Zaagtafel Elektra Beckum PK 200/Bosch GTS10/Bosch PTS10

Bram Sibma

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
234
0
Ik ben voor mijn toekomstige werkzaamheden op zoek naar een betrouwbare en secure zaagtafel.
Nu heb ik op marktplaats een Elektra Beckum PK200 gezien voor €400 en een Bosch GTS100 voor €400 euro. Maar ik kan ook voor nog geen €400 een nieuwe Bosch PTS10 aanschaffen met de garanties en alles.

En om eerlijk te zijn heb ik de Bosch PTS10 eerder niet aangeschaft omdat ik hem te prijzig vond...

Dus tevens een vraag voor goede keuzes voor een zaagtafel die niet zo prijzig is (Woodstar st12?)

Doel is ook om de zaagtafel uit te breiden en hulpstukken te maken zoals je ziet in FineWoodWorking.

Bram
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
Ik zelf heb de GTS 10 van Bosch.
Goede zaag, zeer precies mee te zagen.
Heb helaas de pech mee gehad dat mijn as kapot is gegaan.
Ben nog aan het wachten op 1 onderdeel.

De PST10 zou ik zelf niet nemen.
Gezien deze op amateurklasse is.
DWZ niet nauwkeurig.
korte levensduur.
snelle slijtage.
minder krachtige motor.

(deze ervaring baseer ik op een decopeer zaag van bosch)

De Elektra beckum
heeft een voordeel dat je extra dingen kan bijkopen.
Zoals een rijtafel
verbredingset.
verlenging van de zaagtafel.


De vraag is ook eerder wat wil je ermee doen.

Begin je klein en je wilt later grotere platen kunnen zagen dan raad ik eerder de elektra beckum aan.
Omdat je deze kan uitbereiden.

De PST10 en de GTS10 kunnen maximaal plaat breedte van 60 cm halen.
Maar voor kleine houtwerkzaam heden zijn ze goed.

Alleen de GTS10 is voor de prof.
PST10 voor de amateurs.
 

Bram Sibma

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
234
0
Ik zie mezelf zeker nog als amateur en dat zal nog tijden blijven. Daarnaast vind ik €400 euro gewoon erg veel geld voor de fase van houtbewerking waar ik me in bevind.

Voor plaatmateriaal heb ik mijn cirkelzaag en geleiders dus het is vooral voor planken en kleinere materialen.

Bram
 

Hansalmere

Actieve deelnemer
24 aug 2008
372
1
Zeewolde
Hoi Bram,

hier is al eens wat vaker over geschreven, in dit forum.
vraag 1 hoe belangrijk vindt jij dat je precies op de mm nauwkeurig kan zagen.
vraag 2: hoevaak gebruik je hem

ik weet dat je bij sommige bouwmarkten ook zelf een stukje kan zagen op de bosch en dan kan je kijken hoe precies die is.

volgens mij is het een goede start om te beginnen.

Hans

ps

ik vindt de Tafel-cirkelzaagmachine ST 12 erg grof er uit zien, geef mij een gevoel dat het een machine is voor op de bouwplaats. en de PTS 10 is wat fijner
 

Bram Sibma

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
234
0
bedankt voor je reactie Hans.
Ik wil er de komende tijd hout mee zagen voor meubels die ik wil maken. Dat wil ik natuurlijk wel graag op de mm hebben. De Zaag zal ook gebruikt worden om planken/balken te schulpen.

Ik heb nog redelijk wat meubel/hout plannen dus ik verwacht hem de komende jaren nog regelmatig te gebruiken.

Bram
 

Hansalmere

Actieve deelnemer
24 aug 2008
372
1
Zeewolde
hey Bram,

ik weet niet waar je woont maar bij een Gamma in Almere staat één machine in gebruik. en het zal ook tellen welk blad je er op heb zitten.

ik overweeg ook om een PTS 10 te kopen maar helaas moest ik 2 nieuwe banden voor mij auto kopen en daar kan ik bijna de zaag van kopen dus nog ff wachten.

ik denk dat het wel een redelijk machine is, en ja tuurlijk willen we allemaal de hoofdprijs in de lotto winnen en festo of ............. kopen.
 

