discussie stijl-regelverbinding brede poort

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Bekijk bijlage poorten.skp

Welk is de de duurzaamste pen-gat-verbinding bij een poort die breder is dan hoog?
Moet de stijl doorlopen van boven tot onder(tekening links), zoals bij deurstijlen (maar die zijn hoger dan dat ze breed zijn)?
Of moeten de horizontale regels doorlopen met de stijlen er tussen (tekening rechts)?
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Screen Shot 2016-01-31 at 20.48.18.png
Niet iedereen heeft Sketchup, zo kan toch iedereen het zien.

Ik zou gevoelsmatig toch voor de linker variant gaan, als de toognagels of lijm dan loskomt valt de boel tenminste niet uit elkaar.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Voor een poort zou je ook kunnen neigen naar optie 2 omdat dan in het kops hout er minder kans is dat er vocht in komt.
 

WR1944

Oud hout
Het principe van de poort is hier al eens besproken. Om het inwateren bij kops hout zoveel mogelijk tegen te gaan zou de bovenste regel over de volle breedte moeten lopen. De stijlen zouden door moeten lopen tot onderaan zodat de onderste regel tussen de stijlen zit. Ook dient er aandacht aan de bevestiging van de spijlen in de onderste regel besteed te worden. Probeer zoveel mogelijk spleetvorming te voorkomen alsmede horizontale vlakken waar water op kan blijven staan. En een schoor zou inderdaad op z'n plaats zijn.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
@werkbank, ik heb er gewoon een screenshot van gemaakt. Op een Mac doe je dat met command-shift-4, dan kan je een selectie maken van het scherm. Hoe het op Windows moet weet ik niet.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.