Slijpmachine: witte steen of water/wet steen

P

Pel

Guest
Klaas, het is helemaal niet mijn bedoeling om je belachelijk te maken of anderszins, natuurlijk slijpt iedereen op zijn manier. Maar ik vond het een belachelijk hoog bedrag wat ze voor die strop vroegen, en ik wist echt niet wat een corpound was. Klaas als ik je op een of andere manier gekrenkt hebt dan spijt mij dat maar dat was absoluut niet mijn bedoeling.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Klaas, het is helemaal niet mijn bedoeling om je belachelijk te maken of anderszins, natuurlijk slijpt iedereen op zijn manier. Maar ik vond het een belachelijk hoog bedrag wat ze voor die strop vroegen, en ik wist echt niet wat een corpound was. Klaas als ik je op een of andere manier gekrenkt hebt dan spijt mij dat maar dat was absoluut niet mijn bedoeling.

Groet Pel.

Nou, zand erover. En wederzijds, als ik jou gekrenkt heb spijt mij dat ook. Ik ben ook niet zozeer gekrenkt, maar ik vind het lastig wanneer mensen vinden dat hetgeen zij doen de enige waarheid is, er zijn namelijk meer waarheden. :) Maar ik geloof dat je het zo niet bedoelde, alleen ik vind het lastig interpreteren zonder smiles. :) :) :) ;)

(En het is ook een hoop geld Pel, daar ben ik 't mee eens.)
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Wow, dank voor de vele reacties! Ik kan deze week nog niets kopen dus kan er nog over nadenken..

@Klaas: Door Paul Sellers ben ik op het idee gekomen van slijpen met papier. Ik krijg ze scherp genoeg om door papier te snijden (als ik in het midden er een gaatje in prik, niet vanaf boven) maar scheren gaat nog lang niet. Het zal de constante hoek zijn... Achterkant is wel mooi vlak. Goede opmerkingen over water op mdf! Niet aan gedacht!

@leroy: als ik zoek op holonite dan vind ik binnendeurdorpels? Zou ik die dan als wetsteen gebruiken voor het laatste polijsten?

Ik zag een witte slijpsteen van ferm voor dik een tientje, zit er een groot verschil tussen de witte slijpstenen?
Zal ook eens kijken naar zo'n wetsteen per 3 stuk (vergeten wie het suggereerde), het hoeft wat mij betreft niet per se duur te zijn :) maar mag genoeg kosten om om beitels scherp te maken :D
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Wow, dank voor de vele reacties! Ik kan deze week nog niets kopen dus kan er nog over nadenken..

@Klaas: Door Paul Sellers ben ik op het idee gekomen van slijpen met papier. Ik krijg ze scherp genoeg om door papier te snijden (als ik in het midden er een gaatje in prik, niet vanaf boven) maar scheren gaat nog lang niet. Het zal de constante hoek zijn... Achterkant is wel mooi vlak. Goede opmerkingen over water op mdf! Niet aan gedacht!

@leroy: als ik zoek op holonite dan vind ik binnendeurdorpels? Zou ik die dan als wetsteen gebruiken voor het laatste polijsten?

Ik zag een witte slijpsteen van ferm voor dik een tientje, zit er een groot verschil tussen de witte slijpstenen?
Zal ook eens kijken naar zo'n wetsteen per 3 stuk (vergeten wie het suggereerde), het hoeft wat mij betreft niet per se duur te zijn :) maar mag genoeg kosten om om beitels scherp te maken :D

Nou, als je de spullen hebt is het goed mogelijk om zelf met een lap leer een strop te maken, die vervangt dan de wetsteen. Wat Pel zei, een strook multiplex en daar dan een stuk leer op lijmen. Dan insmeren met een charging compound of polijstpasta (volgens mij maakt het ook niet uit, zolang het maar polijst. je kan even googlen) en stroppen maar! Als je de spullen hebt (bijv. een leren rok van je vrouw :p ) dan is dat het makkelijkst en waarschijnlijk het goedkoopst.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Haha het zal een oude leren riem worden in dat geval..
Maar voor de duidelijkheid - - - wit of wet - - - slijpsteen in een machine? Prijs voor één nieuwe vrijwel gelijk.

Of zoals gezegd werd gewoon wit en dan op holonite kunst natuursteen afwerken. Pff, zoveel mogelijkheden zoveel meningen lijkt het...

Dank voor de reacties in ieder geval!
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Nou, als je de spullen hebt is het goed mogelijk om zelf met een lap leer een strop te maken, die vervangt dan de wetsteen.

