Welk zaaglint om te schulpen

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Mijn Inca lintzaag staat te koop, na een paar maal met Tuoh pm's te hebben gewisseld ga ik toch een Elektra Beckum kopen
Deze uitvoering is met een extra grote tafel wat wel prettig is, een zaaghoogte van bijna 30 cm is toch ook wel een punt voor mij

Ik heb ook alle reacties hier op het forum gelezen en met de zaaglinten van tuffsaws zaagt deze machine zeer goed
enige punt is het afstellen, daar heb ik voldoende tijd voor én...ik zie wel een uitdaging om te kijken of dit aan te passen is (misschien een nieuw/vervangend stuk maken daar waar nodig/mogelijk)

Anyway: ik wil natuurlijk wat zaaglinten bestellen bij Tuffsaws, belangrijk is hier dat ik ook goed wil kunnen schulpen, zowel nat als droog hout
Welke linten zouden jullie daarvoor adviseren ?

De andere linten kom ik wel uit (en anders kom ik daar nog op terug) het gaat dus echt om de linten voor het schulpen

By the way: wat is het engels woord voor Schulpen, met translate krijg ik schelpen vertaald, anders had ik tuffsaws die vraag zelf voorgelegd

http://www.tuffsaws.co.uk/index.php?route=product/category&path=2_4
 
Laatst bewerkt:

Tomtom

Actieve deelnemer
16 dec 2013
124
0
Groningen
Wat voor lint je moet hebben kan ik je niet mee helpen, ik heb geen lintzaag. Maar het engelse woord voor schulpen is "to rip"
Vandaar ook "ripcut" en "crosscut" vertanding bij zagen.

Groetjes,

Tom
 

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Misschien minder tanden voor schulpen. Zodat het minder verbrand. Dat ga ik binnenkort eens proberen :) Maar goed.. ik heb er ook niet veel kennis van.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dank je André

Waarom een 12mm en niet bijv. een 20 of 25mm, gevoelsmatig lijkt me dat stabieler met rechtdoor zagen ?

Ik zat zelf te denken om

1x nat hout schulpen
1x droog/hard hout schulpen
1x recht toe, recht aan, crosscut maar wel een mooie schone snede
1x voor figuurtjes kunnen zagen (kleine rondingen) 3.1mm is het smalste lint

Doe ik hier goed aan, of heb ik niet te veel (of juist te weinig ?)

Dank je nico, straks even op mijn gemak kijken, tv staat hier te hard, dan mis ik de helft
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Dank je André

Waarom een 12mm en niet bijv. een 20 of 25mm, gevoelsmatig lijkt me dat stabieler met rechtdoor zagen ?

Ja, maar dan moet je machine dat wel aankunnen - breder lint -> hogere spanning om fatsoenlijk te kunnen zagen (en breder wiel). een 'tafelzaag' of eentje op een onderstel (een halfhoge zaag) is meestal niet groot/zwaar genoeg om 1-duims linten te behappen, daarvoor heb je een full size lintzaag nodig. Volgens mij.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
ah op die manier
de machine die hier komt te staan weegt 127kg en heeft ik meen 60cm wielen

Technical Data
Max. height of cut 330 mm
Throat capacity 440 mm
Saw blade length 3380 mm
Saw blade width 6 - 25 mm
Saw table size 550 x 600 mm
Saw table tilt stepless from 90° to 45°
Blade speeds 50 Hz 68-176-375-967 m/min
60 Hz 82-211-450-1160 m/min
Height 1920 mm
Width 845 mm
Depth 745 mm
Table height 926 mm
Weight 127 kg
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Ik heb net ook het een en ander besteld bij tuffsaws, ik had ongeveer dezelfde wensen als jij.

Ik heb het allemaal voorgelegd aan Ian, onderstaand zijn antwoord, wellicht heb jij er ook wat aan!

originally posted by Tuffsaws

For Green wood or rough cutting thick wood a 5/8" x 3tpi Sabrecut is ideal.
For veneer type cutting, cutting thick seasoned wood a 5/8" SuperTuff Fastcut is ideal or a 5/8" x 3/4 Vari-Tooth from the Premium range is great for book-matching, veneer cutting etc.

The Vari-Tooth is suitable for cutting wood from around 10mm thick up to around 100 - 120mm thick (depending on the wood).
The Fastcut is suitable for cutting seasoned wood from around 25mm thick up to the maximum thickness the bandsaw will cope with.
The Sabrecut is suitable for cutting all types of wood from around 25mm thick up to the maximum thickness the bandsaw can cope with.

