populier, bruikbaar voor iets ?

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Een maatje van me heeft een populier geveld, er blijven 2 stukken stam over van ca 300cm en 60cm doorsnede
ik kan er niet echt de vinger op leggen of dit een beetje leuk hout is voor het e.o.a


Heeft iemand daar ervaring mee op tips over wel/niet
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Een maatje van me heeft een populier geveld, er blijven 2 stukken stam over van ca 300cm en 60cm doorsnede
ik kan er niet echt de vinger op leggen of dit een beetje leuk hout is voor het e.o.a


Heeft iemand daar ervaring mee op tips over wel/niet

Ik heb altijd begrepen dat het niet voor buitenwerk is, maar wat Kor zegt, binnen en droog moet prima kunnen. Of het mooi voor zichtwerk is weet ik niet, maar dat zal denk ik ook voornamelijk een kwestie van smaak zijn.

Heb je mogelijkheid om dat met enig fatsoen te verzagen tot planken dan? Da's wellicht wel de grootste uitdaging. :D
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
zagen lukt wel, er zit ook een zager op het forum hier ;-)
maar het hout is buiten klompen en grafkisten dus weinig interessant
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Nou ja, je kan maar een paar klompen hebben en alvast een kist in de schuur, altijd handig. ;) Wellicht is het wat voor een meubel dat je toch gaat schilderen, maar of dat de moeite is, is dan maar de vraag. Dan kan je misschien maar beter vuren planken halen bij de lokale houthandel..
 

Wooper

Actieve deelnemer
4 jul 2011
183
0
Het hout is wit tot grijsachtig van kleur. Het wordt voor veel doeleinden gebruikt. In Nederland worden er klompen van gemaakt. In Spanje wordt het hout gebruikt voor het maken van sinaasappelkistjes. Verder wordt populierenhout gebruikt voor kratten, pallets, papier, triplex, kasten en niet te vergeten lucifers. Leonardo da Vinci schilderde de Mona Lisa op een paneel van populierenhout. Daarnaast werd het hout vanwege deszelfs lage gewicht in de middeleeuwen veel gebruikt om pijlen van te maken.

Zou je interesse hebben in het maken van pijlen of een nieuwe mona lisa zou ik het zeker doen. Verder denk ik dat je er weinig mee zou kunnen.
 

WR1944

Oud hout
Voor zover ik het weet wordt populier veel als secundair hout gebruikt. Dat is op niet of weinig zichtbare plaatsen. Omdat het vrij zacht is en makkelijk bewerkbaar kun je er goed profielen aan schaven of frezen. Verder is het goed schilderbaar zodat de wat smoezelige structuur geen belemmering voor zichtwerk hoeft te zijn.
Ik denk niet dat de minachting van sommigen op z'n plaats is. Zolang het niet aan beschadigende gebruikshandelingen onderhevig is kun je het goed toepassen. Ik heb er verscheidene paneeldeurtjes van gemaakt en zelfs een medicijnkast en het laat zich fijn bewerken.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Ik heb in een boek een paar foto's gezien waar een meubelmaker er een kastenwand van maakte maar dat zag er tocherg mooi uit
Er zit ook wel een mooie tekening in
Dus als je de kans heb zou ik het toch gewoon doen
Ik heb zelf ook een aantal stammetje verzaagd en ben zeker niet ontevreden over het hout
En zoals gezegd het is goed te bewerken
Succes Mvg Leroy
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Voor zover ik het weet wordt populier veel als secundair hout gebruikt. Dat is op niet of weinig zichtbare plaatsen. Omdat het vrij zacht is en makkelijk bewerkbaar kun je er goed profielen aan schaven of frezen. Verder is het goed schilderbaar zodat de wat smoezelige structuur geen belemmering voor zichtwerk hoeft te zijn.
Ik denk niet dat de minachting van sommigen op z'n plaats is. Zolang het niet aan beschadigende gebruikshandelingen onderhevig is kun je het goed toepassen. Ik heb er verscheidene paneeldeurtjes van gemaakt en zelfs een medicijnkast en het laat zich fijn bewerken.

Het hangt dus heel erg van de toepassing van het hout af, of het zagen de moeite waard is Toxiq. En van 2 van die stammen krijg je best wat planken af denk ik zo. :)
 

zaagfabriek

Actieve deelnemer
4 feb 2015
200
20
Rhenen
www.instagram.com
Goedemorgen Toxiq,

Het is een houtsoort die erg onderschat wordt. Populier ( de diversen soorten) wordt vaak gezien als snipper hout en onbruikbaar 'waaibomenhout'.
Na het zagen is het alleen zo snel mogelijk met de brandslang even schoonspuiten. Na het oplatten het liefst in de wind laten staan zodat het vocht kan droog waaien.

