Tafel uit zelf gezaagd hout

Lontemanos

Actieve deelnemer
23 dec 2014
70
8
Friesland
Beste forumleden,

Afgelopen weekend heb ik de laatste hand gelegd aan het blad van mijn eigen tafel. Ik heb de planken zelf gezaagd (ongeveer 1.5 jaar geleden) met een Alaskan Mill uit een eik (Inlands eiken). Een paar maanden terug heb ik de planken geschaafd en weer weggelegd zodat ze nog wat konden werken en drogen (tip van een meubelmaker). Afgelopen weekend heb ik de planken weer gevlakt en de kanten haaks gemaakt. De planken heb ik aan elkaar verbonden door middel van witte houtlijm icm lamelos.

Ik weet dat je eigenlijk zuiver kernhout hoort te gebruiken voor meubels, maar als ik al het spint zou wegzagen had ik niet genoeg hout voor een tafel. Persoonlijk vind ik het wel wat hebben, en ben benieuwd hoe het blad stand houd in de toekomst. Voor de afwerking heb ik Osmo hardwax gebruikt.

Over het onderstel ben ik nog aan het nadenken. Wel heb ik besloten dat het van staal gemaakt wordt.

De foto's:

Na eerste keer schaven:
Foto 26-09-15 12 18 15.jpg

Na de 2e keer schaven en kanten:

Foto 29-01-16 12 56 21.jpg

Lamelos ingevreesd:
Foto 29-01-16 13 16 03.jpg

In de klemmen:

Foto 29-01-16 16 54 36.jpg

Resultaat na schuren en oliën
Foto 30-01-16 16 33 03.jpg

- - - Updated - - -

Als iemand mij trouwens kan uitleggen hoe ik de afbeeldingen draai, dan draai ik ze zsm goed!
 

Bijlagen

  • Foto 26-09-15 12 18 25.jpg
    Foto 26-09-15 12 18 25.jpg
    98,9 KB · Weergaven: 721

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.760
146
Rotterdam
Dat ziet er heel gaaf uit!
Ik ben ook benieuwd hoe het hout zich zal gaan gedragen. Hou ons op de hoogte!!
 

JokkeWood

Actieve deelnemer
14 sep 2015
58
2
Mooi! Het spinthout geeft natuulijk meer risico op beestjes, zeker als ze buiten staat...
Hoe heb je zulke lange planken gevlakt? Dan heb je al wel een lange in en uitvoertafel nodig veronderstel ik?
 

Lontemanos

Actieve deelnemer
23 dec 2014
70
8
Friesland
Dank voor t compliment! Ik heb de planken vandikte geschaaft op een grote robland vlak en vandikte bank. Ze waren dus niet 100% recht en haaks, maar dit kon ik met lijmklemmen en lamelos bij elkaar drukken.

De tafel komt binnen te staan, dus hoop geen beestjes..
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ja echt he.....hoe verzint ie ut.....wel woorden maar geen beelden
op een ander forum waar ik wel eens kom roepen ze dan: foto's of het is niet gebeurd ;-)
 

Lontemanos

Actieve deelnemer
23 dec 2014
70
8
Friesland
Sorry, sorry, ik kon geen foto's uploaden via mn telefoon. Hierbij een paar foto's:
Forum 2.jpg
Forum 3.jpg

Ik ben nog niet helemaal tevreden over het blad. Als er een drupje water op valt dan komt er een kring in, terwijl dit volgens mij met Osmo hardwax niet zou mogen gebeuren. Hoeveel lagen zouden erop moeten volgens jullie?
 

Bijlagen

  • Foto 13-02-16 12 10 40.jpg
    Foto 13-02-16 12 10 40.jpg
    89,2 KB · Weergaven: 268
  • Forum 1.jpg
    Forum 1.jpg
    89,3 KB · Weergaven: 266

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
Mooi gemaakt en ieder zijn smaak en kleur. Zelf zou ik bij zo'n mooi blad kiezen voor "botenlak". Even op de onderzijde uittesten welke naar jou idee het mooiste effect geeft bij het hout. Ik heb helaas alleen maar een beetje verstand van olijfolie. ;)
Succes en veel plezier met je tafel.
 

Lontemanos

Actieve deelnemer
23 dec 2014
70
8
Friesland
De tafel komt niet echt tot z'n recht op de foto's eigenlijk. En hij staat in een studentenhuis dus de omgeving is ook niet al te best, haha. Het leuke ervan vind ik dat alles zelf gemaakt is.

Ik laat het eerst even voor wat het is en wacht af of het blad nog veel gaat werken. Als dat meevalt ga ik hem van t zomer nog eens goed schuren en lakken of oliën.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.