Metabo TS 254 tafelzaag Te laag voor Ron Paulk werktafel hoe op te lossen?

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Menno58; ik zou gewoon een plaat van 15 mm multiplex in 3 stukken zagen, op elkaar lijmen en je zaagtafel is 4,5 cm hoger, komt ie net boven je werkbank uit.
Ik ben het wel met HansB eens dat hier op het forum een deWalt dw745 door de meesten als de beste keus te boek staat in die prijsklasse, vooral door z'n rack and pigeon systeem voor de zijgeleider, da's de enigste tafel in deze klasse die dat heeft.
Wellicht misschien de moeite waarde om ze 'ns te vergelijken voor je het geld uitgeeft of je moet voor heel weinig een leuke tweedehandse metabo tegenkomen, dan snap ik meteen waarom je voor een metabo kiest.
 

Menno58

Nieuw lid
4 dec 2015
20
0
Ede
Hallo allemaal,

Dank voor jullie input!
Wat ik nu heb besloten is dit:
Waarom de Metabo TS 254;
De tafel heeft een groot vermogen van 2000 watt.
Ik ben van plan er lang plezier van te hebben en een beetje ruim in de kracht is dan in elk geval goed.
De zaagbreedte is ruim 60 cm, makkelijk voor de plannen die ik heb; renovatie van een keuken met deurtjes en lades!
Hij is al voorzien van een stevig en geïntegreerd onderstel. makkelijk voor in de (kleine) werkplaats maar vooral daarbuiten!

Ik was nog even in twijfel gebracht door de "problemen" van een van de reacties met de geleider, die niet haaks zou zijn.
Na aankoop zal ik dit mogelijke probleem extra aandacht geven en er een oplossing voor zoeken!
Mijn zoektocht heeft zich nog even gericht op de "de walt dw745", maar het gebrek aan het onderstel en de geringe breedte (voor het zagen van panelen) zorgt voor verwerping van deze mogelijke kandidaat!

Ik ga de komende week de Metabo 254 zaagtafel aanschaffen.
De basis ga ik verhogen met een soort houten frame, wat is aangegeven (ook met foto's) in deze vraag op dit forum.
Over het vervolg zal ik in dit "draadje" verslag doen!
 
P

Pel

Guest
Ik zie uit naar het verslag Menno, veel succes met je nieuwe zaag, zelf heb ik een Metabo TS250 daar ben er ik heel tevreden over.

Groet Pel.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Hallo allemaal,

Dank voor jullie input!
Wat ik nu heb besloten is dit:
Waarom de Metabo TS 254;
De tafel heeft een groot vermogen van 2000 watt.
Ik ben van plan er lang plezier van te hebben en een beetje ruim in de kracht is dan in elk geval goed.
De zaagbreedte is ruim 60 cm, makkelijk voor de plannen die ik heb; renovatie van een keuken met deurtjes en lades!
Hij is al voorzien van een stevig en geïntegreerd onderstel. makkelijk voor in de (kleine) werkplaats maar vooral daarbuiten!

Ik was nog even in twijfel gebracht door de "problemen" van een van de reacties met de geleider, die niet haaks zou zijn.
Na aankoop zal ik dit mogelijke probleem extra aandacht geven en er een oplossing voor zoeken!
Mijn zoektocht heeft zich nog even gericht op de "de walt dw745", maar het gebrek aan het onderstel en de geringe breedte (voor het zagen van panelen) zorgt voor verwerping van deze mogelijke kandidaat!

Ik ga de komende week de Metabo 254 zaagtafel aanschaffen.
De basis ga ik verhogen met een soort houten frame, wat is aangegeven (ook met foto's) in deze vraag op dit forum.
Over het vervolg zal ik in dit "draadje" verslag doen!

Hoi Menno, ik wil je toch graag gewaarschuwd hebben of in ieder geval je standpunt nuanceren voordat je veel geld uitgeeft:
- Je hebt het over opgenomen vermogen, dat is 2000W bij de metabo en 1850W bij de dewalt, het afgegeven vermogen is 1,27 kW bij de Metabo en 1,3 kW bij de Dewalt. Maakt dus niets uit behalve dat de Metabo blijkbaar veel minder efficient is.
- De Dewalt kan 61cm breedt zagen en de metabo 63cm, de Dewalt doet dat met een (voor deze klasse) deugdelijke parallelgeleider, de Metabo met een wonky geleider die onmogelijk parallel te stellen is. Als je veel capaciteit wilt kun je de DW7491 overwegen.
- De Metabo heeft een ingebouwd onderstel en je geeft aan dat je hem veel wilt verplaatsen. Veel succes daarmee want je zult elke keer 33kg moeten verslepen waar de Dewalt maar 22kg weegt. De Dewalt is ook compacter dus dat scheelt plek in je kleine werkplaats. Een multifunctioneel onderstel maken is een middagje werk.
- ik raad je aan voor aanschaf na te denken over de parallelgeleider ipv na aanschaf. Ik heb hetzelfde probleem gehad en er geen goede oplossing voor kunnen bedenken (maar dat zegt natuurlijk ook niet alles).


Succes met je keuze en hopelijk heb je iets aan mijn ervaringen!
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Ik ben nu ook aan het twijfelen aan de ts254.
€717 is een boel geld voor iets wat niet goed werkt.
Ik denk dat ik nog even doorspaar voor een harvey of iets dergelijks.
Wellicht kun je de zaag eerst in een winkel bekijken of testen.
 

