Alaskan saw mill

Niekosss

Actieve deelnemer
9 jun 2013
107
1
Enschede
nl-nl.facebook.com
Hallo,

Hier een aantal foto's van een kusje die we afgelopen week hebben gedaan.
Ik doe samen met een kameraad bomen rooien op moeilijke plekken, dit is voor ons een uit de hand gelopen hobby wat nu uitpakt in veel werk.
Als wij mooi hout hebben zagen we dit zelf altijd in planken voor het maken van meubels.


IMG_6555.jpg
Stam op aanhanger leggen

IMG_6566.jpg

IMG_6568.jpg

IMG_6569.jpg

IMG_6578.jpg

IMG_6580.jpg

IMG_6582.jpg

IMG_6581.jpg

IMG_6571.jpg

IMG_6579.jpg

Hier aantal foto's van het hout. al met al hebben we uit de stam 1 balk van 22x22cm gezaagd, hier worden tafelpoten uit gezaagd na het drogen.
En verder hebben we 5 banken van 5x22cm en 4 stroken van 5x65cm uit gehaald. de rest is voor de kachel.

Het zagen van een plank van 65 cm breed en 2 meter lang duurt tussen de 3 a 4 minuten.
wij hebben gezaagd met een Stihl ms 661 deze hebben we speciaal voor onze saw mill. hier hebben we een zaagblad bij van 90 cm en 150 cm
Met ons 90 cm zwaard kunnen we 70 cm breed zagen. en als we er ons 150 cm zwaard op zetten kunnen we met dit frame tot 105 cm

Al met al hebben we gisteren de hele stam in minder dan 2 uur verzaagd. van neerleggen tot de stam tot alles weer opruimen.

Groeten Niek
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Netjes, mannen, en een indrukwekkende bult zaagsel! Tot slot: mooi hout. Geniet van het drogen en het vooruitzicht het te kunnen bewerken.
 
P

Pel

Guest
Goed werk Niek, ja met zo,n motorzaag heb je nogal een dikke zaagsnede dus ook veel zaagmeel;)

Groet Pel.
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
leuke hobby !
hebben jullie dat frame zelf gebouwd of koop je die zo
ik wil voor mezelf zoiets bouwen alleen niet zo groot mijn kettingzaag heeft maar een blad van 40 cm
heb je nog tips ?
 

Bernard38

Nieuw lid
Eens je een vlak oppervlak heb begrijp ik hoe je verder de planken zaagt met dat frame, maar hoe maak je de eerste zaagsnede? Laat je het raam dan over een vlak onderstel lopen of zo? Soms wordt er ook een ladder of iets dergelijks op de stam vastgemaakt. Ben benieuwd hoe jij het doet.
 

Niekosss

Actieve deelnemer
9 jun 2013
107
1
Enschede
nl-nl.facebook.com
Is dat niet gevaarlijk, met een spijkerbroek aan naar je toe zagen?

Wij zagen niet naar ons toe maar van ons af. Je drukt de zaag naar voren. Met normaal zagen dragen we altijd zaag kleding maar niet met onze saw mill. De ketting loopt tussen 2 frames door met aan beide kanten van het zwaard 2 m8 bouten. Als de ketting knapt slaat hij daar om heen en komt nooit naast de stam aan de kant van de motor.
 

Niekosss

Actieve deelnemer
9 jun 2013
107
1
Enschede
nl-nl.facebook.com
leuke hobby !
hebben jullie dat frame zelf gebouwd of koop je die zo
ik wil voor mezelf zoiets bouwen alleen niet zo groot mijn kettingzaag heeft maar een blad van 40 cm
heb je nog tips ?

ik heb zelf dit frame gebouwd ja. Heel simpel maar super effectief. Als je wil kan ik je wel detail fotos sturen.
wij hebben ook een kleine. Een timber jig heet die die hebben we op een Stihl ms 461 met 45 cm zwaard
maak je aan beide kanten een steun valt er veel lengte van zwaard weg. Ons 90 cm zwaart haalt maar 70 cm breedte.
 

Niekosss

Actieve deelnemer
9 jun 2013
107
1
Enschede
nl-nl.facebook.com
Eens je een vlak oppervlak heb begrijp ik hoe je verder de planken zaagt met dat frame, maar hoe maak je de eerste zaagsnede? Laat je het raam dan over een vlak onderstel lopen of zo? Soms wordt er ook een ladder of iets dergelijks op de stam vastgemaakt. Ben benieuwd hoe jij het doet.

Bernard, wij hebben ook wel eens een ladder gebruikt. Vond persoonlijk niet heel fijn.
Als wij een stam hebben van 3,20 meter of minder gebruiken wij 2 metselprofielen die we leggen in een frame.
deze schroeven we dan vast op de kopse kant van de stam.

bij langere lengtes hebben we zelfde manier alleen dan 6 meter lange stalen koker profielen. Wel doen we dan in het midden een steun voor doorzakken te voorkomen.

hoop dat het beetje duidelijk is.

groeten
 

Zjeeraar

Actieve deelnemer
5 dec 2013
117
25
Bedankt voor de video, dat geeft een goed beeld. Heb je de tekeningen ook nog kunnen vinden?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.