kast met planken maken. Hoe?

niekie

Nieuw lid
3 feb 2016
3
0
Goedemiddag,

Wij willen een kast gaan maken met over het algemeen alleen planken de afmeting moet ongeveer zijn 40 diep ongeveer 240 hoog als het kan ongeveer 80 breed.
Nu is het zou dat ik graag louvre deuren willen gebruiken die kun je kopen bij Hornbach die heeft de volgende afmetingen 39,5 breed en 242.2 hoog. Oftewel daar moet men kast dus ook aan voldoen :)
Voor de rest weet ik eigenlijk wat ik moet gebruiken en wat ik nodig heb om de kast in mekaar te zetten.
Zou iemand mij heel alstublieft kunnen helpen??

Mochten er nog vragen zijn hoor ik het graag natuurlijk!

groetjes niekie
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Hoi Nieki, welkom op het forum!

Heb je al een idee welke materialen je voor de kast en de planken wilt gebuiken? Plaatmaterialen, massief hout, houten panelen ofzo. En welke gereedschappen heb je tot je beschikking? Dit zijn wat gegevens die we hier wel nodig zijn om de adviezen wat gerichter te kunnen geven.

Fons
 

niekie

Nieuw lid
3 feb 2016
3
0
Goedemiddag,

Het mag niet te duur zijn als ik eerlijk ben.
Wat is sterk hout? want ik kan wel een heel dun plaatje pakken maar als het dan in elkaar stort heb ik er ook niks aan :)
Ik zou het liefst een kast in een dag willen maken. Wij hebben de normaal gebruikte gereedschappen liggen.

Groetjes niekie
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Hmm, je mag best wat specifieker zijn.... Wat ik normaal gebruikte gereedschappen vind zal er vermoedelijk wel heel anders uit kunne zien dan wat jij hebt liggen. Als ik het zo interpreteer kun je de ondedelen van de kast het beste vooraf op maat laten zagen bij de leverancier. Als je goedkoop wilt is spaanplaat met een melaminelaag waarschijnlijk het voordeligst.

Fons
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Hoe sterk moet het zijn? Je snapt wel dat er verschil is tussen een kast waar op 80 cm 3 paar schoenen in staat, of een kast waar 2 rijen van de encyclopedie in staan, of de voorraad klei voor je hobby.

Wat betreft snel, goedkoop en in één dag klaar: koop een gebruikte Ikea of Lundia-kast op marktplaats (van Lundia weet ik dat er 80x40 bestaat). Eventueel nog wat triplex kopen om de zijkanten af te sluiten, daarna deuren er aan schroeven en klaar. Hornbach heeft toch ook wel ideeën voor een kast?
 

niekie

Nieuw lid
3 feb 2016
3
0
Hoi

Hij zal in de gang komen te staan en er moeten inderdaad schoenen in komen te staan en de handschoenen moeten daarin etc etc etc.
Binnen een dag klaar is natuurlijk overdreven maar wil hem wel zo snel mogelijk gaan gebruiken. We hebben schroevendraaiers schroeven pluggen boormachine etc etc. Op maat laten zagen was ik sowieso al van plan aangezien wij dat niet zouden kunnen laten doen.
Wil hem graag zelf maken omdat er nergens een kast is die voldoet aan de eisen die ik heb en dat is gewoon een plankenkast en de hierboven geschreven maten.

Groetjes niekie
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
526
48
Groningen
Goedkoop "hout" is MDF, de platen zijn 244x122 cm, dus je kunt 2 zijkanten van 244x40cm plus de onder en bovenkant en een plank van 40x80 als het zaagverlies per snede niet meer dan 6mm is... Dan kun je nog zo'n plaat verzagen om al je planken uit te halen.
Schroefgaten voorboren (3mm voor een 4mm dikke schroef) en een dunne plaat (spaanplaat oid) op de achterkant.
Even over nadenken of je de bodem en het "dak" er boven op wilt schroeven of tussen de wanden.
Succes!
 

dnj757

Nieuw lid
20 sep 2015
13
0
Laten zagen bij de Gamma is prima om hout te vervoeren of hanteerbaarder te maken. Maar mijn ervaring is, je kunt bij de Gamma niet van exacte (en vooral dezelfde!) breedtes/lengtes uitgaan. Een invalzaag met liniaal of (in dit geval beter nog) een zaagtafel (en liefst beide) heb je wel nodig om het echt goed af te werken. Met 'normaal' gereedschap zou ik het advies van Juriaan volgen. Zoek een goede Lundia/Ikea kast (evt. tweedehands) en werk die verder af.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Hoe netjes wil je de afwerking hebben? Je kan de planken onzichtbaar op de zijpanelen monteren met mooie technieken, maar je kan ze ook door de zijwand heen vestschroeven en de schroef daarna, indien gewenst, met plamuur wegwerken. Je zal begrijpen dat het eerste uiteraard wat meer tijd en vaardigheid vraagt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.