bamboe plaatmateriaal

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
Ik zou graag eens werken met bamboe plaat, lijkt me interessant. Ik heb interesse in iets van 3 tot 6 mm.
Twee vragen: waar kan ik een kleiner stukje plaat vinden (voor ik een winkel zoek die een ganse plaat verkoopt), en hoe duur is het in vergelijking met andere houtsoorten?
 

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
ja, dat dacht ik ook, maar regio Zwollywood is te ver om even langs te komen vanuit Belgenland
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Zit er bij jou in de buurt geen bedrijf wat parket verkoopt ? Die hebben soms wel vloeren van bamboe waarbij ze altijd wel zaagafval hebben. Wat ook een mogelijkheid is om bij een winkel een goedkope snijplank van bamboe te kopen en die op dikte te schaven.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Een kleiner stukje is vrij makkelijk aan te schaffen door een bamboe snijplank te kopen. Voor 6-7 euro moet dat wel lukken. Verder is bamboe eigenlijk geen hout, maar een grassoort.
Qua prijs ben ik er net naar aan het kijken, voor een keuken. De prijs voor 20mm plaatmateriaal (3 lagen) ligt rond de 70 euro/m2 op internet.
 

Woldenga

Actieve deelnemer
7 sep 2013
198
2
Warffum
Ik ben van plan om dit jaar een SUP (Standup Paddle Board) te maken van hout. Soort van surfplank maar dan om staand te gaan peddelen. Zoals het nu lijkt wil ik het dek gaan maken van bamboe. Op Youtube heb ik al mensen gezien die dit ook hebben gedaan door grote bamboepalen te kopen, deze in de lengte te zagen (of splijten?) tot latjes, en deze vervolgens te vlakken met een schaaf zodat je mooie rechte vlakke latjes hebt.

Als je dus grotere bamboe beplating wil hebben zou je dat dus ook best zelf kunnen doen met relatief simpel gereedschap.Wil je dikker, dan lijm je meerdere lagen kruislings op elkaar
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Wij waren een tijdje geleden bij de amsterdamse fijnhouthandel, ook voor hout om een (hol) surfboard te bekleden. Daar werd ons de bamboeplaat afgeraden omdat het materiaal op de lijmnaden te makkelijk zou splijten, zeker als je de plaat gaat buigen (wat voor een dek van een surfboard onontkoombaar is). Wij hebben uiteindelijk onze oorspronkelijke keuze meegenomen: Yellow Cedar, licht, relatief sterk en zeer fijnnervig.

Denk er ook om dat bamboe vlakken niet vanzelf gaat. Bamboe bevat veel silica en maakt snijgereedschap (beitels) erg snel bot, vraag maar aan bouwers van splitcane hengels...
 

rik ruig

Actieve deelnemer
21 okt 2013
160
39
let er wel op , platen bamboe zijn gelijmd met formaldehyde , en soms ga je kwijlen als je dit open zaagt of schuurt ....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.