AdrieH

Actieve deelnemer
21 apr 2014
43
0
HansB; zei:
- De Dewalt kan 61cm breedt zagen en de metabo 63cm, de Dewalt doet dat met een (voor deze klasse) deugdelijke parallelgeleider, de Metabo met een wonky geleider die onmogelijk parallel te stellen is. Als je veel capaciteit wilt kun je de DW7491 overwegen.

Ik kon het als tevreden TS254 gebruiker toch niet laten vandaag: moest 6 multiplex stroken hebben van 650mm lang x ongeveer 50mm breed (breedte kwam niet zo nauw). Dus gezaagd en even met de digitale schuifmaat de breedtes aan beide kanten opgemeten. Waren 50,81mm en 50,83mm. Verschil dus 2/100e millimeter verschil op 65 cm lengte, dat noem ik wel degelijk netjes parallel. Dus zó wonky is die geleider, zoals ik in een eerdere post al aangaf, écht niet. :D
Natuurlijk heb je altijd betere (en duurdere) zaagtafels, maar in zijn prijsklasse ben ik er meer dan tevreden over.
 

Menno58

Nieuw lid
4 dec 2015
20
0
Ede
Hallo allemaal,

Niets veranderlijker dan een mens.
De argumenten van Hans B. hebben mij doen veranderen.

Ik heb de DeWalt DW745 met onderstel besteld.
De argumenten om dit alsnog te wijzigen zijn:
Het vermogen is bijna gelijk (zelfs meer als ik het goed begrijp)
Het geleide systeem is degelijk en zeker altijd haaks.
Het gewicht is aanmerkelijk minder (ik heb de Metabo in de winkel bekeken en de geleiderail was niet haaks en het gewicht van de machine viel me erg tegen)
Nu ben ik met het onderstel zelfs net iets minder kwijt als de Metabo!

Ik krijg hem woensdag binnen.
De hoogte is even hoog als de Metabo dus daarvoor zal ik nog een oplossing zoeken!
Wordt dus vervolgd....

Menno
 
P

Pel

Guest
Gefeliciteerd met de aankoop Menno, en die hoogte daar vind je wel wat op.

Groet Pel.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Nou Menno, dat had ik niet gedacht, je klonk namelijk erg overtuigd wat betreft de Metabo.
Maar maakt niet uit; als je voor jouw gevoel de goede koop doet dan is het oké.
Ben benieuwd hoe die bevalt, veel zaagplezier ermee!
 

Menno58

Nieuw lid
4 dec 2015
20
0
Ede
Hallo allemaal,
Inmiddels is de "DeWalt" binnen en kan ik vertellen over deze ervaringen!

De basisvraag was eigenlijk de werktafel van Ron Paulk is te hoog ten opzichte van de aan te schaffen zaagtafel.

Gisteren zaag en onderstel uitgepakt en dit basisprobleem aangepakt en opgelost!
Dat was allemaal makkelijker dan we dachten!

Aangezien de zaag op een frame moest om deze op het onderstel is het frame verhoogd.
Het bleek te gaan om slechts 2,7 cm.
Ik had nog wat Robinea hout liggen wat ik direct op de zaagtafel kon zagen!
30 mm dik gemaakt en de lengte (en breedte) van het frame.

Dit hardhouten balkje hebben we met platte houtschroeven (voorgeboord natuurlijk) vastgezet op dit frame.
Vervolgens hebben we dit geheel op de zaagtafel vastgezet met 4 houtbouten.
Ook deze weer voorgeboord.

Nu is de zaagtafel 3 mm hoger dan de werktafel.
Het werkt als een tierelier!

Dan de keuze die ik uiteindelijk heb gemaakt.

De Metabo TS 254 is afgevallen om diverse redenen, een keuze heeft altijd positieve en negatieve kanten.

Ik heb uiteindelijk gekozen voor de DeWalt 745 met onderstel.
Nu kan ik daar wat over vertellen, althans de eerste indruk.

Hij zaagt als een dolle, precies, nadat we de maatvoering hebben kunnen aanpassen.
Het zogenaamde gewichtsvoordeel wordt eigenlijk teniet gedaan door het onderstel, waardoor ik denk dat dat niet zoveel uitmaakt.
Het zaaggeleiding systeem is haaks en werkt erg goed!

Wat ik wel heb gemist bij de DeWalt is een stofzuigslangen set.
Deze was bij de Metabo inbegrepen.
Daar moet ik nog achterheen. Een kant en klaar set is niet te vinden.

Maar misschien is het stofzuigslangen set van de Festool TS 55 (zaagtafeldeel) wel geschikt, ik moet er nog naar kijken.

We hebben gisteren na de montage en aanpassing van de tafel enkele laatjes gemaakt.
Dat ging als de brandweer en was zeer nauwkeurig!

Kortom ik ben erg blij met mijn aanschaf en zal in de toekomst, als er aanleiding voor is verslag van doen!

Hierbij nog enkele foto's (zonder de werktafel helaas) voor een beter inzicht van de oplossing!
IMG_3402.jpgIMG_3401.jpg

- - - Updated - - -

Helaas kan ik de foto's (nog) niet draaien waardoor deze gekanteld in beeld staan!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.