Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 24

Afzuiginstallatie aanleggen...

Ik heb afgelopen week een nieuwe afzuiger gekocht.
    Gaat om de Spero dc 105
    Het is een onderdruk afzuiger en heb nu geen stof meer in de werkplaats. (als het goed is)

Nu wil ik mijn cirkelzaag en combinatie machine (vlak/vandikte) erop aansluiten.

De cirkelzaag staat 3 meter bij de afzuiger vandaan, en de vlakvandike bank staat er 10 mtr vandaan.
    en dan heb ik het over de meters dat de buis moet worden.

Ik heb al wat info, maar voordat ik ga beginnen heb ik toch nog een vraag,
    de belangrijkste is dat ik niet precies weet wat voor soort buis ik nodig heb.

Als ik kijk op internet komen er wel spiraliet en spirobuizen (zelfde)? voorbij, maar is dit er ook geschikt voor?
    Aangezien ik het graag in 1x goed wil doen, en geen rara luchtstromen of statische delen in mijn afzuig kanaal wil.

Ik weet wel dat je zo min mogelijk met felexibele slang moet werken, alleen laatste deel. maar dat dit zo kort mogelijk gehouden moet worden.

Ook ga ik er schuif kleppen tussen zetten om zo min mogelijk zuiglucht te verliezen.

Ik heb er een 3 weg mof bij die ik kan aansluiten op mijn afzuiger dat is dan 3 x 10 cm uitgang.
    Of ik kan direct 15cm diameter op mijn afzuiger zetten. en dan later 1x splitsen. om naar de 2 machines te gaan.
    mijn combinatie bank zal later vervangen worden door een losse vlak bank en losse vandikte bank.
    Dus ik zal later nog een keer moeten splitsen, maar wanneer dat wordt is nog onduidelijk, dit duurt nog even.

oke, genoeg uitgelegd denk ik. Nu in het kort nog eens de vraag:
    Wat voor soort buis moet ik gebruiken? en waar kan ik dit goedkoop vandaan halen ik zit in NH
    Ik heb dus ook schuifkleppen, verloop moffen (van 15 naar 10) , koppel moffen en ong 15mter buis nodig.

Zijn er verder nog dingen waar ik op moet letten?

alvast bedankt voor de reacties.

Ik heb mijn afzuiging met Spiraliet buizen gemaakt. Werkt al een jaar of vier zonder problemen. De beste werkwijze is om met 15 cm. zo dicht mogelijk naar de machines te gaan en de verlopen zo dicht mogelijk bij het afzuigpunt te zetten. Dus beter een flexibele slang van 15 cm voor het laatste stuk en het verloopstuk op de machine zelf zetten.

Fons

Nog beter is je machine aanpassen naar 150mm
    Verloop is altijd slecht voor de airflow
    Measure twice,
    Cut once,
    Then force it to fit.

bedankt voor de reacties. ik ga eens op zoek naar spiraliet buis.
    Of heeft iemand nog een goed adres voor deze spullen?

Wil ik ook graag weten. Ik heb gisteren via MP een Robland afzuiging gekocht en zal ook nog wel wat buis en/of slang nodig hebben.
    Groet,
    Pieter

www.houtdraaien.com

Ik heb de spiraliet spullen bij wildkamp,gekocht, in een locale vestiging.

Fons

Wildkamp is zeker niet de goedkoopste kan ik vermelden
    Even goed zoeken bespaart een hoop geld.
    Ik zelf maak het systeem van 125mm pvc.
    Measure twice,
    Cut once,
    Then force it to fit.

zit ik ook aan te denken en dan ipv schuiven of kranen gewoon van die doppen gebruiken, dan is de boel goed dicht en het kost weinig
    Echter moet ik me wel nog even verdiepen in statische lading die in zo een buis opgewekt kan worden hoe dat zat (iets met klok en klepel )
    Met een hamer past alles...

Schuiven moet je gewoon zelf maken.
    Jay bates heeft een tutorial.
    Kost 1 koppelstuk en een stukje multiplex.

https://youtu.be/1eM-6pUmEQ8

Succes
    Measure twice,
    Cut once,
    Then force it to fit.

Ik gebruik bij de Spiraliet buizen ook bijbehorende afsluitdoppen.

Fons

Forum Rechten