5/8" is an ideal width for straight cutting.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Hey Burley, dank je
voor wat voor machine is dat, de grote (wielen enzo) zal waarschijnlijk nog verschillen kunnen opleveren
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Hier ga ik ook even meelezen, ik zit ook met de vraag van welke lint bestellen.
Ik heb Ian ook aangeschreven maar nog steeds geen antwoord.
Mvg,
Rudy
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Ik heb een basato 4 van scheppach. Toen ik hemmm kocht heb ik ook het grootst mogelijke lint bij gekocht. Weet de maat nietmeer m mmaar zal wel rond de 30 mm zijn. Maar toen ik deze ging monteren bleek dat deze machine het lint niet op spanning kreeg. Ook liep h het lint iets aan. Zoals Henk verhaar al zei: je machine moet het welaaankunnen. Daarnaast heeft tufsaws een dunner blad ookkm hierdoor heb je minder spanning nodig. Ik gebruik 12 of 16mm. Mijn machine heeft een doorgaat van 25cm . Met 15 cm recht schulpen op zwaar hout ben ik tevreden.
 

tuoh

Oud hout
ah op die manier
de machine die hier komt te staan weegt 127kg en heeft ik meen 60cm wielen

Technical Data
Max. height of cut 330 mm
Throat capacity 440 mm
Saw blade length 3380 mm
Saw blade width 6 - 25 mm
Saw table size 550 x 600 mm
Saw table tilt stepless from 90° to 45°
Blade speeds 50 Hz 68-176-375-967 m/min
60 Hz 82-211-450-1160 m/min
Height 1920 mm
Width 845 mm
Depth 745 mm
Table height 926 mm
Weight 127 kg

Een EB voelt zich niet in zijn sas met brede linten, de machine kan het niet aan. Ik zou max. 16mm breed gaan op die machine, tenzij je die ultra dunne zaaglinten van Ian besteld, die hebben minder spanning nodig.

De meeste 'hobby" zagen zijn niet geschikt voor brede en stijve linten, meestal is de constructie niet sterk en stijf genoeg om de benodigde zaagspanning aan te kunnen. Het grote voordeel van "Tuffsaws" zijn de dunnere en soepelere linten die ze leveren, die hebben beduidend minder spanning nodig om topprestaties te leveren.
Zelf heb ik nu een gemodificeerde "Sipa" machine staan met wielen van 600mm, plaats ik op de machine een zaaglint (Uddeholm 000 staal) van "Leitz" dan verliest die machine meer dan de helft van van zijn capaciteit omdat de benodigde zaagspanning teveel gevraagd is voor de constructie.
Met een "Tuffsaws" uitgerust presteert het ding als een grote:D Het verschil word gemaakt door de dunnere linten en de daarbij horende lagere zaagspanning. Voor waar ik een lintzaag voor gebruik bevallen de linten van de Ier mij 100%, aangenaam werken, zowel voor mens als machine met die dingen.
ElK type machine heeft zijn specifiek gebruik, zo ook bij een lintzaag, echter, dag in dag uit bomen zagen op een lintzaag zit daar niet bij inbegrepen:p Occasioneel kan het wel eens, maar het zal dan toch altijd wat kunst en vliegwerk zijn. Het is zeker geen reden om er een machine of een stuk snijgereedschap op af te rekenen als het niet altijd lukt. Voor dergelijke klussen zijn andere en beter geschikte machines ontwikkeld, weliswaar met een minder vriendelijk prijskaartje eraan:p
 
Laatst bewerkt:

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Hey Burley, dank je
voor wat voor machine is dat, de grote (wielen enzo) zal waarschijnlijk nog verschillen kunnen opleveren

Die linten zijn voor een metabo 316 (bladlengte 2240), kleiner dan wat jij nu hebt volgens mij. Uiteraard levert dat qua max breedte van de linten verschil op, maar qua type volgens mij niet. Overigens heb ik de linten nu ruim een week binnen, maar nog niet gebruikt. Dus of zijn advies ook daadwerkelijk klopt moet nog bewezen worden. Al twijfel ik daar geen moment aan eerlijk gezegd.

Ian heeft me perfect geholpen, maar héél snel ging het allemaal niet (of ik ben te ongeduldig). Maar z'n respons liet soms ruim 2 dagen op zich wachten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.