijft het mobiel. De hoogte daarvan is 89cm, het doet wat hoog aan maar om de werkbank als geleider te kunnen gebruiken wil ik toch deze hoogte aanhouden.

Ik hoop hier wat praktische tips te kunnen krijgen.

- Ik wil het frame/onderstel maken van vuren bakjes, wat zijn daarvoor gebruikelijke maten?
- Gebruik ik voor het blad mdf of is multiplex beter/sterker? En wat zijn gangbare diktes hiervoor?
- Kan ik de verbindingen pen/gat gebruiken (zal de eerste keer worden dat ik met houtverbindingen ga werken) met een m6/m8 bout als borging?
- Is een lineaal over de lange zijde gewenst? Schroef ik deze dan vast of moet ik hem met het blad gelijk infrezen?
- Is het handig om de afkortzaag te integreren in de werkbank of juist niet?


Ook andere tips zijn meer dan welkom! Het zal mijn eerste echte project worden, tot nog toe enkel wat steigerhouten meubels gemaakt.

Mvg,
Tjeerd
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Dat is ook zeker een optie, het gaat me in de voorbereiding vooral om welke dikte ik de balkjes moet halen, voor het blad de vraag mdf of multiplex etc.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik zou een werkblad van watervast multiplex nemen in ieder geval 18 of 22 mm, minder gevoelig voor vocht als je bijv beitels gaat slijpen, wetten.
Je kan de afkortzaag integreren in je werkblad als fliptop bijv; https://www.youtube.com/watch?v=6i8egXlwcAY
Ik heb de pengat verbindingen gewoon verlijmd maar als je ooit wilt demonteren dan kan je beter pennen maken die je kan vergrendelen met dikke deuvels of wigvormige pennen zoals;
https://www.canadianwoodworking.com/tipstechniques/wedged-mortise-tenon
Ik zou het frame wel van een beetje stevige dikte maken zodat het een stabiel geheel blijft, 50x70 of zoiets.
Denk ook na over een werkbankklem en eventuele gaten die je maakt om werkstukken in te klemmen.
Als je op de kopse zijde een klem maakt met een houtblok en gaten en gaten op de tafel dan kan je lange werkstukken over de lengte van je bank inklemmen.
Of je werkt met gaten en holdfasts bijv.
Als je zoiets als Toxiq z'n werkbank wilt zou ik vooral aan hem advies vragen.
En belangrijk is dat je wat schetsen maakt en zo langzamerhand naar een definitief ontwerp toe gaat en dan ontstaat ook meteen een werkplan.
Een goed werkplan is heel belangrijk voor alles wat je maakt voor een logische volgorde, materialen en kosten.
 
Laatst bewerkt:

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Ik zou ook kiezen voor multiplex, maar voor binnen hoeft dat echt niet watervast verlijmd te zijn. Dikte van de balken hangt ook af van wat je gaat doen. Als je alleen machinaal werkt heb je al veel minder massa nodig dan als je met de hand gaat schaven. In het eerste geval is 50*70 wel mooi zoals Willen1958 ook al aangeeft.
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Alvast bedankt zover. Ik dacht zelf ook aan 50x70 te gebruiken. Een echte tekening heb ik niet gemaakt, heb wel een plan in mijn hoofd zitten... Misschien eerst eens uit tekenen?
Het wordt geen "toxiq werkbank" maar wel naar zijn idee, dus een L-vorm met een ruimte voor een frees eronder te hangen en ik wil ook zijn gaten voor de bankhaken overnemen. Verder wil ik een uitsparing maken voor de afkortzaag zodat wanneer ik deze gebruik vlak op het blad van de werkbank aansluit. Op de kopse kant van de lange zijde komt een zaagtafel. Het frame wil ik zo simpel mogelijk houden maar wel stevigheid behouden. Ook beschik ik niet over veel stopcontacten dus wil 2 verlengdozen onder het blad schroeven.
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Ik zal veel foto's maken van het project, want dat is het zeker voor mij...
Ik ga zo wat 50x70 balken halen, neem aan dat vuren volstaat?
Als ik ben begonnen zal ik hier alles posten met foto's maar ook met genoeg vragen waarschijnlijk.
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Wat ik in de bouwmarkt kan vinden wat het meest in de buurt komt qua afmetingen zijn geschaafde vuren balken van 44x69, is dat ook stevig genoeg?
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Volgende euvel..... Pen gat verbindingen maken 😂😂😂 man man man wat gaat me dat slecht af zeg... Iemand een geschikte manier om dit te maken? Ik gebruik nu vooral een decoupeerzaag en een beitel maar het resultaat is verre van strak 😕
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Met een handzaag en een hele scherpe beitel. Aftekenen, inzagen naast het lijntje, niet erop en flinters beitelen, rustig aan, niet te snel willen. Als je er wat handigheid in hebt ontwikkeld kan je sneller..
 