Bram Sibma

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
234
0
Hallo Hans,
Mijn keuze is gevallen op de PTS10. Ik zat daar ook al een paar maanden verlekkerd naar te kijken en ik heb eindelijk mijn excuus gevonden om hem aan te schaffen.

Zodra ik hem in gebruik heb zal ik wel commentaar er op geven.

Bram
 

Hansalmere

Actieve deelnemer
24 aug 2008
372
1
Zeewolde
hoi Bram,

wellicht kan je ons op de hoogte houden van de positieve punten en de evt. kleine negetieve punten.
veel succes met je aankoop

Hans
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
De PK200 heeft als groter voordeel dat je er uitbreidingen op kunt kopen. Echter vind ik persoonlijk de zaaghoogte wat te krap en het vermogen van 1700W ook niet super. Daarom zou ik kijken naar de PK255 die 2500W vermogen en net iets meer zaaghoogte. Ook deze machine kan verder uitgebreid worden en staan ook regelmatig op marktplaats. Zowel onder Electra Beckum als Metabo (Metabo heeft een aantal jaren geleden EB overgenomen)
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Beste allen,

Ik heb al diverse onderwerpen hier vanaf de zijlijn gelezen. Gisteren slecht Bosch-nieuws gekregen en toch maar besloten lid te worden van het forum.

Het verhaal:

Ik heb vier jaar geleden een Bosch GTS10 gekocht. Ik was inclusief onderstel zo'n €800,- ex BTW kwijt wat toen een hele mooie prijs was.

Ik heb hem de afgelopen jaren vooral gebruikt voor decorbouw en meubelbouw. Ik zaag voornamelijk vuren regelwerk, en MDF tot 18mm. Ik gebruik de machine vooral in de zomer, dus hij wordt verre van full time gebruikt.

Vorig jaar is er iets in de motor kapot gegaan. Ik heb hem toen naar een 'niet-merk-dealer' voor reparatie weggebracht. Zij hebben hem toen voor €100,- weer aan de praat gekregen.

Een week later was hij weer kapot. Vanwege tijdgebrek niet terug gegaan naar diezelfde reparateur, maar hem door de dealer laten opsturen naar Bosch. Die hebben hem voor €300,- gerepareerd.

Afgelopen zomer (de eerste klus sinds de reparatie! en net buiten de garantie) begon de motor bij het zagen van 18mm vuren ineens sneller te lopen. Daarnaast waren er veel meer vonken van de koolborstels te zien dan normaal. De tafel (die dus nog niet kapot was en daarom ook gelijk een mooi studie-object zou zijn) is weer door de dealer opgestuurd naar Bosch . Verhaal is uitgelegd en er is verzocht om reparatie binnen garantie/coulance.

De reactie van Bosch: geen coulance, reparatiekosten bedragen €430,- ex BTW

Ik heb al iets gelezen over een gebroken as van een GTS10. Hebben er meer mensen zoveel pech met deze machine?

Dank, @lex
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Ik zou toch zeggen dat de wet op de consumentenbescherming hier wel van toepassing is... of hoe heet ie... je mag een normale levensduur verwachten van een product en voor een zaagtafel van 800 euro is dat zeker meer dan 4 jaar, zeer als hij niet overduidelijk intensief gebruik wordt. Je had dus volgens mij helemaal niet voor reparaties hoeven te betalen maar alles had onder garantie plaats moeten vinden.... ga maar eens zoeken op internet dan vind je wel wat informatie hierover, als je rechtsbijstand hebt zou je die zelfs in kunnen schakelen, ik zou gratis reparatie onder garantie vorderen en bovendien het geld van de eerdere reparaties terug....

Of mis ik informatie?

Scheppie
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Ik geloof niet dat je informatie mist! Dit is heel eerlijk waar het op neer komt! Ik had bij de eerste reparatie wel het idee dat de 'niet-merk-dealer' (reparateur) iets behoorlijk verkeerd heeft gedaan waardoor het niet terecht zou zijn te verlangen dat Bosch onder coulance zou repareren. Maar na net iets meer dan een jaar weer een aangekondigd overlijden... Ja dat valt bij mij gevoelsmatig gewoon onder 'slechte componenten gebruikt' of 'onoordeelkundige reparatie'.

Als je trouwens ook een GTS10 hebt, je bent een intensief gebruiker en hebt nog nooit problemen gehad, dan verneem ik dat ook graag!

