Johan stelt zich voor

Johan_G

Nieuw lid
19 jul 2015
10
4
Haarlem
Dag woodworkers,

Ik lees al ruim een jaar mee op dit fantastische forum. Nu wordt het tijd om mijzelf eens fatsoenlijk voor te stellen.

Ongeveer een jaar geleden wilde ik thuis een klusje doen en was daarvoor op zoek naar een bovenfrees. Ik wilde namelijk een kastje maken voor mijn muziekinstallatie die in mijn woonkamer al jaren op twee Ikea nachtkastjes staat. Mijn vrouw ergert zich daaraan helemaal kapot. Het ontwerp dat ik had bedacht voor het kastje voor de audioapparatuur vereiste het maken van inkepingen. Dat had ik nog nooit gedaan dus ik ging op zoek naar de daarvoor geschikte methoden en gereedschap.

Zo kwam ik tot mijn eerste stuk houtbewerkingsgereedschap, namelijk een Festool OF1010. Na een paar eerste freesoefening op stukjes proefhout ontdekte ik dat ik een beest van een machine in mijn handen had en eigenlijk geen flauw benul had wat ik aan het doen was. Maar ik had er wel veel lol in. Ik heb daarom een workshop gevolgd van een dag over het gebruik van een bovenfrees bij een meubelmaker in Egmond. Na die dag was ik helemaal om. Ik beleef inmiddels ongelofelijk veel plezier aan het maken van (kleine) meubels. Afgelopen zomer hebben mijn vrouw en ik onze kleine garage omgebouwd van autohuisje naar werkplaats. In de tussentijd heb ik heel wat nieuw elektrisch (Festool) en handgereedschap aangeschaft. Allemaal producten waarvan ik tot een jaar geleden nog nooit gehoord had.

Op de workshop bovenfrees na heb ik nog geen enkele opleiding houtbewerking gevolgd. Op Youtube volg ik mijn grote helden als Frank Howarth, The Woodwisperer en Matthias Wandel. Van hen heb ik al veel geleerd. Ondanks hun goede lessen en mijn laptop in mijn werkplaats ben ik nog steeds goed in het maken van fouten die vermoedelijk talloze woodworkers voor mij ook al hebben gemaakt. Het kan mijn plezier niet bederven.

Op dit moment maak ik vooral meubeltjes voor familie en vrienden. Hopelijk kan ik op termijn op iets meer professionele basis dat ook voor anderen gaan doen. Op dit moment werk ik als zelfstandig interim-manager en organisatieadviseur in het hoger onderwijs. Er zijn dagen dat ik op mijn werk zit te popelen om naar huis te gaan en vervolgens mijn kleine werkplaatsje in te duiken. Niet omdat ik niet naar mijn zin op heb op mijn werk - integendeel - maar de hoeveelheid plezier en voldoening die ik haal uit mijn nieuwe hobby kent geen grenzen.

Ik wil nu de stap gaan maken naar een stationaire machine(s) voor het "echte" werk. In een vervolg post zal ik hier verder op ingaan.

Johan
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Welkom op het forum Johan!

Mooi introductieverhaal, hoe je al niet in een nieuwe hobby verzeild kunt raken. Veel plezier hier!

Fons
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Hoi Johan,

Welkom en veel plezier met het maken van fouten! Ik vind de oplossing van de fouten altijd belangrijker dan het maken ervan. :)
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Welkom Johan.
Mijn ervaring is dat vrouwen nog wel 'ns niet alleen de stereo graag in een kast zien maar de speakers ook.;)
Ik had vroeger van die elektrostaten en op een gegeven ogenblik wilde m'n vrouw indertijd toch wel graag iets kleiners.....
Succes met je hobby en als je een keer wat leuks maakt laat dan wat zien.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.