Vraagje!

Joerai

Actieve deelnemer
28 jan 2015
39
0
Hallo allemaal,

Nadat ik onderstaande kinderstoel in elkaar heb geknutseld voor mijn zoon heb ik de smaak te pakken en wil ik graag een ledikant voor hem gaan maken! Ik wil dit gaan maken van 18mm plaatmateriaal. Ik wil het bed om het efficiënt te houden demontabel maken, nou heb ik wel ledikanthaken gezien na een zoektocht maar dit lijkt me niet de meest subtiele manier (die zijn volgens mij ook voor grote bedden!?)

Heeft iemand misschien goede tips om de onderdelen van een ledikant netjes (maar wel demontabel) aan elkaar te maken!? En dan het liefst zo dat je er niet extreem handig voor moet zijn want ik Timmer nog maar pas :-D

Joerai
 

Bijlagen

  • IMG_20160131_155837.jpg
    IMG_20160131_155837.jpg
    45,9 KB · Weergaven: 284

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.760
146
Rotterdam
Een ledikant is tot 1,5 jaar toch?
Hoe vaak ga je hem demonteren? Want met zulke kleine kinderen die je als ouder steeds er in en er uit moet tillen, mag het ledikant best stevig worden.
Daar moet je toch wel even goed over nadenken.

- - - Updated - - -

Je hebt trouwens wel een nette stoel gemaakt. Ziet er goed uit!
 

Joerai

Actieve deelnemer
28 jan 2015
39
0
Bedant voor je reactie

Ik wil hem niet heel vaak uit elkaar halen maar als hij eruit gegroeid is wil ik hem een beetje compact weg kunnen pakken, we hebben niet zo heel veel ruimte hier, daarom denk ik eraan om hem demontabel te maken. Ik begrijp inderdaad de overweging voor de stevigheid en daarom hoopte ik dat er iemand zou zijn met de gouden tip voor een demontabel EN stevig bed!

Bedankt, ik ben ook best trots op die stoel, hem er daarom maar bij gezet, beetje showen :-D. Al aardig wat dingen in elkaar geprutst maar dit is de eerste keer dat ik echt een meubelstuk heb gemaakt die er een beetje elegant uit is komen te zien.
 

Rob van Rotterdam

Actieve deelnemer
16 okt 2010
142
2
Eigenlijk denk ik dat ledikanthaken passen in de wens om het ledikantje degelijk en demontabel te maken. Het veronderstelde gebrek aan subtiliteit ontgaat me eerlijk gezegd.
Ook als je zegt 'nog maar pas te timmeren,' dan lijken die haken me goed toepasbaar. Kwestie van simpelweg vastschroeven. Ze komen aan de onderzijde en binnenzijde van het bed te zitten, dus je ziet er ook nog eens niks van. Tot slot is het een gemakkelijk - en degelijk - te maken 'houtverbinding.'
Rob

Nb.: de poten van die kinderstoel heb je trouwens mooi verjongd. Zo'n beginner ben je dus niet. En je hebt ze ook nog eens onder een hoek gemonteerd. Goed hoor!
R.
 
Laatst bewerkt:

Joerai

Actieve deelnemer
28 jan 2015
39
0
het moet een kinderledikantje worden, een beetje zoals in de stijl van de afbeelding, dan ontkom je er toch niet aan dat ze in het zicht komen?
vimba_sliepe1_schuin-48.png
 

Rob van Rotterdam

Actieve deelnemer
16 okt 2010
142
2
Als je de afmetingen van de ledikanthaken weet, dan kun je de eerste en laatste spijl van de lange zijde van het bedje- zeker als die 'plat' zijn zoals op het voorbeeld, zó breed maken dat ze over de ledikanthaak vallen. Dan zie je er niets van.
 

Joerai

Actieve deelnemer
28 jan 2015
39
0
Ik weet nog niet direct wat je bedoeld met er overheen laten vallen maar ga eens in de bouwmarkt bij die haken kijken, in het echt wordt me denkbik beter duidelijk hoe ik het moet gebruiken. Die schroeven met een bus lijken ook een goede oplossing!!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Je hebt 2 soorten ledikanthaken. Een soort/model wat op de kopse kant van de plank plaatst en in het hout werkt. Ander model zet je vast aan de binnenkant van de plank en op het hoofdend.
 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
ehm ik heb zojuist speciaal gekeken in het ledikant van mijn jongste...
da's een bopita, goed merk... denk ik toch...
zij hebben het bevestigd met van die inbusschroeven in de buitenzijde ( hoofd/ voetbord) waarbij aan de binnenzijde zon schroef zit om eea constructief en demontabel mee te maken.
ik denk dat ik ook wel begrijp waarom...in dit, maar ook in vrijwel elk ander ledikant zit een gatensysteem verwerkt waarmee je de hoogte van het matras/ de bodem kan aanpassen aan de lengte van je kind...enerzijds voor veiligheid, anderzijds voor je eigen gemak dan wel dat van je vrouw...net bevallen die moet bukken om je kind uit bed te halen is niet wenselijk evenals een te hoge plaatsing waar je kind uitvalt als het kan zitten/ staan.
als je wilt kan ik wel eens fotootje maken...(?)

Edit; het genoemde systeem zijn die flexa schroeven van hierboven. :eek:
 
Laatst bewerkt:

Joerai

Actieve deelnemer
28 jan 2015
39
0
Bedankt voor het meedenken allemaal! Ik denk dat ik het ga wagen met inbouw ledikanthaken!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.