Slijpmachine: witte steen of water/wet steen

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
527
48
Groningen
Beste allen,
Inmiddels ben ik niet meer zo onder de indruk van de scherpe beitels zo uit de fabriek. Dus tijd om te leren slijpen. Vanochtend lopen hanessen met schuurpapier k400, 1000, 1500 en 2000. De beitels worden wel scherper, maar nog niet super.
Ik zag bij de hornbach slijpmachines met een witte steen maar ook een nat slijper, een steen die in een waterbak hangt.
Lukt het jullie om met schuurpapier op een vlakke (mdf) ondergrond een beitel vlijmscherp te slijpen, of zouden jullie een witte of natte slijpsteen aanraden?
Is het met zo'n natte slijpsteen ook nodig om nog te wetten, of volstaat het om het braampje weg te halen met de k2000?

Alvast bedankt!
 
P

Pel

Guest
Janwillem, met schuurpapier moet je hout schuren, en met een slijpmachine slijp je beitels, een steen van 40 mm breed korrel 120. Een heel goede is die van Creusen maar er zijn ook goedkopere te vinden. Als je een natslijpmachine wilt kopen dan ben je heel wat meer kwijt o.a. Tormek, maar ik zou voor een werkbank slijpmachine gaan.

Groet Pel.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
527
48
Groningen
Hoi Pel, dank voor je reactie.
Ik zag een natslijpmachine bij de hornbach voor 50 euro, dat is ongeveer wat een tweedehands creusen op marktplaats kost, met een witte steen.
Maar inderdaad, schuurpapier is niet ideaal voor beitels. Kortom, nieuw nat van een onbekend merk of dure tweedehands van bekend merk?
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Ik zou het simpel houden een werkbank slijper en een wetsteentje
Neem inderdaad een breede 40 mm steen en het kan bijna niet
Missen
Mijn creusen komt van de rommelmarkt koste 15 euro
Dus als je even door zoekt kom je van zelf wat tegen Mvg Leroy
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Nou, ik wil ook nog wel een duit in het zakje doen. Maar ik zou geen elektrische kopen, maar lekker met de hand slijpen. Schuurpapier kan prima, zeker wanneer je dit goed opspant en er een vlakke plaat/ruit/steen of iets anders dat vlak is onder legt. Je moet dan wel tot 400/800 gaan (of zoals jij tot 2000) en het liefst met waterproof papier. Maar het fijnst (naar mijn mening) gaat het met waterstenen of diamantplaten. Dan kan je de (keuken)messen er ook nog mee doen! ;)

Wat ik overigens niet snap, is dat je het met korrel 2000 niet superscherp hebt gekregen. Dat moet namelijk prima lukken. Wanneer je overigens toch elektrisch gaat, dan zou ik een waterslijper kopen. Die koelt gelijk de beitel. Vergeet niet dat je altijd nog iets van een wetsteen nodig hebt en eventueel nog een strop.

Zelf slijp ik van 300 tot 1200 op diamant, en dan polijsten op 1000 en 3000 Japans. Als ik me dan nog verveel, dan strop ik nog (nu nog zonder compound, dat moet ik nog steeds een keer kopen..)

(Roeland was me voor met de wetsteen en de strop, ik was het nog aan het bijtypen :p)
 
Laatst bewerkt:

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Je kunt prima slijpen op schuurpapier alleen de kosten zijn wat hoger :)
Het slijp medium maakt niet zo veel uit het afwetten daarentegen wel. Een goede natuursteen Arkansas, Corticule (Belgischbrok) is noodzakelijk en eventueel een leren strop (los of op een blok gelijmd)

groetnis, Roeland
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Als je waterproof schuurpapier op stukjes glas met een dun laagje spuitlijm vast plakt kom je zeker ook een heel eind. Een andere manier om scherpe gereedschappen te krijgen zijn water of olie stenen. Daar zijn al een aantal topics over op t forum.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Klaas, waarom moeilijk als het makkelijk kan?

Groet Pel.

