schroeventest

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.667
2.550
Gaanderen
Wat nog leuk is om te testen is wat glijmiddel op de schroef te doen. Vaseline , consistent vet. Of olie. Ik heb zo'n idee dat dit best een verschil kan uitmaken.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Wat nog leuk is om te testen is wat glijmiddel op de schroef te doen. Vaseline , consistent vet. Of olie. Ik heb zo'n idee dat dit best een verschil kan uitmaken.

Dat denk ik ook Wim, wat dat betreft is Rotadrill wel een prettig merk, die kocht ik altijd met glijmiddel erop.
Maar voor hardhout moet je hoe dan ook voorboren.
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Ik vind het een leuke test, de betrouwbaarheid boeit me niet zo heel veel. Het gaat mij meer om het idee dat iemand (als reactie op eerdere vragen) diverse bouwmarkten afgaat om daar overal eenzelfde soort schroef te kopen en daar op een oneigenlijke manier op "los" gaan.
Voor de professional misschien een doorn in het oog maar voor mij als beginnend hobbyist toch leuke info.
Zelf gebruik ik Teck schroeven van de praxis, waarschijnlijk doordat ze zo "schreeuwen om gekocht" te worden (groot kleurig bord met info en foto's erboven).
Maar ze bevallen prima waarvoor ik ze gebruik. Alleen zie ik dat "uit de test blijkt" dat ik voor minder euro eenzelfde "kwaliteit" schroef kan kopen bij de hornbach....

Dat je als professional een vaste leverancier hebt, niet kijkt op een eurootje meer/minder om zo een goede band met je leverancier op te bouwen/behouden is volgens mij logisch. Echter voor de hobbyist is dit een leuke test met een leuke uitkomst.

Trouwens, ik lees nergens terug welk merk of leverancier gebruikt wordt door de zeurpiet over de kwaliteit van deze test. Suggesties over hoe hij de test dan wel graag zou zien blijven uit, laat je commentaar dan ook voor jezelf 👍


Leuk topic, leuke test!
 

Gobert

Actieve deelnemer
12 feb 2015
170
0
Omgeving Arnhem
waardevolle test. Juist bij "mishandeling" blijkt de meerwaarde van een goede schroef.
Ik heb graag schroefmateriaal met voldoende ingebouwde reserve. Geeft vertrouwen.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
@korte,

Ik vind het toch wel bijzonder dat iemand als beginnend hobbyist hoog van de toren blaast om een ander als zeurpiet weg te zetten.
Dat er iemand is die kritiek heeft op een zogenaamde test wordt niet serieus genomen, omdat het beeld leuker is dan de inhoudt.
Tjonge daar steek ik iets van op.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
@bob: welke schroeven gebruik jij en waarom? (ik zeg maar jij omdat het de vorm is op dit forum). Misschien heb je daar een voor ons interessante reden voor.



Eén van de problemen met testen is dat er zóveel haken en ogen aan zitten dat de geldigheid beperkt is en daardoor makkelijk kritiek op de resultaten is te geven. Consumentenbond weet er alles van (van die kritiek op tests, bedoel ik) :)

Dat maakt velen huiverig om te rapporteren. Jammer. Huiver om over een eigen testje te ""rapporteren"" speelt wellicht ook een rol in ""de lijmtest"" die een stille dood dreigt te sterven. :p

mvg
klaas0639
 

JokkeWood

Actieve deelnemer
14 sep 2015
58
2
Ik heb pas gebouwd en daar - alleen al volgens de facturen die ik terugvind - meer dan 18.000 vijzen in vastgedraaid. Het grootste probleem is niet de vijs vastdraaien zelf, maar wel wanneer je iets fout doet, en de vijs er terug uitmoet. Dan moeten de goedkope vijzen de duimen leggen: vele kopjes ratelen door, of de vijzen breken af en dan ben je zo een halfuur kwijt met uitboren of ander gepruts. Het hangt er volgens mij echt vanaf waarvoor je de vijzen gebruikt. Als je maar een beperkte tijd hebt, en veel moet vijzen, doe je volgens mij absoluut voordeel een betere vijs aan te schaffen. Als je in een houtskeletwoning een KERTO gelamelleerde balk van 50cm breed en 6m lang aan elke kant in een balkschoen met 50 vijzen vastzet, dan wil je absoluut zeker zijn dat de vijzen het houden... wie gaat daar op besparen? Werk je met zacht hout, en is de constructie niet dragend, kan je gerust goedkope pakken.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
@klaas0639

Ik vind het niet zo van belang welke schroeven ik gebruik, maar als je het perse wilt weten Spaxx en Heco.
Waarom? Omdat ik die al bijna 40'jaar gebruik.