Gr, @lex
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
heb pas de nieuwe onderdelen binnen gehad en mijn gts 10 gemaakt.
Waarbij ook zoveel vonken afkwam van de anker.

Bleek dat de anker al kapot was voor dat ik hem erop zetten.

Maar bosch en mijn dealer willen van niets weten.

Beste mensen koop maar geen bosch.
Want de service die je mag verwachten is er niet.

De koude douche voor Bosch zou ik zeggen.

Geef liever wat meer uit aan metabo of festool.
 

starterXL

Actieve deelnemer
15 okt 2010
180
0
Amsterdam
www.furnidure.nl
IK wil hier tóch wel even op inhaken, en dan met name de service van Bosch (binnen de garantietermijn).

Onlangs had ik namelijk wat kleine probleempjes met mijn afkortzaag PCM-8 van Bosch (groen). Ik heb toen contact gehad met de vraag of ik mogelijk een instelling of zo over het hoofd had gezien. Er werd mij verteld dat ik het apparaat bij een dealer kon inleveren en dat het binnen 1 week!! gerepareerd zou zijn. Op voorhand werd er wel excuus gemaakt omdat het erg druk was i.v.m. feestdagen dus het kon íets langer duren dan de beloofde week.

's Maandag de machine ingeleverd (bij de praxis) en op vrijdag stond er al een nieuw exemplaar op mij te wachten...........
Het kán en gebeurd dus wèl.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Zo heb ik er nog 1.

Ik heb ooit uit de koopjeshoek (bij, ik meen, de karwei) een 'oud' groen model Bosch decoupeerzaag gekocht. Hiervan begaf na enige tijd de schakelaar het. Ding ingeleverd en binnen een week kon ik een geheel nieuwe, laatste model, decoupeerzaag ophalen. Was wel content met deze service.
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Dan is er wellicht een groot verschil tussen de consumenten lijn en de pro lijn. Wat misschien wel ligt aan het marktaandeel. Bosch groen wordt volgens mij gewoon veel meer verkocht dan blauw. Marges op blauw zullen daardoor ook kleiner zijn en dus zal een reparatie veel eerder aan de klant woren doorbelast.

@lex
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Dat betwijfel ik of de marges veel kleiner zullen zijn. Pro's, maar ook consumenten kopen heel prijs bewust. Ik denk zelfs dat er onder de pro's nog meer met merk vastheid gekocht word dan door consumenten.
Overigens heb ik mijn grote haakse slijper (een blauwe bosch) wel eens laten repareren (+/- jaar geleden, via Lekkerkerker in Wijk) en de rekening daar voor viel me alles mee.
 

starterXL

Actieve deelnemer
15 okt 2010
180
0
Amsterdam
www.furnidure.nl
Over de PTS-10 heb ik trouwens nog wel een aardige vraag.

Iemand enig idee waarom er twee afzuigpunten op zitten, terwijl je bij Bosch geen Y-vertakking van je stofslang kunt krijgen?????????
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
geen idee. weet wel als je een rioolbuis pakt van 40mm dat deze met behulp van de stofzuiger slang past.
Althans bij de gts 10.

Dus gewoon naar de dhz zaak en een y splitsing kopen van 40 mm.
oude stofzuiger slang pakken en erop zetten.
 

starterXL

Actieve deelnemer
15 okt 2010
180
0
Amsterdam
www.furnidure.nl
Een theorie van de plaatselijke (vak)ijzerwaren-boer was:

Het zou natuurlijk zó kunnen zijn dat als je de beide punten aansluit op 1 zuiger dat het zuigvermogen per punt gehalveerd wordt en dat dat in de praktijk onvoldoende zuigkracht oplevert en dat Bosch dit dus zeker niet wil promoten en in ieder geval daar geen garanties voor wil afgeven.
Zojuist voor de grap Bosch hotline maar eens gebeld met de vraag of deze y-adapter leverbaar is en waarom niet :)

Is inderdaad niet leverbaar en voor de reden wist de Beligische dame mij telefonisch te melden dat daar geen specifieke reden voor was en misschien in de toekomst misschien wel een slim iemand zou zijn die dat gaat ontwikkelen.

Niet veel extra informatie dus, wél even gelachen en dat is ook wat waard :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.