Afzuiginstallatie aanleggen...

R de Gelder

Actieve deelnemer
26 jan 2017
138
0
Voor mijn werkplaats ook op zoek naar 1 systeem voor zowel een formaatzaag en combi vandikte/vlakbank en afkortzaag,bovenfrees en invalzaag, voor de eerste 2 apparaten staat er nu een Metabo grote afzuiger met 100mm flexibele pijp en voor de kleine machines een Starmix met 50mm slang, ideaal plaatje? voor mij zou zijn 1 afzuigunit met cycloon waar zowel de grote als kleine apparaten door afgezogen worden, waarbij als ik 1 van de eerste 2 machines aanzet een grotere capaciteit beschikbaar is een mindere capaciteit voor de kleine apparaten scheelt weer elektra onkosten, nog meer wensen als de apparaten in geschakeld worden dat de afzuiger gelijk gaat werken met naloop.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
932
Leeuwarden
Het streven is prijzenswaardig, maar de praktijk heeft velen van ons geleerd dat er voor de grote en kleine machines verschillende afzuigsystemen nodig zijn. Grotere buizen en veel luchttransport voor de vlak/vandiktebank en tafelzaag en kleine doorsnede buizen met snel luchttransport voor de schuurmachines en bovenfrezen e.d.


Fons
 

R de Gelder

Actieve deelnemer
26 jan 2017
138
0
kwam op het idee omdat ik een 2e hands afzuiger zag staan die 3 standen heeft, dacht dat is de oplossing bv stand 1 en 2 voor de 100mm buis en 3 voor de 50mm buis misschien komt het EI van Columbus boven drijven.een cycloon op zo,n Metabo gaat dat lukken?
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
932
Leeuwarden
Ik heb er niet veel vertrouwen in, maar ik kan me vergissen..... 50 mm is meestal bedoeld voor de wat grovere spanen zoals bij elektrische handschaven dus dat zal nog wel lukken, maar als je die op andere machines zoals een frees aansluit vraag ik me af of je daarmee tevreden bent. Over welke Metabo heb je het dan?

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.