Rolkogel als ladegeleider

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
E_a3c1e381f1.jpg
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Ik heb ze pas onder een meubel toegepast, maar die zijn er weer onderuit gehaald, het parket waar ze overheen moesten ridjen had er teveel onder te lijden.
Ik had de versie met kogels van 25mm, 2 rijtjes van 4 maar echt soepel lopen deed het ook niet...
 

Hansalmere

Actieve deelnemer
24 aug 2008
372
1
Zeewolde
Ik ga ze toepassen in een bedrijfswagen heb geen ruimte voor ladegeleiders. Dus wil de rolkogels laten rollen over betonplex
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Volgens mij zijn deze rolkogels gemaakt om er goederen over te laten rollen en niet te gebruiken als wiel.
Lang geleden gebruikten wij deze rolkogels in roltafels op de kruispunten tussen de rolbanen.
Bij ons toen het begin van het automatiseren in het transportgebeuren i.p.v. alles op een steekwagen te verplaatsen.
Maar het draaien op de kruispunten moest nog wel met het handje gebeuren.
Ik weet niet of de kwaliteit van deze rolkogels nu hetzelfde is als toen want die roltafels zijn jaren en jaren gebruikt zonder problemen.
De dozen die er toen over rolden waren gemiddeld 40-60kg en vaak (meestal) stonden er ook 2 op elkaar.
Mvg,:).
 

blackarmor

Actieve deelnemer
6 mrt 2014
189
2
kapelle op den bos Belgie
problem gaat zijn dat die door de zeer locale druk de betonplex gaan indrukken en een gootje gaan vormen indien je dat niet stoort en je ze enkel bv op de vloer gebruikt in rechte lijn gaat dit geen problem zijn

bij gebruik op die roltafels staan er gewoonlijk zeer veel /m2 zodat de druk verdeeld is.
 

Arjan'74

Actieve deelnemer
20 dec 2012
86
12
Gewone ladegeleiders doen volgens mij meer dan alleen de lade soepel laten rollen. Ze zorgen er ook voor dat je de lade er niet uittrekt en dat de lade niet voorover kiept als je hem tot voorbij het zwaartepunt uittrekt.
Gaat je oplossing uiteindelijk ruimte besparen als je deze beide functies anders oplost?
 

nol

Actieve deelnemer
2 jan 2009
163
6
Heb deze rol geleiders laatst toegepast voor onder een verschuifbare kast in een grote boekenkast. Had er wel trespa strippen onder gemaakt zodat ze niet in het hout drukken vanwege de puntbelasting.
Het geheel kon je verschuiven maar niet echt soepeltjes. Dit was ook niet erg omdat het maar zo af en toe verschoven hoefde te worden.
 

Hansalmere

Actieve deelnemer
24 aug 2008
372
1
Zeewolde
Jullie hebben me weer aan het denken gezet. Als ik het geheel maakt van 15 mm betonplex heb ik precies nog 1 cm ruimte bij de schuifdeur.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Lijkt me geen duidelijk verhaal??

Maar als in uw ontwerp alleen die kogels voldoen, dan lukt dat wel, maar je moet wel zoals eerder aangegeven er veel van gebruiken.
Maw ze werken niet als wielen. Op elke hoek 1. De hele bodem vol met kogels en het zal rollen.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Jullie hebben me weer aan het denken gezet. Als ik het geheel maakt van 15 mm betonplex heb ik precies nog 1 cm ruimte bij de schuifdeur.

Kan je er geen plaat zink of dun staalplaat, onder plakken voor het inlopen. Betonplex is niet zo hard dat het niet na een poosje ook gaat slijten. De redelijke hardheid met een metaal laagje maakt het volgens mij hard genoeg.
 

Hansalmere

Actieve deelnemer
24 aug 2008
372
1
Zeewolde
Ik heb daar ook over nagedacht, ook omdat het om betonplex gaat dus makelijk zou glijden. Maar had het mijn zwager er over die een eigen meubelmakerij heeft en die was er geen voorstander van.

Dus dan ga je twijfelen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.