Om beitels echt scherp te krijgen zou men voor het stroppen toch best echt wel eerst wetten op een coticule of witte ( transparante) Arkansassteen of op een andere steen van minstens k 6000.
Verschillende polijstpasta's en blokken, kunnen een verschillende graad van glans bij het polijsten geven, dit heeft te maken met de bekomen RA waarde ( oppervlakteruwheid). Het hangt af van het schurend bestanddeel dat erin verwerkt zit. Het goedkope "dodekop pigment" ( juweliersrood) voldoet mij het best. Chroomoxidegroen levert een iets ruwer oppervlakte, verder is het ook goed.

wit of wet? Zelf zou ik nooit een goedkope waterslijpmachine kopen. Bij Tormec en dergelijke is het de kwaliteit van de huidige stenen die het systeem maken. De vroeger Tormecs hadden andere stenen en dat ging absoluut niet vooruit.
Wit? De oorspronkelijke grijze stenen, meegeleverd met de meeste droogslijpmachines, zijn best bruikbaar, maar niet ideaal; dus men kan ermee starten, zonder probleem, maar let steeds op de wrijvingswarmte.
Zelf moet ik geen brede stenen op mijn machines hebben. Moest ik nou enkel schaafmessen slijpen , dan zou dat een voordeel zijn. Maar voor gemengd gebruik met een groot aandeel aan gutsen, prefereer ik smalle stenen.

groeten,
Ornament
www.beeldhouwen.net
http://www.houtsnijden.eu
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Mooie discussie, en zo zie je maar weer dat iedere houtbewerker zijn eigen manier heeft. Janwillem, schuurpapier werkt goed, maar ik denk dat je met een te hoge korrel begonnen bent (k400). Daarmee neem je niet genoeg materiaal weg indien het een botte beitel betreft. Nu ja, het is moeilijk te zeggen vanop afstand dus het kan ook aan de hoek gelegen hebben waaronder je slijpt. Gewoon blijven oefenen, eventueel met slijphulp om de juiste hoek aan te houden.
Ik ben ook begonnen met schuurpapier en nu gebruik ik diamandstenen (grof, fijn en superfijn). Die werken supergoed en blijven altijd vlak, maar voor het echt grove werk zijn die niet zo geschikt (bv. indien er serieuze hap uit de snijrand is) dus daarvoor gebruik ik eerst de bandschuurmachine met grove korrel.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.420
686
Emst
Goedkoop 4 zijdig diamandblok bij de Aldi/lidl vandaan (15)
Slijphulp
Belgische brok
Totaal ver onder de €100 en alles scherp.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
Leer hoeft helemaal niet, een blok hout met polijstpasta volstaat ook.

En het overslaan van een of meerdere stappen in korrelgrootte kan uiteraard ook zonder problemen. Je moet dan alleen wel bereid zijn bij de volgende stap langer bezig te zijn om de relatief grove afwerking weg te slijpen. Daarom zie je dit met name bij machinaal slijpen: 1 steen grof, 1 steen fijn. Op zich niet de meest efficiënte manier van slijpen, maar de snelheid van de machine compenseert het overslaan van meerdere stappen, en stenen wisselen is bij handmatig slijpen nu eenmaal sneller te doen als bij een machine.

Uiteindelijk draait het allemaal om wat je zelf het prettigst en vlotst vind werken: een goed gepolijste beitel heeft meestal een wat langere standtijd, maar het polijsten kost uiteraard ook extra tijd. Hetzelfde geld voor het gebruikte materiaal: schuurpapier kost om te beginnen niet veel, maar het gaat ook niet erg lang mee. Diamantplaten zijn het andere uiterste: DMT platen gaan erg lang mee, maar zijn ook erg duur. Ook hierin kies je uiteindelijk zelf wat je het beste past.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Dank Pel, weer wat leesvoer voor vanavond!
Vanochtend nog even aan het slijpen geweest met schuurpapier, wat ruwer begonnen (k180) en door tot k2000, ik kon wat haartjes van m'n arm scheren!
Wat Klaas ook zei, vind deze manier van slijpen rustgevend. Ik ga op zoek naar diamant stenen, aangezien ik na 3 beitels en een verfkrabber voor 3e aan schuurpapier heb versleten..

Heeft iemand een suggestie voor goede maar niet al te dure stenen? Grof middel fijn? Polijsten op leer of blokje hout, dat zal nog even zoeken zijn.

