grotre conische pen gat verbindingen

stijn

Nieuw lid
27 jul 2010
6
0
Hallo,

sinds kort begonnen met mijn hobby verder aan het uitwerken.
op vlak van pen-gat toepassingen vind ik alleen informatie voor kleine koppelingen waar de gaten gelijk zijn op valk van diameter.

voor een tafel en een bank wil ik pen gat verbindingen maken waarbij de pennen +/- 20 cm zij, waarbij ze 15 cm door het hout zitten.
Als ik naar oude pen gat verbindingen zie bij dak constructies dan zie ik altijd dat zowel de pennen als de gaten conisch zijn.

hieromtrent 2 vragen.
1. waar kan ik een conische houtboor vinden?
2. bij het boren van die verbindingen, dient hier eveneens een versprong genomen te worden van enkele mm? of is dit met conische gaten niet meer van toepassing?

alvast bedankt om me hierbij te helpen.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
stijn, ik weet bijna zeker dat axminister ze verkoopt. waarschijnlijk kan je deze in nederland ook wel vinden maar ik heb goede ervaringen met axminister
rick
 

stijn

Nieuw lid
27 jul 2010
6
0
dank je voor de snelle reactie.

heb je hier een site van, op .be, of .nl krijg ik niets, en op .com krijg is geen winkel.

zou je tevens een technische naam hebben voor dergelijke boren?

mvg,
Stijn

PS. ik ban van belgie, dus mocht je een beligisch adres hebben is dit nog zo gemakkelijk ;)
 

WR1944

Oud hout
Een tapered reamer is in het Nederlands een tapse ruimer. Hoe verzinnen ze het. ;) Dit is in ieder geval gangbaar in de metaalindustrie. Ik weet niet of er in de houtindustrie specifieke namen voor zijn. Sommige benamingen bij de timmerlieden doen lichtelijk exotisch aan zoals bijvoorbeeld een horletoet voor een grondschaaf. Daar zal wel een hele lange geschiedenis aan vooraf gegaan zijn.
 

stijn

Nieuw lid
27 jul 2010
6
0
dank je voor de reacties,

ik ben ondertussen ook wat verder gaan zoeken op basis van jullie info
ik merk dat de hoek van de veritas +/- 60 graden is, wat nog redelijk scherp is ( als je langere pinnen wil gebruiken)
bij gevolg was ik nog even verder aan het zoeken.

en ik kwam op 2 zaken uit,

http://www.mzsgereedschap.nl/boren-en-s ... informatie
deze boor ken ik niet, is dit een mogelijkheid?
of eventueel te werken met een meertraps boor
zoe heb ik m'n hoek van +/- 75 graden, wat ik denk een goede hoek moet zijn

iemand hiermee vervaring?
 

tuoh

Oud hout
Voor zover ik weet worden er bij houtconstructies geen conische sluitpennen gebruikt, die werken zich sowieso los, alle pennen die dienen om een houtverbinding te fixeren zijn steeds cilindrisch van vorm, weliswaar langs één kant aangepunt om gemakkelijker door de versprongen geboorde gaten te glijden.

Verbindingen waarbij de pen een eind doorsteekt worden soms opgesloten met een spie die dwars door de pen gaat, maar hiervoor gebruikt men een stukje hout met een rechthoekige sectie dat in de lengte aan één zijde is schuin gezaagd (max. 10 à 12 graden), en past in een corresponderend gat, wanneer men dit stukje aanslaat met een hamer word de houtverbinding opgesloten.
Maar ook deze verbinding moet men regelmatig eens opnieuw aanslaan omdat de spie los komt.

De enige verbinding waarbij een min of meer conische spie word gebruikt vind men terug in de traditionele houtscheepsbouw, deze noemt men een deutel.
Vroeger werden alle huidgangen namelijk bevestigd met cilindrische houten pennen op de spanten,
en eens de pennen ingeslagen en afgezaagd waren werd langs de buitenzijde nog een deutel in de houten pen gedreven, hierdoor kwam de pen muurvast te zitten.
De zo ontstane verbinding was zeker evenwaardig aan de later gebruikte verbinding met metalen pennen of de boutverbinding.

