keuze houtdikte

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Als ik iets moet maken wordt het vaak te zwaar, maar ben ik zeker dat het sterk genoeg is. Niet professioneel, maar ik pretndeer dat ook niet te zijn.
Daarom jullie hulp voor mijn volgende uitdaging.

Ik heb een gesloten aanhanger, wanden zijn 18mm.
Nu wil ik wat dingen ophangen, maar wil niet dat de aanhanger een gatenkaas wordt.
Het zou namelijk goed kunnen dat de indeling van het spul niet bevalt en ik wat wil/moet wijzigen.

Het idee is dus om tegen de wand een of meerdere planken over de hele lengte te schroeven, zodat ik in die planken mijn gang kan gaan. Een gaatje in hout trekt wel weer bij, maar in die witte polyesterlaag van de aanhanger niet.
Wat ik op moet hangen wordt niet te gek, maar bv haken om motorkleding aan op te hangen.

Wat is nou een zinninge dikte en breedte van zo'n plank, zodat ik dat kapstokhaakje alleen in die plank kan schroeven.
Zelf denk ik aan bv 22mm. Dan zou die met schroeven 4x35 aan de aanhangerwand geschroefd worden. Toch vrees ik dan weer dat de schroeven niet diep genoeg in die wand zitten.

Misschien denk ik wel te ingewikkeld. Geen idee.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Wellicht is het een idee om een apart frame van hout in de aanhanger te maken.
Tegen de linker en rechterkant latten van bodem naar dak, en die bovenlangs verbinden met een balkje.
Dan staat het helemaal los van de wanden.
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Inderdaad niet te moeilijk denken, het hoeft geen kunststukje te zijn maar vooral praktisch.
Een plank van 22mm lijkt me prima, schroeven 4x35 ook! Dat blijft echt wel hangen hoor. Je draait die schroef al snel tot 1,5cm in je aanhanger, meer wil je ook niet want dan krijg je kans dat je er doorheen schiet.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Sunrayes je zit al aan mijn volgende stap!
Plan was als de planken in de lengte links en rechts zaten om daar een dubbel dikke plank verticaal te zetten. Uitkepen om de horizontale planken.
Bedoeling was inderdaad om daar (demontabele) balkjes te maken langs het dak. Voordeel is dan dat ik op het dak kan staan om sneeuw eraf te scheppen.
Echter dat ga ik nu niet meer redden dus dat wordt een klus voor de zomer.
Maar ik had er niet aan gedacht om te zorgen dat de staanders ook de liggers kunnen dragen!

Voor nu doe ik dan alleen de plank tegen de voorwand, dat wordt toch alleen kapstok.
En neen, ik wil niet door de buitenwand heen, dat zie je goed korte. Anders had ik slotbouten kunnen nemen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.