Snijplank (weer een :-) )

JokkeWood

Actieve deelnemer
14 sep 2015
58
2
Hoi iedereen,

Om mijn zelfbouw freestafel en eigen schaafskills te testen besloot ik een eenvoudige snijplank te maken uit beuk en meranti. Een groot model van 25*50 en een klein van 25*25. De bedoeling was om alles zo strak mogelijk te krijgen en uiteraard ook eens wat foto's te posten hier, want die vergeet ik altijd te maken :p Het zijn GSM foto's dus de kwaliteit is maar zo-zo...


We begonnen met een ruw stuk beuk en meranti:
IMG_20160128_172811.jpg

deze werden met de tafelzaag in de balkjes van de gewenste formaten voorgezaagd (een mafell biberex voor de kenners) :
IMG_20160128_174316.jpg

Dan werden de balkjes gevlakt op de scheppach HM2, die ik pas volledig afgesteld had:
IMG_20160128_182244.jpg
Ik krijg nog een beetje een 'woewoewoewoewoe' geluid, dus ik denk dat de messen nog niet 100% gelijk zitten....
na het vlakken, werden ze ook haaks en vandikte geschaafd. Omdat het ook een test van de schaafbank was heb ik de balkjes express niet gepaard om te zien hoe haaks ik de boel nu eigenlijk afgesteld heb.

Al even droog testen of alles past:
IMG_20160128_194136.jpg
En dat zag er heel goed uit! Met de hand tegeneen leggen, en geen enkele kier.


Dan met de zelfbouwfrees 2 groeven gefreesd voor een veer en groef verbinding van de middelste balkjes. Dat geeft wel een mooi detail in een snijplank dacht ik zo:

IMG_20160128_195346.jpg

Met de zaag dan enkele stroken beuk gezaagd, en met de scheppach geschaafd en vandikte op 5mm gebracht om de veren te maken:

IMG_20160128_201129.jpg
Dat past! (dacht ik... zie onderaan)



Lijmen en klemmen maar! Na een kwartiertje met een vochtige doek de lijmresten weggehaald, en dan een dagje drogen. Ik gebruikte Bison PU D4 lijm:

IMG_20160128_211731.jpg


De volgende dag even schuren. Ik ging er even grof op met korrel 60 en bandschuurmachine, om alles supervlak te krijgen. Dit vergt wel enige handigheid, het minste dat je de machine niet onder controle hebt met korrel 60 heb je een holling :) Het is wel gemakkelijk om de lijmresten van de PU lijm weg te schuren.


IMG_20160129_170734.jpg
Verder schuurde ik met de vlakschuurmachine met korrel 100 en dan 150.

Na het schuren op maat zagen met de hand cirkelzaag, zo heb ik meer controle

IMG_20160129_174919.jpg
IMG_20160129_174912.jpg

De zaagsnede heb ik dan kops over de vlakbank gehaald, en geschuurd met 100 - 150.

Dan de hoeken afgerond op de freestafel en geschuurd met de hand en korrel 240.

IMG_20160129_184531.jpg


Nu moet ze grondig gereinigd worden, en ga ik ze inolien met druivenpit olie. Om al even een indruk te krijgen, spoelde ik ze al even met water om een zicht te krijgen op het uiteindelijke resultaat:

IMG_20160129_190255.jpg


Hopla! Dit is de kleine plank. Ik prober nog een deftige foto posten al ze ingeolied zijn

Grootste fout die ik gemaakt had: het niet droog passsen van de hoogte van de veer. Daar heb ik tijdens het lijmen even de handschaaf over moeten gooien... en das een smeerboel met PU lijm :)

Ziezo! Ik hoop dat jullie er wat aan hebben!
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Mooi werk! Ik ben wel benieuwd waarom je voor langshout hebt gekozen in plaats van kopshout. Ik dacht (wellicht ten onrechte) dat snijplanken van kopshout gemaakt werden.
 

JokkeWood

Actieve deelnemer
14 sep 2015
58
2
Klaas,
Daar heb je 100% gelijk in! kopshout is inderdaad beter om de scherpte van je mes te behouden, omdat je dan in feite tussen de vezels snijdt die zichzelf weer dichten. Beter voor mes en plank dus.

Ik wou echter vooral testen of ik een veer en groef mooi strak kreeg, en de anatomie ervan. Als ik dat had gezaagd en kops gekanteld had het een rare tekening gekregen denk ik. De snijplank was meer een functionele studie.

Neemt niet weg dat men vrouw er erg blij mee is... twee vliegen in 1 klap :D
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Klaas,
Daar heb je 100% gelijk in! kopshout is inderdaad beter om de scherpte van je mes te behouden, omdat je dan in feite tussen de vezels snijdt die zichzelf weer dichten. Beter voor mes en plank dus.

Ik wou echter vooral testen of ik een veer en groef mooi strak kreeg, en de anatomie ervan. Als ik dat had gezaagd en kops gekanteld had het een rare tekening gekregen denk ik. De snijplank was meer een functionele studie.

Neemt niet weg dat men vrouw er erg blij mee is... twee vliegen in 1 klap :D

Ach so! Het is er overigens niet minder mooi om, ik moet nog maar zien of ik het zo mooi krijg. :D
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.