Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 17

grotre conische pen gat verbindingen

Hallo,

sinds kort begonnen met mijn hobby verder aan het uitwerken.
    op vlak van pen-gat toepassingen vind ik alleen informatie voor kleine koppelingen waar de gaten gelijk zijn op valk van diameter.

voor een tafel en een bank wil ik pen gat verbindingen maken waarbij de pennen +/- 20 cm zij, waarbij ze 15 cm door het hout zitten.
    Als ik naar oude pen gat verbindingen zie bij dak constructies dan zie ik altijd dat zowel de pennen als de gaten conisch zijn.

hieromtrent 2 vragen.
    1. waar kan ik een conische houtboor vinden?
    2. bij het boren van die verbindingen, dient hier eveneens een versprong genomen te worden van enkele mm? of is dit met conische gaten niet meer van toepassing?

alvast bedankt om me hierbij te helpen.

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Re: grotre conische pen gat verbindingen

stijn, ik weet bijna zeker dat axminister ze verkoopt. waarschijnlijk kan je deze in nederland ook wel vinden maar ik heb goede ervaringen met axminister
    rick

dank je voor de snelle reactie.

heb je hier een site van, op .be, of .nl krijg ik niets, en op .com krijg is geen winkel.

zou je tevens een technische naam hebben voor dergelijke boren?

mvg,
    Stijn

PS. ik ban van belgie, dus mocht je een beligisch adres hebben is dit nog zo gemakkelijk

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2008

Bedoel je een taper reamer? Ken de nederlandse benaming niet.

http://www.fine-tools.com/taperedtenoncutters.html

Zie onderaan de pagina.

google doet woenderen:

http://www.axminster.co.uk/

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Geert
    Bedoel je een taper reamer? Ken de nederlandse benaming niet.

http://www.fine-tools.com/taperedtenoncutters.html

Zie onderaan de pagina.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

Een tapered reamer is in het Nederlands een tapse ruimer. Hoe verzinnen ze het. Dit is in ieder geval gangbaar in de metaalindustrie. Ik weet niet of er in de houtindustrie specifieke namen voor zijn. Sommige benamingen bij de timmerlieden doen lichtelijk exotisch aan zoals bijvoorbeeld een horletoet voor een grondschaaf. Daar zal wel een hele lange geschiedenis aan vooraf gegaan zijn.

dank je voor de reacties,

ik ben ondertussen ook wat verder gaan zoeken op basis van jullie info
    ik merk dat de hoek van de veritas +/- 60 graden is, wat nog redelijk scherp is ( als je langere pinnen wil gebruiken)
    bij gevolg was ik nog even verder aan het zoeken.

en ik kwam op 2 zaken uit,

http://www.mzsgereedschap.nl/boren-en-s ... informatie
    deze boor ken ik niet, is dit een mogelijkheid?
    of eventueel te werken met een meertraps boor
    zoe heb ik m'n hoek van +/- 75 graden, wat ik denk een goede hoek moet zijn

iemand hiermee vervaring?

Voor zover ik weet worden er bij houtconstructies geen conische sluitpennen gebruikt, die werken zich sowieso los, alle pennen die dienen om een houtverbinding te fixeren zijn steeds cilindrisch van vorm, weliswaar langs één kant aangepunt om gemakkelijker door de versprongen geboorde gaten te glijden.

Verbindingen waarbij de pen een eind doorsteekt worden soms opgesloten met een spie die dwars door de pen gaat, maar hiervoor gebruikt men een stukje hout met een rechthoekige sectie dat in de lengte aan één zijde is schuin gezaagd (max. 10 à 12 graden), en past in een corresponderend gat, wanneer men dit stukje aanslaat met een hamer word de houtverbinding opgesloten.
    Maar ook deze verbinding moet men regelmatig eens opnieuw aanslaan omdat de spie los komt.

De enige verbinding waarbij een min of meer conische spie word gebruikt vind men terug in de traditionele houtscheepsbouw, deze noemt men een deutel.
    Vroeger werden alle huidgangen namelijk bevestigd met cilindrische houten pennen op de spanten,
    en eens de pennen ingeslagen en afgezaagd waren werd langs de buitenzijde nog een deutel in de houten pen gedreven, hierdoor kwam de pen muurvast te zitten.
    De zo ontstane verbinding was zeker evenwaardig aan de later gebruikte verbinding met metalen pennen of de boutverbinding.

De boren waar je naar verwijst in de link zijn langgatboren, deze worden gebruikt in langgatboormachines om de gaten voor een pen en gat verbinding te boren ( ze zijn cilindrisch van vorm)

Mvg,

André

Hoe boor ik gaten voor een pen en gat verbinding?
    1. De verbinding in elkaar zetten en pen en gat in 1 keer boren
    2. De pen apart boren met een iets verspringend gat in de pen zodat de verbinding beter aantrekt

Ja, en daarvoor gebruik je of een boormachine, of een booromslag.

Forum Rechten