Het is helemaal niet zo dat ik niet zou kunnen of willen werken met bouwmarkt schroeven. Alleen de kwaliteit is niet stabiel.
Ik kan prima een kast in elkaar zetten met bouwmarktschroeven, mits ik de juiste methode hanteer.

Als je meubels produceert of constructief bezig bent heb je een bepaalde handling in je werk.
Van de materialen (oa schroeven) die ik gebruik ken ik de consistentie aardig.
Wat ik daarmee bedoel te zeggen is dat ik weet wat ik er aan heb.
Als ik bv moet voorboren voor een 5 mm spaxx of heco, dan kan ik met 3.5 of 3.7 mm boor aardig uit de voeten.
Het zijn de materialen die je de zekerheid van werken geven.

Stel ik heb een probleem met bepaalde schroeven. De koppen breken vaak af. Dan ga ik naar de vakhandel en leg mijn probleem voor.
Het eerste wat men vraagt is, hoe heeft u ze gebruikt.
Als dan al blijkt dat ik de verkeerde methode gebruikt hebt, dan moet ik niet het materiaal maar mezelf de schuld geven.
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Leuk om te zien dat dit testje zoveel los maakt
Zo heeft de een niks aan deze test en een ander kan er wel weer wat mee
Zo geeft de een feedback en een ander alleen kritiek
Zo draait de een met de hand een schroef in en een ander met een slagmoersleutel
Zolang we mekaar maar met respect behandelen komen we een heel eind
Bedankt voor alle reacties ik ga proberen de test nog wat uit te breiden als ik weer wat tijd zie
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.667
2.550
Gaanderen
Ik wil toch even kwijt dat Bob Martin in mijn optiek wel degelijk een punt heeft met deze test en dus zeker geen zeurpiet is. Hij heeft gewoon andere uitgangspunten. Nu ben ik meer dan 30 jaar in de ijzerwaren handel werkzaam geweest en hij geeft zijn punten juist weer. Ik weet gewoon dat de meeste goedkope schroeven van verschillende fabrikanten komen. Ik weet dat Fabory en wurth hun aangekochte schroeven eerst testen om een constante kwaliteit te borgen. Wat niet voldoet gaat als no name de handel in. Toch heeft deze test zeker waarde. We moeten waardering hebben voor diegene die een test doen. Kritiek is makkelijk, maar gefundeerde kritiek moet kunnen. Ook moeten we misschien niet alles zo persoonlijk nemen. Maakt het soms een stuk makkelijker.
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Ik ben voornemens de test te verbeteren
Eerste verbeterpunt een andere materiaalsoort dan hout aangezien hout een natuurproduct is heeft imand een idee welk materiaal de schroeven het lastig maakt maar wel een constate substantie is en betaalbaar
Tweede verbeterpunt per test wil ik 5 schroeven gaan gebruiken
Misschien zijn er nog andere suggesties
Schroeven in moeilijke hoeken lijkt me ook nuttig om te testen alkeen zou ik niet weten hoe
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ik vind het wel bijzonder dat u moeite wilt doen om iets te testen, maar geef dan op,zijn minst aan wat u met de test wilt aantonen.
Van merken zijn breeksterkte cijfers bekent. Het enige wat je daar kan bereiken is of de cijfers kloppen.
In de door u gebruikte methode gaat u de schroeven verhitten, wat het product zwakker maakt.
Je kan net zoals in het filmpje een schroef in de bankschroef steken en kijken of hij breekt.
Ook kan je op die manier het aanhaalmoment testen tot hij breekt.
Maar dat nog zegt het mij niets over het eigenlijke gebruik.
Iets vastzetten oo de juiste manier.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.446
394
Dordrecht
Ik pas mijn schroeven aan op het proces en liever niet het proces op de schroeven. Misbruik (snelheid is belangrijk) is daarbij een optie, dus vind ik de opzet van de test niet verkeerd.
Alleen is 5 schroeven nog steeds erg weinig om een goed beeld te krijgen. Ik zou eerder voor 50 stuks gaan, dat geeft een beeld van de consistentie.
 

