Moeite met afstellen Festool CS70EB

Bouwerij

Nieuw lid
17 jan 2016
7
1
Hoi allen,

Vorige week was dan eindelijk mijn lang verwachte CS70-SET in huis. Na heel wat dozen uitpakken en accessoires monteren /afstellen kon ik dan eindelijk aan de slag. Helaas, niets is minder waar...
Op het moment ben ik ten einde raad, want het lukt me niet om het geheel mooi haaks af te stellen. En behalve dat de eerste lol er zo wel heel snel af is, vrees ik ook dat ik misschien m'n verwachtingen moet gaan bijstellen. Kan je redelijkerwijs verwachten dat je 100% haakse hoeken kan zagen? Is (op z'n best) een afwijking van 3 mm per meter waar ik het mee moet doen?

Wat is het geval:
Het lukt me niet om een "perfect" vierkant/rechthoek te zagen van bijv 1x1m.
Voor het afstellen van de hoekaanslag; Ik heb de hoekaanslag gemonteerd op de "vaste" tafel. (advies van tech. diest Festool). Winkelhaak tegen het zaagblad en de hoekaanslag haaks afgesteld met de 2 inbusboutjes. Hoekaanslag naar de roltafel verplaatst en controleren of de hoekaanslag over het hele bereik haaks is met het zaagblad. Evt roltafel afstellen op evenwijdigheid.
Tot zover lukt het prima.
Maar als ik een (willekeurige, niet haakse) plaat neem met 1 rechte zijde, die haaks zaag met de roltafel met hoekaanslag, plaat een slag draai, weer haaks afzagen, enz. dan zijn de hoeken niet meer haaks, terwijl ik de 1e stappen echt toch heel nauwkeurig heb uitgevoerd...
Wie oh wie heeft een oplossing?
 

Bouwerij

Nieuw lid
17 jan 2016
7
1
Het is gelukt!

Na contact te hebben gehad met een Festool trainer/demonstrateur kreeg ik van hem de volgende werkwijze (voor als er nog eens iemand tegen hetzelfde probleem aanloopt);
-Zaag twee platen langs de langsgeleider van ongeveer 100x50 cm. (bij elke plaat lopen de lange zijden nu evenwijdig en ze zijn beide even breed)
-Zet aan ongeveer het einde van 1 plaat een dunne lijn met een winkelhaak, haaks op de lange zijde.
-Zaag, met de hoekaanslag op de roltafel gemonteerd, van de andere plaat een reep af.
-Leg de 2 platen op elkaar, je ziet dan de afwijking vd hoekaanslag tov de haakse lijn.
-Bepaal welke kant de hoekaanslag op moet draaien, til en draai de vergrendeling op zodat de 0 stand niet vergrendeld en draai de zwarte knop vd hoekverstelling los. stel de ongeveer verwachte hoek in. Draai de hoekverstelling met de stelknop weer vast.
-Zaag weer een reep van de plank en controleer de haaksheid door de bovenstaande methode. Ga zo door tot de aanslag perfect haaks is.
-Draai de 2 inbusbouten op de hoekverstelling los. Laat het "vergrendelnokje" weer in z'n 0 positie vallen door het metalen deel met de twee inbusbouten iets te verdraaien. Draai uiteraard niet aan de hoekverstelling! Zet de inbusbouten stevig vast.
Klaar!
Waar ik nu wel achter ben is dat een afwijking van 0,2 graad over een meter wel 2 mm kan schelen... Als je een plaat met de roltafel haaks afkort, moet je dus niet elke keer afkorten door de plaat een kwartslag te draaien. Ik eindigde met een afwijking van soms wel een 1cm! (een optelling van de afwijking..)
In principe dus langs de langsgeleider evenwijdig en op breedte maken, dan op de roltafel (of trekzaag) een "ongezaagde" zijde afkorten/haaks maken, deze zaagsnede dan weer tegen de langsgeleider leggen en op lengte zagen.

Groet, Maarten
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Jeroen B

Jeroen B

Actieve deelnemer
14 mei 2018
63
28
Brabantse Kempen
Het is gelukt!

Na contact te hebben gehad met een Festool trainer/demonstrateur kreeg ik van hem de volgende werkwijze (voor als er nog eens iemand tegen hetzelfde probleem aanloopt);
-Zaag twee platen langs de langsgeleider van ongeveer 100x50 cm. (bij elke plaat lopen de lange zijden nu evenwijdig en ze zijn beide even breed)
-Zet aan ongeveer het einde van 1 plaat een dunne lijn met een winkelhaak, haaks op de lange zijde.
-Zaag, met de hoekaanslag op de roltafel gemonteerd, van de andere plaat een reep af.
-Leg de 2 platen op elkaar, je ziet dan de afwijking vd hoekaanslag tov de haakse lijn.
-Bepaal welke kant de hoekaanslag op moet draaien, til en draai de vergrendeling op zodat de 0 stand niet vergrendeld en draai de zwarte knop vd hoekverstelling los. stel de ongeveer verwachte hoek in. Draai de hoekverstelling met de stelknop weer vast.
-Zaag weer een reep van de plank en controleer de haaksheid door de bovenstaande methode. Ga zo door tot de aanslag perfect haaks is.
-Draai de 2 inbusbouten op de hoekverstelling los. Laat het "vergrendelnokje" weer in z'n 0 positie vallen door het metalen deel met de twee inbusbouten iets te verdraaien. Draai uiteraard niet aan de hoekverstelling! Zet de inbusbouten stevig vast.
Klaar!
Waar ik nu wel achter ben is dat een afwijking van 0,2 graad over een meter wel 2 mm kan schelen... Als je een plaat met de roltafel haaks afkort, moet je dus niet elke keer afkorten door de plaat een kwartslag te draaien. Ik eindigde met een afwijking van soms wel een 1cm! (een optelling van de afwijking..)
In principe dus langs de langsgeleider evenwijdig en op breedte maken, dan op de roltafel (of trekzaag) een "ongezaagde" zijde afkorten/haaks maken, deze zaagsnede dan weer tegen de langsgeleider leggen en op lengte zagen.

Groet, Maarten
Hoi Maarten,
Enkele jaren later ben ik toch erg blij met je post. Kreeg de langsgeleider niet mooi haaks, maar het is nu gelukt door de verstelling via de inbusjes bedankt 👍.
 
Laatst bewerkt:

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
206
48
Grönnen
Erg leuk dat je dat even meldt !
( ik heb zelf de kleine broer van deze tafel, erg veel schik van )
verstelling via de ineusjes
Dat moet je even uitleggen, of niet, het zal om inbus gaan.
Waar bij ik altijd even moet zoeken of het om een n of een m gaat, zo ook bij import.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.