populier, bruikbaar voor iets ?

tuoh

Oud hout
@tuoh; citaat, je komt veel reactiehout tegen in sommige stammen en daar is niets mee aan te vangen. Wat bedoelt u eigenlijk met de term reactiehout, hout wat na drogen alsnog krom gaat trekken?

Groet Pel.

Hoge bomen vangen veel wind, is een gezegde waar ook veel waarheid in zit. Een (hoge) boom die constant blootgesteld wordt aan een éénzijdige belasting gaat zich daar tegen wapenen. Bij loofhout word er trekhout aangemaakt, bij naaldhout drukhout, beide hebben hetzelfde doel, die éénzijdige belasting helpen counteren. In de praktijk zien we dan soms een excentrisch hart, plaatselijk verbrede groeiringen, een verkleuring van het hout. Reactiehout is harder dan het omringende weefsel maar brosser, en in tegenstelling tot "normaal" hout laat reactiehout wel een serieuze lengtekrimp optekenen. Je kan je wel voorstellen wat hier gaat gebeuren tijdens het drogen, bij sommige houtsoorten (Populier, Beuk, etc) scheurt het reactiehout zich gewoon los van de rest tijdens het droogproces, bij andere houtsoorten krult het droge hout alle kanten op tijdens het schulpen.

Waar komt het voor? Bij alleenstaande bomen (windbelasting) Bij bomen aan de rand van een bos (asymmetrische bladerkroon en scheefgroei) Bomen die groeien op een (berg)helling ( zwaartekracht) Reactiehout vind je altijd maar aan één zijde van de boom, bij loofbomen aan de bovenzijde van takken en overhellende bomen, bij naaldhout aan de onderzijde van takken en aan de onderzijde van overhellende stammen.
Dit alles is meteen ook de reden dat er zoveel "rommel" zit tussen de oogst van mobiele zagerijen, letterlijk alles word op planken gezaagd, ook die stammen waar de ervaren zager in een grote boog omheen loopt.
 
P

Pel

Guest
André, hartelijk dank voor de duidelijke uitleg, dit is een logische verklaring, maar ik heb daar eerlijk gezegd nooit zo bij stil gestaan. Je merkte natuurlijk bij het schulpen van het hout dat het ene hout het andere hout niet was. Vooral als je op de lintzaag langs aan het zagen was dan moest je zorgen dat je wiggen bij de hand had, met het risico dat het lint ging klemmen. Op de cirkelzaag heb je nog een spouwmes, ik begrijp daarom vaak ook niet dat sommige houtbewerkers het spouwmes er van af halen?

Groet Pel
 

tuoh

Oud hout
Pel, echt reactiehout ga je bij hout van een professionele houtzagerij niet dikwijls tegenkomen, die mannen weten wel beter dan daar hun tijd in te steken. Maar bij sommige houtsoorten is het lastig om zien bij een gevelde stam. Iedereen die regelmatig Beuk moet uitsmetten op bool zal het fenomeen ook wel herkennen, daar word je er regelmatig mee geconfronteerd. Hout van kratten en paletten staat stijf van het reactiehout, dat word daar precies voor opgespaard;)
Bij veel gezaagd stamhout zijn er altijd wel wat (droog)spanningen aanwezig, maar dat is geen reactiehout, tijdens het zagen gaat je dit ook zien in een wijkende, of klemmende zaagsnede, maar veel minder dan bij het echte reactiehout. Daarom ook altijd het advies om uitgesmet hout een paar dagen te laten staan alvorens verder te bewerken (schaven) zo kunnen die spanningen wegvloeien uit het hout.
Zeker bij schulpen is een spouwmes levensnoodzakelijk, als een draaiend zaagblad klem begint te raken in werkend hout zijn de rapen gaar, dat kan je een krom zaagblad opleveren door de optredende frictie. Vroeger met die HSS zaagbladen was het nog gevaarlijker, die zaagbladen begonnen te zwabberen en plooiden dan alle kanten op! Of op de body kwamen plaatselijke verdikte brandplekken te zitten, in beide gevalle kon je het zaagblad weggooien.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Toxiq; een jaar of 15 geleden was ik geabonneerd op fine woodworking en daar zag je vaak dat ze met combinaties van licht en donker hout werkten.
Dat vond ik wel blits dus ik heb dat toen ook 'ns gemaakt.
Een keer een ladekast gemaakt van Elzen met volgens mij lades van populieren hout, met randjes Ebben aan de zijkant van de kast.
Als het goed is is populierenhout kruisdradig dus dat wil nog wel 'ns lastig glad schaven worden maar zolang het geen zicht werk is is het geen probleem.
dwz als je iets hoogglans of zijdeglans wilt hebben, voor een gewone afwerking kan het prima.
Hier de foto's, dan heb je een idee

IMG_0001 [1024x768].jpg

IMG_0002 [1024x768].jpg
 
Laatst bewerkt:

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
Als je bij de bouwmarkt naar het plaatmateriaal kijkt is vrijwel al het licht gekleurde plaatmateriaal populier
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Populieren en Populieren zijn niet hetzelfde in vele gevallen, wij hebben hier in Canada verschillende populieren, meeste mensen weten of kennen het verschil niet, en het word hier dikwijls Popple genoemd.

De Magnolia tree oftewel Liriodendron tulipifera noemen ze Yellow Poplar, het hout word veel gebruikt, maar is helemaal geen Populier, dan hebben we Aspen, en Balsam Populier, plakkerige knoppen en tak punten, deze kunnen meer dan 50 meter hoog worden, een foto hier van een grote Westerse Populier van enkele jaren geleden, en enkele foto’s van Aspen schaalen die Ik gedraaid heb van dode Aspen bomen hier in mijn bos.

Large Poplar.jpg Polar bowl.jpg Spalted Aspen platter.jpg Trembling Aspen.jpg Spalted Aspen bowl.jpg

De populieren kunnen heel groot en dik worden, maar nier erg oud, taai en light hout, en als je een grote Populier hebt, probeer om van de vertakking van een grote tak het hout te krijgen, daar zit meestal prachtig hout om te draaien in, twee foto’s hier van twee stukken, en Ik heb er meerdere gezien, maar zelf nog geen geluk gehad om het te vinden.

Poplar platter.jpg Poplar crotchwood platter.jpg

Zoals je ziet Populier word vaak zwart geschilderd, maar daar zit dikwijls veel moois in verborgen, je moet het wel zoeken, en zeker de moeite waard :D
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
een hoop reacties, ondanks dat er best bruikbaars tussen zit denk ik dat het voor mij nog niet interessants om een flink stuk mee te nemen en te laten drogen,
Mijn ruimte is niet onbeperkt en ik zou liever dan die ruimte gebruiken voor andere dingen die ik mooier vind

Om te draaien heb ik nog flinke stukken eiken liggen én draaien moet ik nog leren, dus.... ik kan voorlopig wel even voort :)

Iedereen bedankt voor de reacties, ik heb er een hoop van opgestoken

@Leo, wat klinkt dat lekker zoals je dat zegt 'mijn bos' :D
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.283
220
't hoofd van Overijssel
Het NOS heeft een item over de Hollandse populier.

864x486.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.