Tijdens het drogingsproces is het wel noodzakelijk om af en toe te controleren hoe het met ze gaat ;-), voornamelijk kijken of dat de stapel niet om gestapeld moet worden door spanningen in de delen die onderop liggen en of dat er geen ( vaak hele creatieve) paddestoelen en zwammen aan het groeien zijn. Na het drogen zit er vaak een grauwe schimmel/ aantasting op welke eraf geschaafd dient te worden.

Wat er dan volgt; de kans is heel groot dat je een tekening gaat zien die je nog niet zo mooi als bij andere houtsoorten hebt gezien. Ik heb al diversen klanten gehad en zo ook hun specifieke toepassingen. Populier is altijd veel misbruikt in zijn toepassingen, bijv auto dashboards en versnellingspoken van voor 1940 werden vaak verkocht als exclusief notenhout, kerk orgels waren uniek met hun iepen platen. fineer in juwelen kistjes van mahonie,.. Dit zijn een paar voorbeelden van onschuldige verkleurings trucjes maar dit werd op grote schaal gedaan. het is namelijk een houtsoort welke mooi te kleuren is en een goede tekening heeft en vaak mooi te 'rommelen' met grove nerf populier en fijne nerf.

Het is wel belangrijk om uiteindelijk met een hardere lak te werken, puur omdat het dan een hardere toplaag krijgt.

ps. Zoals ik pas al in een prive bericht aangaf; pas je wel op dat het laten zagen van alles niet verslavend wordt;-)
mvg wilco
 
Laatst bewerkt:

pdjonghe

Actieve deelnemer
5 jan 2013
34
0
Gent, België
Verder kan ik zeggen dat ik populier heel mooi vindt. Het heeft een fantastisch bleke kleur die in menig interieur niet mis staat. Mits een goede behandeling en rekening houdend met de zachtheid van het hout is het voor veel bruikbaar én met een mooie tekening.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Mijn afdak (1950) heeft een populieren gebinte met vrij grote lengtes (8m), Nu de eternit platen beginnen door te rotten is er stilletjes aan een probleem. Werk ook gebruikt in koffers dacht ik, met linnen afwerking. Ik wacht nog steeds op een Cottonwood Tool Chest revival, maar het zal van ons moeten komen in de States hebben ze liever poplar (magnolia)
 

tuoh

Oud hout
Binnenshuis kan je Populier voor alles gebruiken, inclusief complete daktemmers. Het hout is wel relatief zacht maar is heel taai! Je moet maar eens proberen om in een dikker stuk Populier een 5 duimer te slaan, veel plezier gewenst daarmee:p Dat lukt bijna niet zonder de spijker van een glijmiddel te voorzien, en een kromgelegen spijker krijg je er ook nauwelijks terug uit.
Ik werk er regelmatig mee en vind het een fijne houtsoort om mee aan de slag te gaan. Eén voorwaarde evenwel, je gereedschap moet vlijmscherp zijn anders lukt het niet om een deftige afwerking te krijgen. Het houtopp. gaat dan" opwollen"
Laatst heb ik het frame van het "rare" freestafeltje uit Populier gebouwd.
Niet elke stam is even geschikt om te verwerken, je komt veel reactiehout tegen in sommige stammen en daar is niks mee aan te vangen. Jammer genoeg zie je dat pas als er planken van gezaagd worden.
 
P

Pel

Guest
@tuoh; citaat, je komt veel reactiehout tegen in sommige stammen en daar is niets mee aan te vangen. Wat bedoelt u eigenlijk met de term reactiehout, hout wat na drogen alsnog krom gaat trekken?

Groet Pel.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Lontemanos, een heel aardig aanbod, maar ik leen liever geen gereedschap, het kan ook stuk en dat zou mij enorm bezwaren
ooit wil ik er zelf nog wel eens een bouwen, maar of het dan een alaskan wordt of iets met een zaaglint, geen idee, ik zie wel voordelen in een zaaglint
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Het is goed te gebruiken (is mijn ervaring) om gevormde stoelzittingen van te maken. Het is relatief makkelijk met gutsten e.d uit te hollen en te vormen. (ofschoon ik voor dat doel wilgen toch prettiger vind)

mvg
klaas0639
 
Laatst bewerkt:

Lontemanos

Actieve deelnemer
23 dec 2014
70
8
Friesland
Oh, voor mij geen probleem hoor. Als je zelf over een kettingzaag beschikt kan er eigenlijk niks stuk gaan. Ik heb ook wel tekeningen voor je, dan kan je er zelf een maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.