Nou ja, weet je, ik vind het zo'n gedoe met de elektrische. En met een waterslijper ook nog een kliederbende als het verkeerd wil, plus dat er weer een machine in de schuur staat. Slijpstenen is een klein kistje en die kan in de keuken bij de pannen. ;) En persoonlijk wordt ik van een tijdje met de hand slijpen ook lekker rustig, een beetje zen zeg maar. :D
 
P

Pel

Guest
Klaas, kun je mij a.u.b. vertellen wat een compound is? Wat doe je als je met je schaaf over een spijker bent gegaan?

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
P

Pel

Guest
klaas, ik heb hier gewoon pasta in een blok, echter die gebruik ik op de polijst schijf die kun je in alle soorten en maten krijgen, voor metaal, koper, zilver, noem maar op. ik denk dat het weer een of ander verkooptruck is, als je voor dat kleine blokje al om en na bij de €12 betaald? Ongelofelijk een strop, een triplex plaatje met een stukje leer erop €54-

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Ja, maar je kan ook bedenken dat het natuurlijk een stuk gemak is wat je koopt. En het is een hoop geld, en ja je kan het zelf maken, maar als je daar geen zin/tijd/gereedschap/kunde voor hebt, dan is dit een goede oplossing. En hetzelfde geldt voor de stropping compound, je kan het in een tube kopen (pasta) of in vaste vorm in een blok. 't Is waarschijnlijk allemaal vergelijkbaar maar net anders. En dat is mooi, want dan is er voor ieder wat wils. De een koopt een tube diamantpasta van 10,- per 10ml, de ander een blok van een kilo voor een tientje. En dat het idee hetzelfde is, betekend niet dat het resultaat en het product hetzelfde zijn.
 
P

Pel

Guest
Klaas met alle respect, ik moet hier toch om lachen, het gaat om het eind resultaat hoe scherp je beitel is. Dit is m.i. voor mensen die of zich stierlijk vervelen of geld teveel hebben?

Groet Pel.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Ik moet er zoizo om lachen wat mensen allemaal wel niet doen om hun beitels scherp te krijgen
Ik slijp mijn beitels gewoon op de witte steen van mijn werkbankslijper daarna over een diamant plaatje van de toolstation die je per drie koopt
Dan over een stukje holonite afval van de tegelzetter je weet wel van die dorpeltjes van kunst natuursteen
En je kunt je haren van je armen afscheren
Niks geen dure olie of water stenen niks geen korrel 100 tot en met 2000
Gewoon lekker simpel
En erg goedkoop
Gr Leroy
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
@Klaas, dat het niet scherp wordt met korrel 2000 kan ik inkomen, is denk ik een stukje ervaring wat mist. Toen ik net mijn wetsteen (1000/6000) had kreeg ik ook niks echt scherp, het duurt nou eenmaal even voordat je je draai hebt gevonden. Wat ook kan is dat de achterkant niet is gevlakt en gepolijst, dan wil het natuurlijk ook niet vlijmscherp worden.

Op papier kan prima, als je veel met beitels en schaven gaat werken kan je beter gelijk een wetsteen kopen. Een combinatie watersteen hoeft niet bijzonder duur te zijn. Uiteindelijk wil je ook stroppen, dat doe ik sinds kort op leer met flexcut. Voordeel daarvan is dat je snel tussendoor even je beitels e.d. kan stroppen, dan kan je er veel langer mee doen voordat je weer naar de wetstenen moet grijpen. Een slijpmachine (bv. Creussen) is erg handig maar heeft niet de eerste prioriteit vind ik.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Dat mis ik wel een beetje Pel, maar goed. Ik neem het voor het gemak maar van je aan. Wat ik al aangaf, voor ieder wat wils. Dat het voor jou niet nodig is betekend niet dat het voor andere mensen niet nodig/handig of nuttig is. En je vraagt om wat bijvoorbeeld de compound is, terwijl je klaarblijkelijk van te voren al hebt bedacht dat je het onzin vindt. Stel dan de vraag niet, want dat lijkt op provoceren om het provoceren en dat lijkt me voor de topicstarter weinig toevoegen.

