Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 6 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 54

Question Slijpmachine: witte steen of water/wet steen

Beste allen,
    Inmiddels ben ik niet meer zo onder de indruk van de scherpe beitels zo uit de fabriek. Dus tijd om te leren slijpen. Vanochtend lopen hanessen met schuurpapier k400, 1000, 1500 en 2000. De beitels worden wel scherper, maar nog niet super.
    Ik zag bij de hornbach slijpmachines met een witte steen maar ook een nat slijper, een steen die in een waterbak hangt.
    Lukt het jullie om met schuurpapier op een vlakke (mdf) ondergrond een beitel vlijmscherp te slijpen, of zouden jullie een witte of natte slijpsteen aanraden?
    Is het met zo'n natte slijpsteen ook nodig om nog te wetten, of volstaat het om het braampje weg te halen met de k2000?

Alvast bedankt!

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Janwillem, met schuurpapier moet je hout schuren, en met een slijpmachine slijp je beitels, een steen van 40 mm breed korrel 120. Een heel goede is die van Creusen maar er zijn ook goedkopere te vinden. Als je een natslijpmachine wilt kopen dan ben je heel wat meer kwijt o.a. Tormek, maar ik zou voor een werkbank slijpmachine gaan.

Groet Pel.
    Hout wirktj.

Hoi Pel, dank voor je reactie.
    Ik zag een natslijpmachine bij de hornbach voor 50 euro, dat is ongeveer wat een tweedehands creusen op marktplaats kost, met een witte steen.
    Maar inderdaad, schuurpapier is niet ideaal voor beitels. Kortom, nieuw nat van een onbekend merk of dure tweedehands van bekend merk?

Hey hallo
    Ik zou het simpel houden een werkbank slijper en een wetsteentje
    Neem inderdaad een breede 40 mm steen en het kan bijna niet
    Missen
    Mijn creusen komt van de rommelmarkt koste 15 euro
    Dus als je even door zoekt kom je van zelf wat tegen Mvg Leroy

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2012
    Nou, ik wil ook nog wel een duit in het zakje doen. Maar ik zou geen elektrische kopen, maar lekker met de hand slijpen. Schuurpapier kan prima, zeker wanneer je dit goed opspant en er een vlakke plaat/ruit/steen of iets anders dat vlak is onder legt. Je moet dan wel tot 400/800 gaan (of zoals jij tot 2000) en het liefst met waterproof papier. Maar het fijnst (naar mijn mening) gaat het met waterstenen of diamantplaten. Dan kan je de (keuken)messen er ook nog mee doen!

Wat ik overigens niet snap, is dat je het met korrel 2000 niet superscherp hebt gekregen. Dat moet namelijk prima lukken. Wanneer je overigens toch elektrisch gaat, dan zou ik een waterslijper kopen. Die koelt gelijk de beitel. Vergeet niet dat je altijd nog iets van een wetsteen nodig hebt en eventueel nog een strop.

Zelf slijp ik van 300 tot 1200 op diamant, en dan polijsten op 1000 en 3000 Japans. Als ik me dan nog verveel, dan strop ik nog (nu nog zonder compound, dat moet ik nog steeds een keer kopen..)

(Roeland was me voor met de wetsteen en de strop, ik was het nog aan het bijtypen :P)
    Laatst gewijzigd door Klaas; 31-01-16 om 18:34.

Je kunt prima slijpen op schuurpapier alleen de kosten zijn wat hoger
    Het slijp medium maakt niet zo veel uit het afwetten daarentegen wel. Een goede natuursteen Arkansas, Corticule (Belgischbrok) is noodzakelijk en eventueel een leren strop (los of op een blok gelijmd)

groetnis, Roeland

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Klaas, waarom moeilijk als het makkelijk kan?

Groet Pel.
    Hout wirktj.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2013
    Als je waterproof schuurpapier op stukjes glas met een dun laagje spuitlijm vast plakt kom je zeker ook een heel eind. Een andere manier om scherpe gereedschappen te krijgen zijn water of olie stenen. Daar zijn al een aantal topics over op t forum.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pel Bekijk Berichten
    Klaas, waarom moeilijk als het makkelijk kan?

Groet Pel.
    Nou ja, weet je, ik vind het zo'n gedoe met de elektrische. En met een waterslijper ook nog een kliederbende als het verkeerd wil, plus dat er weer een machine in de schuur staat. Slijpstenen is een klein kistje en die kan in de keuken bij de pannen. En persoonlijk wordt ik van een tijdje met de hand slijpen ook lekker rustig, een beetje zen zeg maar.

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Klaas, kun je mij a.u.b. vertellen wat een compound is? Wat doe je als je met je schaaf over een spijker bent gegaan?

Groet Pel.
    Laatst gewijzigd door Pel; 31-01-16 om 18:44.
    Hout wirktj.

Forum Rechten