De boren waar je naar verwijst in de link zijn langgatboren, deze worden gebruikt in langgatboormachines om de gaten voor een pen en gat verbinding te boren ( ze zijn cilindrisch van vorm)

Mvg,

André
 

hrietveld

Nieuw lid
1 mei 2014
14
0
Hoe boor ik gaten voor een pen en gat verbinding?
1. De verbinding in elkaar zetten en pen en gat in 1 keer boren
2. De pen apart boren met een iets verspringend gat in de pen zodat de verbinding beter aantrekt
 

hrietveld

Nieuw lid
1 mei 2014
14
0
ArtHarg,
Bedankt voor je reactie. Mijn vraag was eigenlijk: moet ik kiezen voor optie 1 of optie 2.
Kan ik de gemonteerde pen in het gat in 1 keer door en door boren of moet ik de pen apart boren?
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ah, okee :) Het ligt eraan wat je wilt. Als je de pennen alleen voor het mooi erin wilt zetten, of voor een héél klein beetje extra stevigheid tegen uitzakken, dan kun je ze tegelijkertijd boren. Als je de pen echt constructief bedoelt dan boor je eerst de gaten in het gatdeel en daarna die in de pen. Persoonlijk zou ik er altijd voor kiezen om -als ik dan toch pennen erin ga zetten- gebruik te maken van het togen om de verbinding mooi strak te krijgen.
 

hrietveld

Nieuw lid
1 mei 2014
14
0
Jij zit er kort op (met de beantwoording) :rolleyes: Bedankt!
De verbinding moet constructief worden en de pen moet er dus strak ingaan.
Hoeveel moet ik het gat (van 22mm) dan laten verspringen? Een 5 mm of zo?

Nog een vraagje: als ikzelf (eiken) getoogde schoren wil maken. Heb ik dan een lintzaag nodig of kan dat ook met een zwaardzaag (zo'n timmermans kettingzaag van bv Protool).
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Je kan het beste even een paar proefstukjes maken, maar 2 of 3mm zou voldoende moeten zijn. De pen die je erin slaat moet de kromming wel kunnen volgen he, als je een pen van 22mm een halve centimeter heen en terug wilt laten buigen heb je wel een uitdaging voor de boeg.

Met je vraag over apparatuur kan ik je niet helpen. Maar voor de duidelijkheid zou je wel even moeten vertellen wat van de schoor je waaruit zou willen zagen, dan kunnen anderen een gericht antwoord geven.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Hangt ook van de houtsoort af. (Taaiheid, hardheid).
WR 1944 beschrijft in zijn verslag op dit forum een proefje met naar ik meen grenen en kwam als ik me goed herinner lager uit dan wat Artharg noemt. Zoek het zelf even op bij ons forumlid WR 1944.

ik heb voor mijn werkbank WR's proefje over gedaan met een iets andere geometrie. Ik kwam met het misschien wat hardere beuken en andere diam etc. ook nogal laag uit: ik meen 1,5 mm. Proefje is simpel. Vier modelletjes maken met oplopende verschil bijv 1, 1,5, 2, 2,5 mm (dat laatste bleek al heel veel hoor, pin moet wel heel blijven he) en vervolgens doorzagen . Leuk om te doen.
 
Laatst bewerkt:

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
@tuoh.
de verbinding die je beschrijft was ok vrij gebruikelijk om ramen en kozijnen op te sluiten.
hier in Noord-Holland worden die deutels echter gewoon wiggen genoemd
 

WR1944

Oud hout
Hangt ook van de houtsoort af. (Taaiheid, hardheid).
WR 1944 beschrijft in zijn verslag op dit forum een proefje met naar ik meen grenen en kwam als ik me goed herinner lager uit dan wat Artharg noemt. Zoek het zelf even op bij ons forumlid WR 1944.

ik heb voor mijn werkbank WR's proefje over gedaan met een iets andere geometrie. Ik kwam met het misschien wat hardere beuken en andere diam etc. ook nogal laag uit: ik meen 1,5 mm. Proefje is simpel. Vier modelletjes maken met oplopende verschil bijv 1, 1,5, 2, 2,5 mm (dat laatste bleek al heel veel hoor, pin moet wel heel blijven he) en vervolgens doorzagen . Leuk om te doen.

Met een pen van 22 mm zal je eerder het hout waar die pen door heen gaat vervormen dan de pen zelf. Neem eem proef met 1 en 2 mm verspringing met het gat vrij dicht tegen de borst aan, gevoelsmatig 1/3 tot 1/4 van de penlengte. Anders heb je kans dat het hout van de pen scheurt of uitbreekt. Probeer pennen te maken door ze te kloven en eventueel door een gat in een stalen plaat te rammen (deuvelplaat). Ze hoeven niet perfect rond te zijn. In timber framing wordt vaak met een grotere verspringing gewerkt maar daar is het hout vochtiger en daardoor buigzamer. Doe een test en je weet wat kan en niet kan. Succes.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.