ImNaiki

Actieve deelnemer
21 jul 2013
97
0
Nederland
Tip die vaker wordt gezegt hier.. kijk op youtube naar de filmpjes van Paul Sellers.. hij laat daar zien hoe hij dat soort handelingen uitvoert.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Korte; het is vooral dat je met een decoupeerzaag nietrecht zaagt of je zit aan de hele dure merken.
Voor het maken van pennen is of een kapzaag of een ryoba het meest geschikt, gewoon het ambachtelijke handwerk, meteen een goede oefening ook.
Als je nog niet veel ervaring ermee hebt probeer dan eerst van een klein stukje hout een mooie pen en gat verbinding te maken voor je je hele balk verknalt, daar leer je echt het meest van, je zal uiteindelijk altijd nog met een beitel moeten nabewerken dus zaag een 1/2 a 1 mm ruimer en dan afwerken
Ikzelf gebruik een ryoba want met deze zaag die aan 2 zijdes vertandingen heeft kan je heel strak zagen, afkorten en in lengte rippen en het gaat ook nog 'ns behoorlijk snel en heel precies.
Voordeel van Japanse trekzagen is omdat je trekt ipv duwt dat het blad daarom heel dun kan zijn en een hele rechte snede geeft, kijk maar 'ns naar meer Japanse filmpjes bij de videos hier op het forum, het is heel doordacht.
Deze heb ik, het blad kan je vervangen en kost nog geen tientje als je aan vervanging toe bent;
http://www.teygeler.nl/product-1223-japanse-trekzaag-ryoba-compact-180-houten-greep-712114.html
Hier zie je hoe het zaagt; https://www.youtube.com/watch?v=pd2SqftCo2k
En hier hoe iemand pennen ermee maakt; https://www.youtube.com/watch?v=lslKdWBnD_8
Wat de gaten, benchdogs enz betreft, deze van Veritas is een leuke keus voor een redelijk bedrag, voordeel is voor alles maak je gaten van 19 mm;
https://www.baptist.nl/houtbewerker...ren/veritas-set-2-werkbankklemmen-bench-dogs-
De slangenboor van 19 mm op de pagina heb je nodig en de werkbankklem op dezelfde pagina van 18,85 past allemaal
https://www.baptist.nl/houtbewerker...en-werkbankspindels/veritas-klemschroef-65-mm
Ik gebruik het zelf en als je zoals Toxiq het wilt doen; hij gebruikt ook Veritas.
 
Laatst bewerkt:

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Het meeste is hierboven al gezegd. Aftekenen met een mesje en maak een knife-wall, dan gaat het zagen ook al makkelijker. Ryoba is erg geschikt als zaag, je beitels moeten wel echt scherp zijn.
 

ImNaiki

Actieve deelnemer
21 jul 2013
97
0
Nederland
Omdat moeilijker leuk is.. tevens zit dat filmpje te bekijken maar wat hij in het begin doet met zijn hand dichtbij de zaagblad zou ik dus nooit doen :S
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Nou, eigenlijk omdat ook de makkelijke dingen mij soms moeizaam vergaan....

Nee, ik had gekozen om voor vuren balkjes te gaan puur omdat ik het vaker terug zie, vrij betaalbaar is en ik ook geen idee had van bijvoorbeeld bovenstaand filmpje.
Nu ik er aan begonnen ben switch ik niet meer en maak ik het ook af zoals ik het bedacht had.

Het filmpje van Paul sellers heeft me zeker op de goede weg geholpen. Alles valt of staat bij nauwkeurig aftekenen. Ook de tip om niet op maar naast de afgetekende lijn te zagen is er een die ik mee neem.
En het hoeft ook niet vlekkeloos te zijn of te gaan, het is de eerste keer en ik neem aan dat er wel een groei zal zitten in mijn handigheid.

Die benchdogs lijken me zeker wel handig, maar welke afstand tussen de gaten is gebruikelijk? En hoeveel benchdogs gebruiken jullie in de praktijk, 2-4-6-8? Ik vind ze wel aan de prijs (32 euro per stuk) en merk dat ik nog zoveel spullen wil hebben.... Maar ja, ik kan er bij het bouwen van de werkbank maar alvast rekening mee houden toch?

Morgen weer wat doen, ik zal foto's maken zodra het allemaal wat meer inhoud krijgt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.