Clements

Actieve deelnemer
11 okt 2014
194
18
Dordrecht
Www.the-woodpecker.nl
Als je het statistich in orde wil hebben kun je met 7 stuks per faalmodus aan de gang ( beter is 21)
ook is het goed om vooraf duidelijk te hebben waar je op test. Mishandelen van een product geeft iig wel een indicatie van de kwaliteit van een product.
Het is ook wel handig om meetbare en reproduceerbare waarden te gebruiken. Bv met een momentsleutel of slagstand op de accutol. Ook homogeen materiaal (bv mdf) met een stalen stripje erop oid.

wat ook nog aardig zou zijn om te testen:
- sterkte en passing vn de kop. Wanneer draait het bitje door of schiet deze los.
- hoe vriendelijk zijn ze voor je vingers. Die schrale bouwmarkt/aldi schroeven hebben vaak van die losse spaantjes eraan. Volgens mij worden die geslagen ipv gerold.

verder ben je goed bezig met je tests.
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Ik vind het wel bijzonder dat u moeite wilt doen om iets te testen, maar geef dan op,zijn minst aan wat u met de test wilt aantonen.
Van merken zijn breeksterkte cijfers bekent. Het enige wat je daar kan bereiken is of de cijfers kloppen.
In de door u gebruikte methode gaat u de schroeven verhitten, wat het product zwakker maakt.
Je kan net zoals in het filmpje een schroef in de bankschroef steken en kijken of hij breekt.
Ook kan je op die manier het aanhaalmoment testen tot hij breekt.
Maar dat nog zegt het mij niets over het eigenlijke gebruik.
Iets vastzetten oo de juiste manier.
Bij mijn werkzaamheden komt het voor dat als je een paar ankers vast schroeft en er op die plek een knoest zit dat de schroef afbreekt
Of als je een underlayment vloer wil afschroeven zonder gebruik te maken van al te duren schroeven
Voor dit soort situaties ben ik op zoek naar een passend product
In mij optiek kom je daar alleen achter door veel verschillende schrieven te gebruiken
De hornbach schroeven waren ondanks de hitte nog steeds sterk en betaalbaar
Dat is wat ik tot nu toe aan deze test heb over gehouden
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ah das een mooie ervaring.
Het is prima dat u een schroef gevonden hebt, waar u fijn mee werkt.
De speciaal schroeven duur?

http://www.schroevenkopen.nl/index.php?item=&action=page&group_id=10000016&lang=NL

http://www.heco-schrauben.de/nl/Schroeven/HECO-UNIX


Als ik naar mijn vakhandel zou gaan en uw probleem zou voorleggen dan krijg ik een advies wat het best te gebruiken.
Ik gebruikte vroeger in uw situatie een universeel schroef van een van de twee merken en kan me eigenlijk niet herinneren van falen.
Het noestprobleen herken ik wel.
Ach dat komt wel eens voor.
Tegenwoordig gaat een underlayment vloer er met geweld in. Met een spijkerschieter.
Daar kan geen schroefmachine tegenop.
 
Laatst bewerkt:

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Leuke test Pine en bedankt voor de info! En bedankt voor de moeite die je er in hebt willen steken om het te doen en het te delen. Het bevestigt voor mij dat particuliere bouwmarkt schroeven (op die van de Hornbach na) eigenlijk geen waar voor hun geld bieden. Spax en Heco was ik altijd al fan van, Hornbach ook alleen vind ik die lelijk (lekker argument, maar het oog wil ook wat ;) )

Nu heeft Bob wel ergens een punt, maar wat ik in alle reacties lees is volgens mij voornamelijk te wijten aan de schrijfstijl die Bob heeft, die is wat lastig te interpreteren, voor mij althans. Maar da's niet erg, alleen even wennen en omschakelen. En een test is beter dan geen test, ik stel deze test wel op prijs.

Een beetje vriendelijkheid maakt de wereld wel een stukje mooier, ook hier op het forum. Als iedereen zijn of haar mening met wat nuance brengt en ruimte laat voor de mening van een ander, dan blijft het ook gezellig. :)
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Hoi Bob, dat hoeft helemaal niet hoor, ik kan er ondertussen wel doorheen lezen. ;)

Maar wat wellicht zou kunnen helpen, is meer verhalend schrijven en een smile links en recht. Het blijft altijd lastig op fora, sms en internet in het algemeen, zonder dat je toon hoort en zonder dat je gezichtsuitdrukkingen ziet. Dat lijdt snel tot verwarring over wat wat en hoe iets bedoeld wordt, ook bij mij. :)

Maar ieder z'n ding en zijn stijl. Zolang we het weten van elkaar en er rekening mee houden komt het allemaal best goed denk ik. :D
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.