Welk zaaglint om te schulpen

tuoh

Oud hout
Dank je André

Waarom een 12mm en niet bijv. een 20 of 25mm, gevoelsmatig lijkt me dat stabieler met rechtdoor zagen ?

Ik zat zelf te denken om

1x nat hout schulpen
1x droog/hard hout schulpen
1x recht toe, recht aan, crosscut maar wel een mooie schone snede
1x voor figuurtjes kunnen zagen (kleine rondingen) 3.1mm is het smalste lint

Doe ik hier goed aan, of heb ik niet te veel (of juist te weinig ?)

Dank je nico, straks even op mijn gemak kijken, tv staat hier te hard, dan mis ik de helft

Voor nat hout = Sabrecut 16 à 20mm max.
Voor droog, hard, recht toe recht aan, afkorten, grotere bochten = Fastcut 12mm
voor klein spul= Supertuff carbon
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Om straks geen 87 verschillende topics te hebben betreffende zaaglinten.. Ik heb zelf een EB bas 315/4 en heb de volgende zaaglinten via Tuffsaws gekocht een aantal weken geleden:



Ik zou er voornamelijk droog hard/zachthout mee willen schulpen en met het smalle zaaglint zou ik rondingen willen zagen. Ben ik met deze keuzes dan de mist in gegaan of zit het wel goed?
 

tuoh

Oud hout
Je zit wel goed met je aankopen, aan de bandlengte te zien is het geen grote machine, de gekozen linten gaan daar goed bij passen omdat ze dunner zijn en dus minder spanning vragen. Vind alleen bij de 1/2 linten het verschil in TPI wat raar, 3TPI is goed voor het schulpen en theoretisch is 6TPI beter voor het afkorten, maar ga je telkens per bewerking van zaaglint wisselen? In de praktijk gebeurt dat quasi nooit, daarom is een meer "universeel" lint dikwijls beter:p Zelf doe ik alles met één "Fastcut" lint, langs, kops, rond, het gaat allemaal:D Dat er bij de ene of andere zaagsnede wat rafeltjes hangen deert me niet, omdat op de lintzaag toch enkel de primaire bewerkingen gebeuren, de "afwerking" gebeurt met ander gereedschap.

Als je nog eens linten besteld voor het schulpen moet je eens één "fastcut" lint mee bestellen, ga je snel ondervinden dat deze vlotter door het hout gaan lopen.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik heb zelf de varitooth van Ian en die heeft om en om 3 en 4 tpi, geschikt voor hout vanaf zo'n 20 mm.
Voor schulpen is het goed een wat breder lint te hebben.
Als je een wieldiameter van 60 cm hebt dan lijkt me 16 mm wat tuoh zegt als max wel wat weinig.
Mijn Meber met een wieldiameter van 32 cm kan volgens Meber 20 mm zeg maar 3/4 inch hebben dus het lijkt mij dat je rustig een inch mag hebben met wielen die bijna twee keer zo groot zijn.
Althans; Meber schrijft voor z'n 400 met wieldiameter 40 cm een inch voor als max.
Anders kan je bij de fabrikant er wel wat over vinden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.