Slijpmachine: witte steen of water/wet steen

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Doffe ellende.. Moet gepolijst worden haha. Ik heb keuzestress...

Ik zag voor 13 euro hofftech diamant slijpsteen in de aanbieding. Of voor ook zo iets 5 verschillende (maar onbekende korrels) wetstenen. Of zoals hier aangeraden voor 55 euro een set wetstenen, maar volgens mij niet diamant.
Ik snap nog steeds niet wat ik met holonite kan. Het lijkt niet duur, voor het oppervlak van een drempel. Maar ja, wat moet je er mee?
Of toch een creusen slijpmachine, en een wetsteen om af te maken. Al dan niet van diamant.
Wat een ellende.. Heb in ieder geval nog wat schuurpapier over maar niet ideaal...
Wil niet zeggen dat ik de discussie hier niet waardeer! Haha :D
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Het holonite gebruik ik als laatste
Je zou hierna nog kunne polijsten

De diamant plaatjes van de toolstation doen het al zo'n vier jaar en het eind is nog niet in zicht en dat voor 7€ en een beetje
Niet slecht al zeg ik het zelf
Kijk. Ook eens bij gereedschap pro die heeft ook leuk spul om te slijpen
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Wow, dank voor de vele reacties! Ik kan deze week nog niets kopen dus kan er nog over nadenken..

@Klaas: Door Paul Sellers ben ik op het idee gekomen van slijpen met papier. Ik krijg ze scherp genoeg om door papier te snijden (als ik in het midden er een gaatje in prik, niet vanaf boven) maar scheren gaat nog lang niet. Het zal de constante hoek zijn... Achterkant is wel mooi vlak. Goede opmerkingen over water op mdf! Niet aan gedacht!

@leroy: als ik zoek op holonite dan vind ik binnendeurdorpels? Zou ik die dan als wetsteen gebruiken voor het laatste polijsten?

Ik zag een witte slijpsteen van ferm voor dik een tientje, zit er een groot verschil tussen de witte slijpstenen?
Zal ook eens kijken naar zo'n wetsteen per 3 stuk (vergeten wie het suggereerde), het hoeft wat mij betreft niet per se duur te zijn :) maar mag genoeg kosten om om beitels scherp te maken :D

Ik heb de ferm slijpmachine met de witte en een groffe steen, werkt prima.
 
P

Pel

Guest
@Janwillem; misschien zou het verstandig zijn om eens ergens bij een mede forumlid te gaan kijken hoe e.a. in zijn werk gaat, ik kan me indenken dat het je onderhand gaat duizelen?

Groet Pel.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Ha Pel, dat zou een uitkomst zijn! Als er iemand in de buurt van Groningen stad is die met de hand slijpt zou ik graag eens langs komen! :) **op zich ook geïnteresseerd in machinaal slijpen maar ivm ruimtegebrek, maar ook het rustgevende effect van met de hand slijpen spreekt me aan.
 
Laatst bewerkt:

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Ha Pel, dat zou een uitkomst zijn! Als er iemand in de buurt van Groningen stad is die met de hand slijpt zou ik graag eens langs komen! :) **op zich ook geïnteresseerd in machinaal slijpen maar ivm ruimtegebrek, maar ook het rustgevende effect van met de hand slijpen spreekt me aan.

Wat een eind weg joh! ;) Maar dan val ik af, nabij Utrecht. Dat is niet echt in de buurt voor jou.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Hartelijk dank alebei voor het aanbod.

Inderdaad een beetje uit de buurt. Ik ga voor wat vellen diamant schuurpapier en een strop. Nog even zoeken waar ik die het best kan kopen.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Hartelijk dank alebei voor het aanbod.

Inderdaad een beetje uit de buurt. Ik ga voor wat vellen diamant schuurpapier en een strop. Nog even zoeken waar ik die het best kan kopen.

Graag gedaan, en die diamant platen (ik neem aan dat je die bedoeld ;)) is een kwestie van budget. Die kleintjes die geopperd zijn kunnen, maar zijn klein en ik vind dat voor beitels een serieus nadeel. De grotere zijn alleen gelijk ook een stuk duurder, maar werken naar mijn mening een stuk fijner. Die van Baptist is een mooie betaalbare optie. Anders DMT of EzeLap stenen, maar die zijn een stuk duurder. Die strop kan je prima zelf maken, als je geen leer in huis hebt dan vond ik het idee van het bij de schoenmaker halen wel een goede. :)

En waar te kopen, bij een webshop denk ik. Baptist, Knives & Tools, Toolnation, Toolstation etc. etc. Of bij een lokale winkel die het verkoopt, maar dat is altijd een hoop zoekwerk.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Om een conclusie te breien aan een uitgebreide discussie mijn eigen, tot nu toe budget bevindingen:
Ik heb wat diamant slijpsteentjes gekocht bij hbm, een wetsteentje bij de hornbach en een natuursteen dorpel en slijp pasta (wat er uit ziet als wasco).
Het slijpen uit de hand gaat inmiddels redelijk goed, of de hoek nou precies 25-27-29 graden is??
Met een gatenzaag heb ik een rondje uit mdf geboord, met een stuk draadeind klem ik dit in de boormachine. Hier plakt het polijstmiddel redelijk op, en de lidl beitels en kunz schaaf beitel wordt - zelfs op deze geïmproviseerde manier - scheermes scherp. :)
Hartelijk dank nogmaals voor alle adviezen. Als ik eenmaal zat ben van dit "improvisatie circus" zal ik terug lezen wat de handigste manier is!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.