Leroy, ik begrijp je suggestie van holonite niet helemaal, in welke stap van het slijpen gebruik ik die? Ik zag dat een dorpel 8 euro kost ofzo :)
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Dank Pel, weer wat leesvoer voor vanavond!
Vanochtend nog even aan het slijpen geweest met schuurpapier, wat ruwer begonnen (k180) en door tot k2000, ik kon wat haartjes van m'n arm scheren!
Wat Klaas ook zei, vind deze manier van slijpen rustgevend. Ik ga op zoek naar diamant stenen, aangezien ik na 3 beitels en een verfkrabber voor 3e aan schuurpapier heb versleten..

Heeft iemand een suggestie voor goede maar niet al te dure stenen? Grof middel fijn? Polijsten op leer of blokje hout, dat zal nog even zoeken zijn.

Leroy, ik begrijp je suggestie van holonite niet helemaal, in welke stap van het slijpen gebruik ik die? Ik zag dat een dorpel 8 euro kost ofzo :)

Nja, 't is wel een beetje een verhaal van "goedkoop-duurkoop", maar ik heb wel een goed gevoel bij de dubbelzijdige diamantsteen die Babtist verkoopt, dat is deze. Hij is me wel iets te fijn aan het begin, maar je kan er zeker mee aan de slag. Zelf heb ik DuoSharp stenen van DMT, 325,600 en 1200. Maar dan sta je een €200,- achter de wagen voordat je kan beginnen. Wat ook nog kan, is deze set: klik of zijn goedkope broertje: klik. Bij die laatste zou ik dan alleen de stenen kopen, dat aanzetstaal is voor messen, zeker niet voor beitels. En dan eventueel nog stroppen. :)
 
P

Pel

Guest
Janwillem, ik zou dan voor de diamantplaat gaan en een arkansas wetsteen erbij nemen.

arkansas steen.jpg

Groet Pel.
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Hoi Pel, dank voor je reactie.
Ik zag een natslijpmachine bij de hornbach voor 50 euro, dat is ongeveer wat een tweedehands creusen op marktplaats kost, met een witte steen.
Maar inderdaad, schuurpapier is niet ideaal voor beitels. Kortom, nieuw nat van een onbekend merk of dure tweedehands van bekend merk?

De 2e hands Creusen is veruit de beste keus, Nat slijpen is natuurlijk ook goed maar dat deden we vroeger.
Droog slijpen met niet te veel druk op de beitel (anders verbrand hij) een bakje water om eventueel te koelen werkt absoluut goed en snel.
Als je een 2e hands koopt let dan wel op dat de as niet krom is, veel machines worden gebruikt door schilders die ze overal mee heen slepen.
En als een slijpmachine eens een val maakt kan het zomaar gebeuren dat de as krom is en dus ook onbalans ontstaat.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Als je een beitel echt moet opknappen, dus niet afwetten dan is een tweedehands slijpmachientje met steun en een glas water erbij wel nodig. (zo doe ik het)
Je kan allerlei wetstenen kopen, ik werk zelf met zo'n gewone duowetsteen en die kost niet veel. (bijv Gamma of Toolstation)
Zo deden ze het vroeger ook al.
Ik heb sinds kort een slijphulpstuk van Veritas, dat werkt vooral bij smalle beitels heel lekker omdat die lastig stabiel te houden zijn als je over de steen gaat.
Narex heeft er ook eentje, die kost de helft zo'n beetje.
Als je meer wilt uitgeven koop dan wat luxere stenen, zijn wat langer ook, kost wat meer.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
932
Leeuwarden
Ik gebruik zowel schuurpapier als een slijpmachine. Daarnaast een tweezijdige slijpsteen, een Belgisch brok (Coticule) en soms een polijstschijf met pasta.

Het schuurpapier (korrel 400 tot 2000) heb ik op een plaat natuursteen geplakt. Deze heb ik overigens voor nop uit de afvalbak van de plaatselijke natuursteenhandel mogen vissen. Hiermee maak ik met name de achterkant van de beitels vlak en glad. Vervolgens gebruik ik dan een tweezijdige steen met korrel 2000 en 7000. Alles met behulp van een slijphulpmiddel dat ik bij Roeland heb gekocht.

In de dagelijkse praktijk gebruik ik een langzaam draaiende Creusen slijpmachine waarna ik de beitels op een coticule wet, zeer snel een heel scherpe beitel. Als ik er zin in heb en bij kritische klusjes gebruik in de polijstschijf om tussendoor de vouw weer aan te scherpen.

Zo simpel is het eigenlijk.......

Fons
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Nou Janwillem, de keuze is reuze. Ik zou de beschikbare ruimte in de schuur, het budget en of je er ook messen mee wilt slijpen in de tombola gooien en dan het resultaat gaan kopen. :D Succes! (of sterkte.. ;) )
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.