Ik wil voorstellen om gewoon lekker iedereen in z'n waarde te laten, voordat er een discussie ontstaat ala Festool/Mafell tegen de rest. Als iemand 12,50 wil uitgeven voor stropping compound of 60,- voor een strop, laat ze lekker. Jij maakt ze zelf, ook helemaal goed. Nier iedereen kan dat, wees blij dat je gezegend bent met die kunde. En als iemand met schuurpapier wil slijpen, wat boeit dat? Jij slijpt wellicht met de machine, ik met doe dat met de hand en een ander met schuurpapier en een plaat glas. Als het goed is krijgt iedereen z'n gereedschap scherp. En daar gaat het om. Mijnsinziens in ieder geval.

Ik moest de openingspost nog een keer doorlezen, ik was helemaal kwijt wat de vraag was. Maar janwillem, met een vlakke ondergrond (al dan niet MDF, ik zou iets waterbestendigs nemen) moet dat prima lukken. Ik heb alleen voorgeslepen met schuurpapier toen ik nog geen vlakke grove stenen had, en dat ging prima. Dat was met korrel 80/120 en daarmee kreeg ik de beitels al een aardig eind richting scherp. Ik denk dat de techniek ook het belangrijkste is, dat je een regelmatige slijpbeweging hebt onder een redelijk constante hoek. Als je wilt dan zijn de slijpvideo's op YouTube van Paul Sellers m.i. erg informatief. Het helpt wel als je het Engels goed kan volgen, maar de beelden ansich kunnen ook verhelderend werken. En de wetsteen is niet noodzakelijk wanneer je korrel 2000 gebruikt, maar de wetsteen is wel nog een stuk fijner en daardoor wel aan te raden. :)
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Hey hallo
Ik moet er zoizo om lachen wat mensen allemaal wel niet doen om hun beitels scherp te krijgen
Ik slijp mijn beitels gewoon op de witte steen van mijn werkbankslijper daarna over een diamant plaatje van de toolstation die je per drie koopt
Dan over een stukje holonite afval van de tegelzetter je weet wel van die dorpeltjes van kunst natuursteen
En je kunt je haren van je armen afscheren
Niks geen dure olie of water stenen niks geen korrel 100 tot en met 2000
Gewoon lekker simpel
En erg goedkoop
Gr Leroy

Dan kan je nog harder lachen, er zijn ook volksstammen die tot 10000 of verder gaan met waterstenen. Als ze daar gelukkig van worden, prima toch? Ik denk dat er ook genoeg zijn die "maar" tot 250/400 slijpen en niet eens wetten. En die krijgen ook gedaan wat ze gedaan willen krijgen. Ieder z'n ding, zolang het je maar brengt waar je wilt komen.

Maar je hebt wel een mooie tip voor de topic starter, dat holonite. Volgens mij kost dat in de bouwmarkt de wereld ook niet. :D

@Klaas, dat het niet scherp wordt met korrel 2000 kan ik inkomen, is denk ik een stukje ervaring wat mist. Toen ik net mijn wetsteen (1000/6000) had kreeg ik ook niks echt scherp, het duurt nou eenmaal even voordat je je draai hebt gevonden. Wat ook kan is dat de achterkant niet is gevlakt en gepolijst, dan wil het natuurlijk ook niet vlijmscherp worden.

Op papier kan prima, als je veel met beitels en schaven gaat werken kan je beter gelijk een wetsteen kopen. Een combinatie watersteen hoeft niet bijzonder duur te zijn. Uiteindelijk wil je ook stroppen, dat doe ik sinds kort op leer met flexcut. Voordeel daarvan is dat je snel tussendoor even je beitels e.d. kan stroppen, dan kan je er veel langer mee doen voordat je weer naar de wetstenen moet grijpen. Een slijpmachine (bv. Creussen) is erg handig maar heeft niet de eerste prioriteit vind ik.

Mee eens, blijven oefenen en wat video's op YouTube kijken zal een hoop helpen. Paul Sellers bijvoorbeeld (ik ben geen fan, dat lijkt maar zo. ;) )
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.