Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 15

Arrow Tafel uit zelf gezaagd hout

Beste forumleden,

Afgelopen weekend heb ik de laatste hand gelegd aan het blad van mijn eigen tafel. Ik heb de planken zelf gezaagd (ongeveer 1.5 jaar geleden) met een Alaskan Mill uit een eik (Inlands eiken). Een paar maanden terug heb ik de planken geschaafd en weer weggelegd zodat ze nog wat konden werken en drogen (tip van een meubelmaker). Afgelopen weekend heb ik de planken weer gevlakt en de kanten haaks gemaakt. De planken heb ik aan elkaar verbonden door middel van witte houtlijm icm lamelos.

Ik weet dat je eigenlijk zuiver kernhout hoort te gebruiken voor meubels, maar als ik al het spint zou wegzagen had ik niet genoeg hout voor een tafel. Persoonlijk vind ik het wel wat hebben, en ben benieuwd hoe het blad stand houd in de toekomst. Voor de afwerking heb ik Osmo hardwax gebruikt.

Over het onderstel ben ik nog aan het nadenken. Wel heb ik besloten dat het van staal gemaakt wordt.

De foto's:

Na eerste keer schaven:
    Foto 26-09-15 12 18 15.jpg

Na de 2e keer schaven en kanten:

Foto 29-01-16 12 56 21.jpg

Lamelos ingevreesd:
    Foto 29-01-16 13 16 03.jpg

In de klemmen:

Foto 29-01-16 16 54 36.jpg

Resultaat na schuren en oliën
    Foto 30-01-16 16 33 03.jpg

- - - Updated - - -

Als iemand mij trouwens kan uitleggen hoe ik de afbeeldingen draai, dan draai ik ze zsm goed!
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

Foto 26-09-15 12 18 25.jpg

Dat ziet er heel gaaf uit!
    Ik ben ook benieuwd hoe het hout zich zal gaan gedragen. Hou ons op de hoogte!!
    Groeten, Raymond

Mooi! Het spinthout geeft natuulijk meer risico op beestjes, zeker als ze buiten staat...
    Hoe heb je zulke lange planken gevlakt? Dan heb je al wel een lange in en uitvoertafel nodig veronderstel ik?
    -Waar gehakt wordt, valt wel eens een worst.

Dank voor t compliment! Ik heb de planken vandikte geschaaft op een grote robland vlak en vandikte bank. Ze waren dus niet 100% recht en haaks, maar dit kon ik met lijmklemmen en lamelos bij elkaar drukken.

De tafel komt binnen te staan, dus hoop geen beestjes..

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2009
    Je kan preventief voor je afwerkt wel een wormwerend product aanbrengen...

Dit weekend het onderstel gemaakt en het blad erop gemonteerd

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Ja hallo zeg.. foto's! Of een filmpje, mag ook.. 😁

Ja echt he.....hoe verzint ie ut.....wel woorden maar geen beelden
    op een ander forum waar ik wel eens kom roepen ze dan: foto's of het is niet gebeurd ;-)
    Met een hamer past alles...

Sorry, sorry, ik kon geen foto's uploaden via mn telefoon. Hierbij een paar foto's:
    Forum 2.jpg
    Forum 3.jpg

Ik ben nog niet helemaal tevreden over het blad. Als er een drupje water op valt dan komt er een kring in, terwijl dit volgens mij met Osmo hardwax niet zou mogen gebeuren. Hoeveel lagen zouden erop moeten volgens jullie?

Forum Rechten